Herfst 2012

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 26-08-2012 15:18

Gerard schreef:Niet mijn verwachting Dick, maar die van ECMWF en NMI! De betrouwbaarheid is uiteraard niet groot, voor zo'n lange termijn!


Snap ik, 'jouw' verwachting in overdrachtelijke zin bedoelde ik. Hoezo 'lange termijn' trouwens, er wordt al volop gepraat op de draad ' winter van 2013' Afbeelding , dat is pas lang vooruit blikken Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Herfst 2012

Bericht door Gerard » 26-08-2012 17:14

Ja dat begreep ik en jij maar voor eventueel andere lezers.

De winter nu al bespreken is koffiedikkijkerij, of men moet verwachten dat het zeer lage ijsniveau bij de noordpool invloed gaat hebben. Hier doe ik daar geen uitlatingen over, dit gaat over storm en regen, of over nazomer in de herfstmaand(en).

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 27-08-2012 11:32

Voorlopig ziet het er naar uit dat we geen overheersende cyclonaliteit krijgen. Bij herhaling veel kans op hogedruk in de eerste septemberdecade.
Dat zullen anderen ook wel gezien hebben. Afbeelding Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 28-08-2012 15:46

Latest EC 32 day signalling a clear trend towards high pressure up to approx 9th of Sep, after that low pressure/unsettled conditions return -> Bron Matt Hugo

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 28-08-2012 18:34

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/670488:34x67ks5]Afbeelding[/url:34x67ks5]

Eerste virtuele -20c Afbeelding

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 29-08-2012 16:27

Groenlandse koelkast doorwerkend tot hogere atmosfeer, zoals hoogvlakten in Europa in de zomer voor opwarming van hogere atmosfeer zorgen en afhankelijk van de stromingsrichting komen deze warme 'kappen' op hoogte naar de lagere delen van Europa toe en scheppen inversies boven de Lage Landen waardoor stapelwolkenvorming en/of buien niet van de grond komen.

De Groenlandse koelkast is aanjagers van forse temperatuurcontrasten op hoogte, leidend tot drukverschillen standaard, van waaruit dynamica op gang komt.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Herfst 2012

Bericht door Karel » 30-08-2012 09:56

Begin van de herfst ziet er interessant uit. De restanten van tropische storm Kirk doen 4 september West-Europa (Ierland) aan. De hogedrukinvloed blijft voorlopig overheersend.

Verder zoals gebruikelijk aan het begin van de herfst is de verdere ontwikkeling van de algemene circulatie een groot vraagteken. Na 14 september afkoeling in het Poolgebied. Waar zal dat met al dat open water toe leiden in Siberie
Over 6-7 weken is veel duidelijk geworden. Even aankijken dus.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 30-08-2012 10:24

De Groenlands koelkast? Noem het maar gerust de Groenlandse diepvries Afbeelding -34C momenteel op de groenlandse ijskappen.

Afbeelding

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Herfst 2012

Bericht door Jaap » 31-08-2012 22:33

Ik zoek altijd naar relaties. Dat is weliswaar een normaal amateur-niveau, maar als liefhebber van de weer-historie (net zoveel achteromkijken als vooruitkijken dus), tracht ik relaties te ontdekken. Die zijn er niet. (Een bedacht voorbeeld: een wisselvallige juli geeft een stabiele herfst. Volkomen fictief!!!) Dit soort relaties heb ik niet ontdekt. Wel geeft september een iets grotere kans op nazomer na een koele, natte zomer, maar dat gaat ook lang niet altijd op. Een mooie periode tussen 25 sept. en 10 okt. is een wat vaker optredend verschijnsel, maar ik zie er geen relatie met de voorgaande zomer erin. Volgens mij heb je de meeste kans op succes bij seizoensvoorspellingen, als het over de winter gaat en juist de minste bij de herfst. Dan besluit ik maar met de oude riedel: De straalstroom verandert op gezette tijden van positie en die veranderde patronen duren soms maar een week of 2, soms een week of 6. En dan weer terug naar het min of meer oude stramien. EN DAAR IS NOG ALTIJD GEEN LIJN IN TE ONTDEKKEN. Dus, beste vrienden, langer dan 10 tot 14 dagen vooruit blijft nog steeds een precaire zaak. Gelukkig maar, anders was er niks meer aan.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 01-09-2012 11:29

Ik verklaar dit topic voor geopend Afbeelding

@jaapo, ik heb dezelfde handicap. Ik heb meer dan een dozijn jaren van mijn meteorologische leven verkwanseld aan het zoeken van relaties die er niet zijn.
Wat een lijdensweg. Eén voor één sneuvelen ze. Dacht lange tijd dat een Scandi altijd overgaat in een Groenlander (want dat gebeurde een keer of drie midden jaren tachtig). Flauwekul.
Ben dus na vier jaar natuurkunde/meteo&oceanografie wiskunde gaan studeren, zwaartepunt: 'chaotisch dynamische systemen' of 'vlindereffect'.
Daarmee valt tenminste te snappen waarom er geen relaties te ontdekken zijn. Ze bestaan natuurlijk wel, maar ze zijn fundamenteel en letterlijk onberekenbaar. Een dobbelsteen is veel voorspelbaarder en dat vinden wij al een gezegdelijke adstructie van 'toeval'.

Plaats reactie