Herfst 2012

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 29-09-2012 07:53

Jullie doen net alsof een koude oktober een eeuw geleden is voorgekomen. Ik heb er recent vier op rij gehad voor m'n regio. Oktober 2007 t/m 2010 allen kouder dan normaal, waarvan oktober 2008 het koudst met -1 graad afwijking. Een zeer koude oktober is langer geleden ja dat was 2003, maar als je dan zo'n flutwinter als 2004 krijgt geef mij dan maar een niet al te koude oktober.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 29-09-2012 08:09

Ja, dat dacht ik vroeger ook. Maar aangezien er geen verband schijnt te zijn tussen de temperatuur in oktober en de daarna volgende winter vind ik een 'winterse' surprise in oktober leuk meegenomen.

Iedereen kan zich de sneeuw wel herinneren uit 2003. Maar meer bijzonder vond ik het neg. etm. gem. van 24 oktober. En de zeer koude temperatuur in Twente en record aantal vorstdagen te Eelde. http://www.knmi.nl/cms/content/13247/ok ... ertig_jaar

'In het noordoosten van ons land kwam het plaatselijk 14 dagen achtereen elke dag tot vorst, voor Eelde een nieuw record sinds het begin van de metingen in 1908. In de nacht van 23 op 24 oktober werd op de vliegbasis Twenthe -8,5 graden gemeten, een evenaring van de laagste temperatuur ooit ergens in ons land in deze maand gemeten. De 24e oktober was ook als geheel een uitzonderlijk koude dag met zelfs een etmaalgemiddelde onder nul. De Bilt noteerde gemiddeld over 24 uur -0,2 graden. Alleen op 26 oktober 1905 (-0,8 graden) en 27 oktober 1950 (-0,4 graden) lag het etmaalgemiddelde hier in oktober ook onder nul.'

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 29-09-2012 10:17

Heb nog kranteknipsels van begin november 1980, waarin ook aandacht was voor die vroegere kou-invallen. In 1905 berichten de couranten eind oktober dat er jongens op het ijs liepen. Mijn vroegste datum op het ijs, snel overrennen terwijl de sterren onder je voeten schieten, was 5 november 1980. Ik was nog een mager ventje met de helft van mijn huidige lichaamsgewicht Afbeelding Mijn laatstste datum, staand op een ijsrestant langs een slootkant was, geloof ik, 14 maart 1986.
Tja, vroege vorstperiodes lijken de neiging te hebben voortijdig af te breken. Vroege kou heeft ook geen voorspellende waarde voor de daaropvolgende winter. De winter van '80/'81 kwakkelde. In 1993 werd er eind november volop geschaatst, vervolgens moesten we tot februari wachten voor nog wat natuurijs. De winter van 1978/'79 had eind november al een aanloopje, na ,naar ik meen, nog behoorlijk warm weer in oktober.
Ik hoop op veel goudgerande dagen met vorstige nachten, overdag tegen de 10 graden en van dat zachte zonlicht, in oktober. Dan in november een stevige storm om het laatste herfstblad te verwijderen, later gevolgd door een vorst-inval, nog meer goudgerande dagen, maar dan met <-10.(eventueel ook overdag, een enkele keer). Afbeelding
Vervelend van een lange ijsperiode is wel dat de fauna er zwaar onder lijdt. Met name ijsvogels en blauwe reigers verhongeren, bij gebrek aan open viswater.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 29-09-2012 11:48

15 mrt 1987 op het mooiste zwarte ijs ooit geschaatst, Hoornse Plas bij Groningen is m'n laatste schaatsdatum.
Of ik op latere data weleens op ijs gestaan heb, ja vast maar herinner ik me niet.
Eerste serieus te nemen ijs, schaatsijs dus, 17 november 1993, ijsbaan Warffum. Er gingen gauw meer ondergelopen weilanden open en ik heb elke dag t/m 30 nov geschaatst, volle twee novemberweken dus.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 29-09-2012 12:58

sebastiaan1973 schreef:Ja, dat dacht ik vroeger ook. Maar aangezien er geen verband schijnt te zijn tussen de temperatuur in oktober en de daarna volgende winter vind ik een 'winterse' surprise in oktober leuk meegenomen.


Klopt. Daar heb ik in 2010 al onderzoek naar gedaan, dat [url=http://forum.vwkweb.nl/viewtopic.php?f=2&amp;t=10425&amp;hilit=koude+oktobermaanden&amp;start=10:1znhwdt8]hier[/url:1znhwdt8] na te lezen is. De meeste koude of strenge winters werden voorafgegaan door koude oktobermaanden. Laat het dus maar vroeg winters worden. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 29-09-2012 13:05

Spike schreef:
sebastiaan1973 schreef:Ja, dat dacht ik vroeger ook. Maar aangezien er geen verband schijnt te zijn tussen de temperatuur in oktober en de daarna volgende winter vind ik een 'winterse' surprise in oktober leuk meegenomen.


Klopt. Daar heb ik in 2010 al onderzoek naar gedaan, dat [url=http://forum.vwkweb.nl/viewtopic.php?f=2&amp;t=10425&amp;hilit=koude+oktobermaanden&amp;start=10:q8kl1oi1]hier[/url:q8kl1oi1] na te lezen is. De meeste koude of strenge winters werden voorafgegaan door koude oktobermaanden. Laat het dus maar vroeg winters worden. Afbeelding

De slotsom is valide, maar dat wisten we allang Afbeelding

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 29-09-2012 17:57

Dick1965 schreef:Heb nog kranteknipsels van begin november 1980, waarin ook aandacht was voor die vroegere kou-invallen. Tja, vroege vorstperiodes lijken de neiging te hebben voortijdig af te breken. Vroege kou heeft ook geen voorspellende waarde voor de daaropvolgende winter.


Tja, in ons klimaat kun je stellen dat elke kou-inval voortijdig afgebroken kan worden. Dat kan bijna niet anders met de nabijheid van het polaire front in ons winterhalfjaar.
Ook noord van het polaire front is nog niet lang automatisch winterweer in de Lage Landen.

Een week lang achter elkaar ijsdagen is al een behoorlijke prestatie. Twee of drie weken achtereen ijsdagen, komt al in de categorie weinig voorkomend.

Wat in de december en januari makkelijker kan dan in november en februari is handhaving van vorst ook overdag bij stilstand van lucht.
In november is de totale atmosfeer boven Europa vaak nog niet voldoende koud geworden onderin en in februari begint de zon ook weer een toenemende rol te spelen.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 30-09-2012 08:46

http://www.knmi.nl/cms/content/109469/s ... vrij_droog

September was zonnig en vrij droog
Van nazomer naar herfststorm
28 september 2012 - De maand september was een zonnige maand met betrekkelijk weinig neerslag maar gemiddeld over de hele maand iets te lage temperaturen.

De eerste tien dagen waren nog aan de warme kant met in het weekeinde van 8 en 9 september zomerse en lokaal nog bijna tropische temperaturen tussen 25 en 30 graden. De Bilt had deze maand twee zomerse dagen met 25 graden en hoger, wat voor september heel gewoon is. De tweede helft van de maand was koeler met op 23 september de eerste vorst (-0,6 graden) op de vliegbasis Twenthe.

Gemiddeld over de maand kwam de temperatuur in De Bilt uit op ongeveer 14,1 graden tegen 14,5 graden normaal (gemiddeld over 1981-2010).

De zon was vaak te zien. Landelijk gemiddeld berekende het KNMI omstreeks 165 uur zon tegen 143 uur als langjarig gemiddelde. Vooral het begin van de maand bood zonnig en droog nazomerweer, daarna was het wisselvalliger met meer bewolking.

Regen viel er minder dan gewoonlijk in deze maand. Gemiddeld over het land circa 65 mm tegen 78 mm als langjarig gemiddelde. De minste neerslag viel in het zuidoosten, plaatselijk maar 30 mm. Het natst was het aan de noordwestkust waar flinke buien vielen en plaatselijk meer dan 120 mm werd opgevangen.

Vooral de 24e september was een zeer onstuimige dag. Aan de westkust stond enige tijd een storm, windkracht 9 met zware windstoten van 100 tot lokaal 110 km/uur. Ook boven land zijn zware windstoten gemeten tussen 80 en 90 km/uur waardoor op verschillende plaatsen schade werd aangericht.

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/695167:2oyss692]Afbeelding[/url:2oyss692]

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 01-10-2012 19:29

Het beeld voor de komende dagen, maxima lager dan seizoensgemiddelde, zal toch even wennen zijn nog.
Hier in huis is het kachelseizoen nog niet echt begonnen. Overdag de zon goed binnenlaten (op de meeste septemberdagen speelde de zon goed mee) en het de temperatuur blijft op peil.

Voor de eerste oktoberweek zijn mijn extreme maxima geweest:

27 graden in 1983 en 6 graden in 1998. (Periode 1978-2011)

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Herfst 2012

Bericht door Karel » 01-10-2012 20:48

Er gebeurt toch wel wat de komende week.
Het beeld voor de komende dagen is dat Tropische Storm Nadine donderdagmiddag op 40N30W op de Atlantische Oceaan in een gewone atlantische depressie wordt opgenomen. Veel is daarna onzeker. Er komt een rug van hogedruk tot ontwikkeling van tijdelijke of meer blijvende aard. De ECMWF (6 clusters) en ENS ensembles (zeer veel spaghetti) geven over zeven dagen zowel de mogelijkheid van depressies als hogedrukgebieden boven Scandinavie.

Plaats reactie