Herfst 2012

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 04-09-2012 11:17

Vrees dat de eerste herfstmaand al meteen als verloren kan worden beschouwd. Wordt denk ik een hele saaie, veel zon warmte en weinig regen. Echt typisch dat september zo veranderd is hierin. Sinds 1999 zagen we dit al zo vaak. Hoop dat het nog omslaat maar dat zal pas weer op z'n vroegst oktober worden.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 04-09-2012 11:34

Spike schreef:Vrees dat de eerste herfstmaand al meteen als verloren kan worden beschouwd. Wordt denk ik een hele saaie, veel zon warmte en weinig regen. Echt typisch dat september zo veranderd is hierin. Sinds 1999 zagen we dit al zo vaak. Hoop dat het nog omslaat maar dat zal pas weer op z'n vroegst oktober worden.

Ik beschouw september sinds 1999 als hoogzomermaand. Het jaar telt er tegenwoordig vijf namelijk mei t/m september. Over vier of vijf weken begint het weer wellicht een beetje dragelijker te worden. September 2012 stelt mij geenszins teleur. Geen hittegolf. Meer kan je onmogelijk verlangen tegenwoordig.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 04-09-2012 16:11

Ted schreef:Van de week zag ik die diepe depressie een keertje rond 935 hpa. Als dat al in de eerste helft van september al zie. Dan zijn depressies in de winter mogelijk rond 900 hpa. Ik wil dan meteen een hoog van 1040hpa bij de Azoren. Op de oceaan mogen dan rustig vlagen staan van 300km/u. Er moeten dan geen schepen daar varen.

Ex-Helen, 1988 meen ik, 30 september: 938 hPa.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 04-09-2012 17:55

Fijn voor jou Remko maar ik baal als een stekker. Ik wil herfst! Tot en met 1998 was september niet zo extreem in zon warmte en droogte als de laatste 13 jaar. Enkele uitzonderingen daar gelaten sinds 2000.

Diegenen die wel van wat dynamisch weer houden is het niet normaal dat je tegenwoordig tot in oktober moet wachten. Blij dat het steeds wat vroeger donker worden in elk geval nooit zal veranderen waardoor je toch een beetje het besef hebt dat we nu in de weerkundige herfst zitten.

Komt vooral ook door de tweede tegenvallende maand op rij waardoor ik het beu ben. Ik had een ander verloop van de zomer gehoopt en al helemaal niet op een verlenging. En dat terwijl de winter maar een krappe twee weekjes duurde in februari. Oneerlijk verdeeld.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 04-09-2012 19:24

Spike schreef:Fijn voor jou Remko maar ik baal als een stekker. Ik wil herfst! Tot en met 1998 was september niet zo extreem in zon warmte en droogte als de laatste 13 jaar. Enkele uitzonderingen daar gelaten sinds 2000.

Diegenen die wel van wat dynamisch weer houden is het niet normaal dat je tegenwoordig tot in oktober moet wachten. Blij dat het steeds wat vroeger donker worden in elk geval nooit zal veranderen waardoor je toch een beetje het besef hebt dat we nu in de weerkundige herfst zitten.

Komt vooral ook door de tweede tegenvallende maand op rij waardoor ik het beu ben. Ik had een ander verloop van de zomer gehoopt en al helemaal niet op een verlenging. En dat terwijl de winter maar een krappe twee weekjes duurde in februari. Oneerlijk verdeeld.

Berusting.
Of het fijn is, is een tweede.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 04-09-2012 19:54

Ted schreef:Van de week zag ik die diepe depressie een keertje rond 935 hpa. Als dat al in de eerste helft van september al zie. Dan zijn depressies in de winter mogelijk rond 900 hpa. Ik wil dan meteen een hoog van 1040hpa bij de Azoren. Op de oceaan mogen dan rustig vlagen staan van 300km/u. Er moeten dan geen schepen daar varen.

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/676334:2wl4xr6z]Afbeelding[/url:2wl4xr6z]
Virtueel monster op de oceaan. Van als ik goed geteld/gekeken heb 935hpa. Komende dagen in de gaten gaan houden wat de ex-orkanen allemaal teweeg gaan brengen.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Herfst 2012

Bericht door Karel » 04-09-2012 20:03

De maand september is de maand van de tropische stormen in de Atlantische Oceaan. Leslie en Michael vormen een interessant koppel.
Aarzelend opschuivend naar het Noorden en dan samenwerken in de extratropische gebieden?.
Gaat dat koppel ons de herfst brengen of een flinke nazomer?
De modellen geven voorlopig beide oplossingen. Interessant.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 04-09-2012 20:12

Kan iemand me vertellen hoe het komt dat deze depressie zo uitdiept, als hij de kust van de VS verlaat is hij veel minder diep. Komt dat door de tropische oorsprong?

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 04-09-2012 20:21

sebastiaan1973 schreef:Kan iemand me vertellen hoe het komt dat deze depressie zo uitdiept, als hij de kust van de VS verlaat is hij veel minder diep. Komt dat door de tropische oorsprong?

Ja. Een diepe buil zeer warme en vochtige lucht trekt noordwaarts tegen steeds koudere lucht aan en is ook alvast nog voorzien van wat rotatie. Cyclogenese - ontstaan van een 'gewone' depressie, kan dan veel harder verlopen, als de TS tenminste op de 'goede plek' naar het polaire front toeloopt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Extratropical_cyclone#Extratropical_transition

Binnenste isobaar van die prent lijkt me idd 935 hPa. Aardig. Kan uitkomen, komt het wellicht niet.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 04-09-2012 20:44

Het boek der wolkengeslachten lag vanavond open op het 'hoofdstuk' sluierbewolking, het is een mooi plaatjesboek. Er trokken banden met bijzonder fraaie cirrocumulus over, dames en heren. Afbeelding

Plaats reactie