Herfst 2012

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Herfst 2012

Bericht door Karel » 04-10-2012 20:44

Beheer schreef:

schreef:Voor morgen wordt echter aan de zuidkant van de kern de meeste neerslag verwacht en dat is logischerwijs over het algemeen ook zo, omdat aan die kant het meeste vocht in de lucht zit.


UKMO geeft een snelle koers met de kern 991hpa ten noorden van de Wadden aan. Morgenmiddag om 1200u UT al in de Duitse Bocht. We komen allemaal aan de interessante zijde van de kern voor deze maand althans. Brabant en Limburg kunnen extra lang van de neerslag van het koufront genieten volgens UKMO.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 04-10-2012 20:49

Het wordt een smerig dingetje dat de hele noordkust van Midden-Europa 'streift', zoals dat zo mooi in het Duits heet.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 05-10-2012 09:37

De wind trapt het gaspedaal weer behoorlijk in vandaag! Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Herfst 2012

Bericht door Gerard » 05-10-2012 09:42

De regen gaat horizontaal in het Noordwesten en desondanks kon ik alweer 22 mm uit de gisteren geleegde regenmeter gooien.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 05-10-2012 09:44

Gerard schreef:De regen gaat horizontaal in het Noordwesten en desondanks kon ik alweer 22 mm uit de gisteren geleegde regenmeter gooien.

Ik snap 'm! Je had hem na het legen op z'n zij laten liggen!

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 05-10-2012 12:31

Gerard schreef:Voor morgen wordt echter aan de zuidkant van de kern de meeste neerslag verwacht en dat is logischerwijs over het algemeen ook zo, omdat aan die kant het meeste vocht in de lucht zit.


Ik sprak over secundaire verstoringen (uitdiepende golven langs polaire front) daar bevindt zich normaliter de compacte intensieve neerslag aan noordzijde. Uitgaande van zonale luchtstroming.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Herfst 2012

Bericht door Gerard » 05-10-2012 12:35

Remko schreef:
Gerard schreef:De regen gaat horizontaal in het Noordwesten en desondanks kon ik alweer 22 mm uit de gisteren geleegde regenmeter gooien.

Ik snap 'm! Je had hem na het legen op z'n zij laten liggen!


Dat had je snel begrepen! En niet eruit stromen zo'n winddruk was er aanwezig!

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Herfst 2012

Bericht door Gerard » 05-10-2012 12:56

John schreef:
Gerard schreef:Voor morgen wordt echter aan de zuidkant van de kern de meeste neerslag verwacht en dat is logischerwijs over het algemeen ook zo, omdat aan die kant het meeste vocht in de lucht zit.


Ik sprak over secundaire verstoringen (uitdiepende golven langs polaire front) daar bevindt zich normaliter de compacte intensieve neerslag aan noordzijde. Uitgaande van zonale luchtstroming.


Dan zouden de regenmeters op de Waddeneilanden vandaag beter gevuld moeten worden dan die in de rest van het land. Alleen de Wadden bleven ten noorden van de golf in het polaire front. Dat is morgen of vanavond te controleren waarschijnlijk.

Plaatje weggehaald, was niet actueel meer. Ik had het op moeten slaan.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 05-10-2012 17:32

Ter aanvulling bij secundaire verstoringen langs het polaire front, waarbij golven uitdiepen (in ontwikkeling zijn) tot secundair laag, zit de de combinatie intensieve een aanhoudende neerslag vaak aan die zijde die tegenover de aanvoerrichting ligt.

Bij een secundair laag komende uit het oosten, veelal intensieve aanhoudende neerslag aan westflank bijvoorbeeld.

Bij secundaire verstoringen komende uit de aanvoerrichting van het grondwindveld, vaak verzwakkende krimpende tot eventueel wegvallende of tijdelijk zwak tegendraadse wind. Dit alles begeleidt door zwaar wolkenpakket een aanhoudende neerslag. Na passage storing, sterk afnemende neerslagintensiteit of eventueel geheel droog. Windruiming naar oorspronkelijke positie en vaak sterk toenemend.

Op het kaartje hierboven zal de meeste nieuwe neerslag gegeneerd worden noord en oost van occlusiepunt ten zuidwesten van Ierland.
Op radar en sat.24 zien we dit beeld actueel (rond 1700 uur) ook terug.

Gerard schreef:Voor morgen wordt echter aan de zuidkant van de kern de meeste neerslag verwacht en dat is logischerwijs over het algemeen ook zo, omdat aan die kant het meeste vocht in de lucht zit.


Warmtesectoren brengen meestal niet echt veel neerslag in mijn regenmeter. Afbeelding Afbeelding

Het verhaal van het meeste vocht is maar een deel van het proces. We hebben ook dynamica nodig, anders komt dat vocht niet in beeld in de vorm van neerslag. Waar dus de meeste optilling, waar aanhoudende condensatie en bevriezing en voortdurende productie van neerslag?

Als we grootschalig kijken en er ligt een primair geworden laag boven de Noordzee en het polaire front als golvende begrenzing der luchtsoorten van west naar oost over ons land, ja dan heb je vooral aanhoudende neerslag aan de zuidflank van het primaire laag boven de Noordzee.
Het mag duidelijk zijn dat ik dergelijke situaties niet bedoelde met mijn verhaal over secundaire verstoringen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 05-10-2012 17:41

45 mm in krap vijf dagen als we zo door gaan komen we ,althans hier, aan een kleine 300 mm Afbeelding Afbeelding .Zou prompt mijn record aller tijden zijn... Ik bedoel dus maandrecord.


John

Plaats reactie