Herfst 2012

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 26-10-2012 18:11

Was wel even wennen vandaag, gewoon een koude wind, bijna snijdend. Duidelijk een teken dat ik door dat vleugje Indian Summer verwend ben geraakt. Bij thuiskomst blijkt het maar 6,4 graden te zijn. Maximum 9,9, maar dat was waarschijnlijk aan het begin van het etmaal al bereikt.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Herfst 2012

Bericht door Vincent » 26-10-2012 18:15

Dick1965 schreef:Was wel even wennen vandaag, gewoon een koude wind, bijna snijdend. Duidelijk een teken dat ik door dat vleugje Indian Summer verwend ben geraakt. Bij thuiskomst blijkt het maar 6,4 graden te zijn. Maximum 9,9, maar dat was waarschijnlijk aan het begin van het etmaal al bereikt.


Gelukkig heb ik mijn geweldige winterjas eergisteren al van zolder gehaald. Ik had het dus niet koud in de buitenlucht vandaag. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 26-10-2012 18:21

sneeuwbal schreef:
Dick1965 schreef:Was wel even wennen vandaag, gewoon een koude wind, bijna snijdend. Duidelijk een teken dat ik door dat vleugje Indian Summer verwend ben geraakt. Bij thuiskomst blijkt het maar 6,4 graden te zijn. Maximum 9,9, maar dat was waarschijnlijk aan het begin van het etmaal al bereikt.


Gelukkig heb ik mijn geweldige winterjas eergisteren al van zolder gehaald. Ik had het dus niet koud in de buitenlucht vandaag. Afbeelding


Waar gaat het heen met de jeugd. Vroeger liepen we nog zonder berenvellen over straat bij -10c Afbeelding Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 26-10-2012 18:26

Die geweldige winterjas van mijzelf bewaar ik voor als het echt koud wordt, gekocht vlak voor Oud & Nieuw en tot mijn grote genoegen, onverwacht afgelopen februari kunnen beproeven. Hopelijk de komende winter opnieuw Afbeelding

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Herfst 2012

Bericht door Vincent » 26-10-2012 18:28

sebastiaan1973 schreef:
sneeuwbal schreef:
Dick1965 schreef:Was wel even wennen vandaag, gewoon een koude wind, bijna snijdend. Duidelijk een teken dat ik door dat vleugje Indian Summer verwend ben geraakt. Bij thuiskomst blijkt het maar 6,4 graden te zijn. Maximum 9,9, maar dat was waarschijnlijk aan het begin van het etmaal al bereikt.


Gelukkig heb ik mijn geweldige winterjas eergisteren al van zolder gehaald. Ik had het dus niet koud in de buitenlucht vandaag. Afbeelding


Waar gaat het heen met de jeugd. Vroeger liepen we nog zonder berenvellen over straat bij -10c Afbeelding Afbeelding


Sorry, maar die dubbele 'isolatie' is mij nu toch nèt iets te aantrekkelijk... Afbeelding

EDIT: net, tijdens het uitlaten van de hond, had ik het wèl koud. Het kan verkeren... Afbeelding

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Herfst 2012

Bericht door Adrie » 26-10-2012 21:28

Vanmiddag tussen 17 uur en 19:45 nog 80 km gefietst, met dikke lange broek en winterjack, en ja, ook handschoenen, overschoenen nog net niet. Het is niet alleen de temperatuur (7-5 graden), maar vooral ook het lage dauwpunt (rond -3) en dat windje die het op de fiets al aardig koud maken. Toch ook ooit wel bij -8 ofzo gefietst, was begin feb '91, denk ook nog wel ergens bij dat soort temperaturen in '96 en '97, dus bij droge vorst. Allemaal prima te doen met de juiste kleding, alleen oppassen dat de oren niet bevriezen. Vanavond voor het eerst de CV opgestart. Tot nu kon ik het met de omgekeerde functie (warmtepomp van buiten naar binnen) van de airco alleen wel af.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 26-10-2012 22:04

Het is me opgevallen dat de laatste tien dagen of zo bladverkleuring en -val snel op gang zijn gekomen. Met de komende nachtvorsten zal dat wel verder in een stroomversnelling raken.
In deze tijd van het jaar houd ik altijd de meerkoeten in de gaten. Deze vormen in het winterseizoen kolonies waarin ze velden afgrazen. Het gebruikelijke gekibbel maakt, nogal abrubt lijkt het, plaats voor maanden van vreedzaam samenleven. In het voorjaar breekt dan even plotsklaps het gekrakeel weer los.
Deze week zag ik de grazende kolonies voor het eerst dit seizoen. Vorig jaar vochten meerkoeten elkaar tot in december nog de tent uit. Geen idee waaraan dat lag, aanhoudend zacht weer wellicht. Voorvoelen de beestjes dat het kouder wordt? Wil hier in elk geval geen 'verwachting' aan ophangen. Opmerkelijk vind ik het wel Afbeelding

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 27-10-2012 10:20

Wat een schitterende plaatjes via Sat.24. Grillige buienstructuren langs Nederlandse en Engelse kusten. Helder boven koud landoppervlak.
Ook scherpe begrenzing over Frankrijk tussen de ook daar uitgestroomde heldere, koude en droge noordelijke luchtsoort en een dik pak frontale bewolking dat doorloopt over Alpengbied.

Jan Willem
Berichten: 531
Lid geworden op: 31-12-2002
Contacteer:

Re: Herfst 2012

Bericht door Jan Willem » 27-10-2012 11:48

John schreef:Wat een schitterende plaatjes via Sat.24. Grillige buienstructuren langs Nederlandse en Engelse kusten. Helder boven koud landoppervlak.
Ook scherpe begrenzing over Frankrijk tussen de ook daar uitgestroomde heldere, koude en droge noordelijke luchtsoort en een dik pak frontale bewolking dat doorloopt over Alpengbied.


Wat me dan altijd opvalt is dat grote temperatuurverschil.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 27-10-2012 11:53

JWR schreef:
John schreef:Wat een schitterende plaatjes via Sat.24. Grillige buienstructuren langs Nederlandse en Engelse kusten. Helder boven koud landoppervlak.
Ook scherpe begrenzing over Frankrijk tussen de ook daar uitgestroomde heldere, koude en droge noordelijke luchtsoort en een dik pak frontale bewolking dat doorloopt over Alpengbied.


Wat me dan altijd opvalt is dat grote temperatuurverschil.


Het is me niet duidelijk wat je bedoelt. Heb je het over het verschil tussen zee en land?
Heb je het over temperatuurverschil tussen luchtsoorten?
Heb je het over het verschil tussen maandag 22 oktober en nu?

Plaats reactie