Rijnmond nieuws: 'Weermannen moeten ....

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Rijnmond nieuws: 'Weermannen moeten ....

Bericht door Edward » 08-07-2012 14:25

schreef:[size=150:2u4jlc5k]'Weermannen moeten schade wegens miskleunen betalen'[/size:2u4jlc5k]

Weermannen en-vrouwen moeten worden afgerekend op hun foute voorspellingen. Dat vindt de PvdA-fractie in Hoek van Holland. Volgens de fractie lopen de ondernemers in Hoek van Holland door 'de miskleunen van de weerinstituten' dagelijks zo'n 100.000 euro mis.

De fractie wil nu dat het dagelijks bestuur van Hoek van Holland een schadeclaim indient bij de verschillende weerstations waardoor de ondernemers worden gecompenseerd.

Volgens de PvdA zaten de weerdeskundigen er afgelopen woensdag en donderdag weer eens compleet naast als het om de weersverwachting voor de kust ging. Regen en onweer was voorspeld, terwijl Hoek van Holland, volgens de PvdA' ers, met 28,7 graden en volop zon de warmste plek van Nederland was.

RTV Rijnmond nieuws, http://www.rijnmond.nl/nieuws/08-07-2012/weermannen-moeten-schade-wegens-miskleunen-betalen

Dan wordt weerman bepaald geen aantrekkelijk beroep. Toch ook opvallend, aangezien ik denk dat er niet heel veel mensen achter zullen staan.

En het argument is volgensmij onjuist.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Rijnmond nieuws: 'Weermannen moeten ....

Bericht door Oud-forumlid » 08-07-2012 15:48

Typisch een geval van 'politieke' chagrijnigheid. Het valt mij op dat dit soort voorstellen nooit tijdens mooie zomers worden gedaan.

Het is overigens tijdens langdurig slecht zomerweer wel eens voorgekomen dat weermannen/vrouwen, het KNMI, dreigbrieven kregen (Zo van: 'Dat gedonder moet afgelopen zijn, want anders ... ' Afbeelding) toegestuurd.

We zouden bij 'off topic' een pooltje kunnen openen om een schaal te definiëren voor dit verschijnsel en er een naam aan geven. Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Rijnmond nieuws: 'Weermannen moeten ....

Bericht door Dick » 08-07-2012 21:40

In een chagrijnige bui reageer ik zelf ook wel eens zo en thuis gaan we wel eens in discussie over dit 'idee'. Het is natuurlijk onzinnig en onzalig, meteorologen stellen VERWACHTINGEN op. Al denkt het grote publiek nog steeds dat het om VOORSPELLINGEN gaat. KNMI en METEO CONSULT maken geen weer, gelukkig niet. Bovendien, moeten we dan ook niet economen aansprakelijk stellen voor foutieve vooruitzichten en Maurice de Hondt als de verkiezingsuitslagen anders uitpakken dan zijn bureau had voorzien. Iedere ondernemer loopt risico's, de één wat meer dan de ander. Deze moet je niet op anderen willen afwentelen!

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Rijnmond nieuws: 'Weermannen moeten ....

Bericht door Edward » 08-07-2012 22:24

Intussen is het ook bij WEEReldnieuws verschenen.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Rijnmond nieuws: 'Weermannen moeten ....

Bericht door Adrie » 09-07-2012 00:39

Het verbaast me dat een politieke partij zich in dit soort emoties laat meeslepen. Ondernemers klagen altijd als het tegen zit. Opbrengsten en winsten uit een onderneming variëren meestal nogal. Die horeca-ondernemers aan de kust hebben in deze economisch slechte tijd waarschijnlijk niet eens zo veel minder omzet dan in goede tijden. Meer Nederlanders brengen nu hun vrije tijd in eigen land door dan tijdens hoogconjunctuur. Het weer of zelfs de weersverwachting de schuld geven is makkelijk. Dan ligt het namelijk aan iets anders. Dat er na al die 'slechte zomers' nog steeds horeca-ondernemers aan de kust zijn mag bijna een wonder heten..

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Rijnmond nieuws: 'Weermannen moeten ....

Bericht door Gerard » 09-07-2012 13:53

Dick1965 schreef:In een chagrijnige bui reageer ik zelf ook wel eens zo en thuis gaan we wel eens in discussie over dit 'idee'. Het is natuurlijk onzinnig en onzalig, meteorologen stellen VERWACHTINGEN op. Al denkt het grote publiek nog steeds dat het om VOORSPELLINGEN gaat. KNMI en METEO CONSULT maken geen weer, gelukkig niet. Bovendien, moeten we dan ook niet economen aansprakelijk stellen voor foutieve vooruitzichten en Maurice de Hondt als de verkiezingsuitslagen anders uitpakken dan zijn bureau had voorzien. Iedere ondernemer loopt risico's, de één wat meer dan de ander. Deze moet je niet op anderen willen afwentelen!


Ik denk dat een voorspelling nog veel onzekerder is dan een verwachting. Ik ben het dus niet eens met het tekstuele verband waarin je die terminologie hanteert.

Een voorspelling is in de herfst zeggen dat er een 'horrorwinter' komt, niet gebaseerd op controleerbaar wetenschappelijke onderbouwing. 'Waar'zeggers doen voorspellingen.

Een weersverwachting wordt gegeven op basis van modellenuitvoer, m.b.v. bestaande data, trend en veel rekenwerk.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Rijnmond nieuws: 'Weermannen moeten ....

Bericht door Oud-forumlid » 09-07-2012 13:54

Als we de niet uitgekomen voorspellingen van de diverse partijen ook mogen claimen, dan mag het voor mij.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Rijnmond nieuws: 'Weermannen moeten ....

Bericht door Gerard » 09-07-2012 14:07

Enige tijd geleden werd ook in de Volkskrant een ingezonden brief geplaatst van ook weer een horeca-ondernemer (nota bene als brief van de dag!) waarin werd geklaagd over het uitgeven van weeralarmen door het KNMI in 2011 en gederfde inkomsten.

Ik berichtte de krant dat KNMI in heel 2011 geen weralarmen uitgegeven heeft en vroeg waarom ze die brief dan zo prominent plaatsten. Het antwoord was weer schrikken: ze hadden het niet gecontroleerd. Zo glijden de media v.w.b. de ingezonden brieven steeds verder af als plaats voor roeptoeters die ongecontroleerd kletspraat mogen publiceren zo lijkt het: de ingezonden brievenrubriek controleert niet hun belangrijkste ingezonden brief. Het gaat erom dat er een blikvanger is, een opruiende of prikkelende tekst. Waarheidsgehalte is bijzaak geworden blijkbaar.

(Toevallig een week voordien was er ook een brief van de dag geplaatst met klinkklare onzin ook binnen 10 minuten controleerbaar. Het ging over de vuurfeesten in Valencia Spanje. Na 5 Spaanse internetkranten en -sites gezien te hebben was duidelijk dat de briefzender in het geheel niet een beeld van het gebeuren in de stad schetste. Dat kan ook niet als je daar maar op 1 locatie verblijft en verder de diverse media raadpleegt.

Dat zijn dan twee gevallen die me interesseerden en waarvan ik zelf het fijne wilde weten. Ik vraag me dan wel af hoe het met de rest van de ingezonden brieven zal zijn.)

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Rijnmond nieuws: 'Weermannen moeten ....

Bericht door Gerard » 09-07-2012 14:12

edwin schreef:Als we de niet uitgekomen voorspellingen van de diverse partijen ook mogen claimen, dan mag het voor mij.


Waarom wil je niet uitgekomen voorspellingen (verwachtingen bedoel je denk ik) claimen? (Dus je wilt je die voorspellingen toeëigenen)

Je bedoelt denk ik: 'Als we voor de niet uitgekomen voorspellingen van iedere partij ook schadevergoeding mogen claimen, dan mag het voor mij.'

Het kan ook zijn dat ik je gewoon niet begrijp, ik zit te puzzelen op de zin tenminste.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Rijnmond nieuws: 'Weermannen moeten ....

Bericht door Oud-forumlid » 09-07-2012 14:38

Gerard schreef:
edwin schreef:Als we de niet uitgekomen voorspellingen van de diverse partijen ook mogen claimen, dan mag het voor mij.


Waarom wil je niet uitgekomen voorspellingen (verwachtingen bedoel je denk ik) claimen? (Dus je wilt je die voorspellingen toeëigenen)

Je bedoelt denk ik: 'Als we voor de niet uitgekomen voorspellingen van iedere partij ook schadevergoeding mogen claimen, dan mag het voor mij.'

Het kan ook zijn dat ik je gewoon niet begrijp, ik zit te puzzelen op de zin tenminste.

Ah, je zit te puzzelen op de zin tenminste. Je hebt gelijk goed gepuzzeld tenminste, dat bedoelde ik inderdaad, Gerard.

Plaats reactie