De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 23-06-2012 09:14

Het stelde ook bij mij (Rijnmond-gebied) niet zoveel voor, een pittige regenbui. Nederland staat bekend als een risicomijdend land, daardoor wordt hier sneller van noodweer gesproken dan in andere landen.

Ondertussen kabbelt de zomerherfst voort. Windkracht 6 en zwaar bewolkt en bijna elke dag regen: zomer in Holland! Morgen nog maar eens een dieptepunt, hoewel je eigenlijk niet meer van een dieptepunt kan spreken: het begint bijna normaal te worden. 21.9 is tot nu tot het maximum in De Bilt in de maand juni, maar het lijkt donderdag warmer te worden.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 23-06-2012 13:25

Erg zonde -wat mij betreft- dat er wellicht aan het eind van de week een flinke opwarming komt.

We hadden nog een kleine kans op een juni kouder dan mei. Voor het laatst in 1918. Daarnaast is de max. temp tot nu toe in juni 21.9c. Er zijn maar 4 zomermaanden (dus inclusief juli en augustus!) met een max. temp lager dan dat. Er is dus nog geen 1 zomerse dag te de Bilt, voor het laatst in 1991, tot nu toe 5x eerder in juni voorgekomen. Overigens opvallend genoeg vaker in juli en augustus! ADS dagen staat op 0, slechts 3x eerder voorgekomen in juni. Warmtegetal 0.0, 7x eerder voorgekomen.

Kortom vanuit dat perspectief zit ik niet te wachten op 1-2 dagen warm weer zo vlak voor de 'finish'. Voor liefhebbers van onweer is het mogelijk een ander verhaal. Zoals het er nu naar uit ziet, lijkt vooral de vrijdag flink warm te verlopen. Paar dagen later en het was een ander verhaal geweest.

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/611410:a0i5xxx1]Afbeelding[/url:a0i5xxx1]

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 23-06-2012 14:14

sebastiaan1973 schreef:Erg zonde -wat mij betreft- dat er wellicht aan het eind van de week een flinke opwarming komt.

We hadden nog een kleine kans op een juni kouder dan mei. Voor het laatst in 1918. Daarnaast is de max. temp tot nu toe in juni 21.9c. Er zijn maar 4 zomermaanden (dus inclusief juli en augustus!) met een max. temp lager dan dat. Er is dus nog geen 1 zomerse dag te de Bilt, voor het laatst in 1991, tot nu toe 5x eerder in juni voorgekomen. Overigens opvallend genoeg vaker in juli en augustus! ADS dagen staat op 0, slechts 3x eerder voorgekomen in juni. Warmtegetal 0.0, 7x eerder voorgekomen.

Kortom vanuit dat perspectief zit ik niet te wachten op 1-2 dagen warm weer zo vlak voor de 'finish'. Voor liefhebbers van onweer is het mogelijk een ander verhaal. Zoals het er nu naar uit ziet, lijkt vooral de vrijdag flink warm te verlopen. Paar dagen later en het was een ander verhaal geweest.

Ach Sebastiaan. Afgelopen week werden ook warme dagen beloofd. Maar net als in een koude winter geldt dat voorspelde dooiperioden vaak niet door gaan, geldt dat voorspelde warme perioden in een koele zomer ook vaak niet door gaan.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 23-06-2012 16:11

De trend lijkt op een zuidweststromingszomer af te stevenen. Veelal lagedrukgebiedjes die stagneren boven de Btitse Eilanden en wat kopjes geven van het Azorenhoog aan Centraal-Europa. Die raken daar geïsoleerd en zwakken af en vervolgens loopt het front van de TB (GWL) bij de UK binnen.
Komt overeen met de temperatuurprognose voor de komende drie maanden voor Europa van ECMWF.
Noordwest-Nederland krijgt dan weer een duidelijk koelere zomer dan de streken landinwaarts.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 23-06-2012 17:42

Gerard schreef:De trend lijkt op een zuidweststromingszomer af te stevenen. Veelal lagedrukgebiedjes die stagneren boven de Btitse Eilanden en wat kopjes geven van het Azorenhoog aan Centraal-Europa. Die raken daar geïsoleerd en zwakken af en vervolgens loopt het front van de TB (GWL) bij de UK binnen.
Komt overeen met de temperatuurprognose voor de komende drie maanden voor Europa van ECMWF.
Noordwest-Nederland krijgt dan weer een duidelijk koelere zomer dan de streken landinwaarts.


Dus op hoofdlijnen een normaalzomer qua stromingspatroon: een afwisseling van westelijke storingen en uitlopers van het Azorenhoog.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 23-06-2012 17:56

Jongens , (m/v) de zomer duurt nog twee maanden! Het lijk me wat vroeg om nu al het hoofd te laten hangen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 23-06-2012 18:23

Het is zacht gezegd opmerkelijk waarom de natuur uitgerekend onze streken volledig in de kou laat staan. Dit kan interessante plaatjes opleveren als je de anomalieën in kaart brengt, Nederland kleurt dan blauw. Voor een zeer koude dag als morgen is heel wat warmte vereist om het goed te maken.

Dick heeft gelijk dat de zomer nog twee maanden duurt. In 1991 bijvoorbeeld hadden we ook een zeer slechte juni, en er volgde een mooie zomer. Daarnaast is het nog nooit voorgekomen dat de laatste zomerse dag in mei of in juni viel; we hebben dus nog recht op een of meer zomerse dagen later in het jaar.

Vorig jaar was met name de combinatie juli/augustus zeer uitzonderlijk (doet niet onder voor de jaren 60).

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 23-06-2012 19:47

Inderdaad John, een typisch Hollandse zomer zoals die in het verleden frequenter voorkwam. Toch denk ik dat met veelal zuidwestelijke aanvoer van subtropische lucht met tussenpozen, het vooral in het binnenland boven normaal wordt voor juni.

Ik baseer me ook op de ligging van de jetstroom in de periode van de zevenslaperdag. Voor Zuid-Duitsland is vastgesteld dat het weer in die periode voor 90% zekerheid (model) staat voor het weer in een een aantal weken aansluitend.

De jetstroomligging is nu al via de prognoses te herkennen en die is meanderend over Noord- tot Zuid-Duitsland. Erg zuidelijk volgens mij dit jaar.
Overigens hanteert men verschillende perioden voor Siebenschläfer'tag': 27 juni in almanakken maar de meteorologen houden tussen 5 en 10 juli aan als onderzochte periode voor de regel.
Voor augustus valt er nog weinig te voorspellen: te ver weg.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 23-06-2012 22:30

Dick heeft gelijk dat de zomer nog twee maanden duurt. In 1991 bijvoorbeeld hadden we ook een zeer slechte juni, en er volgde een mooie zomer. Daarnaast is het nog nooit voorgekomen dat de laatste zomerse dag in mei of in juni viel; we hebben dus nog recht op een of meer zomerse dagen later in het jaar.

Vorig jaar was met name de combinatie juli/augustus zeer uitzonderlijk (doet niet onder voor de jaren 60).


Dit geeft de mens weer moed. Het is de moeder aller cliche's, maar wel een die staat als een huis: niets is zo veranderlijk als het weer. Ik weet er weinig van af, maar geloof niet dat je met enige betrouwbaarheid kunt vaststellen of het huidige weerpatroon zich de rest van de zomer zal handhaven.
Overigens vind ik de combinatie juli/augustus 2006 ook zeer uitzonderlijk. Het kan verkeren, nog zo'n cliche.