De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 24-05-2012 21:28

De Warmtekanonnen worden klaar gezet. De bikinizomer komt er aan, spoedig zijn er geen bleekscheten in de Benelux meer te vinden Afbeelding

http://forum.netweather.tv/topic/73254- ... try2307341

Volgens Stewart blijven we voorlopig in deze situatie zitten.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 25-05-2012 07:14

Remko schreef:
Spike schreef:Meestal leiden warmtegolven in het voorjaar <niet> tot een erg warme zomer.

Klopt. Er zijn meer van dit soort vuistregels, trouwens:
* Meestal leiden koudegolven in het voorjaar niet tot een erg warme zomer.
* Meestal leidt een vorstperiode in januari niet tot een erg warme zomer.
* Meestal leidt regen in de avond van 23 april niet tot een erg warme zomer.
Ook niet twee jaar later.
Eigenlijk leidt al het voorjaarsweer meestal niet tot een erg warme zomer.
Want erg warme zomers zijn gewoon zeldzaam.


Ja haha grapjas! Behalve mijn bericht komt er nog wel meer om de hoek kijken waarom ik denk dat we een koelere zomer krijgen. Lees de reactie maar van Karelvandenende, waar ik ook achtersta.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 25-05-2012 09:56

Binnenkort komt Stewart met zijn zomerverwachting.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 25-05-2012 10:11

Spike schreef:Ja haha grapjas! Behalve mijn bericht komt er nog wel meer om de hoek kijken waarom ik denk dat we een koelere zomer krijgen. Lees de reactie maar van Karelvandenende, waar ik ook achtersta.

Dan zou ik dat maar vooral niet verifiëren met een beetje deugdelijke statistiek, en ik zou als ik jou was ook niet teveel in detail naar de cijfers kijken. Zomer 1991 was warm en zomer 1997 bracht de warmste augustusmaand ooit.
Als je acht voorjaarsmaanden neemt dan haalt je de koekoek dat je dikke kans hebt dat er geen recordzomer achter zit. Die zomers zijn namelijk ZELDZAAM. En wel precies even zeldzaam na regen in de avond van 23 april als na een maart met Tg >= 8° C.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 25-05-2012 11:33

Remko: in 1991 en 1997 was het alleen maart die erg warm was, in 2012 behalve maart ook nu mei. Da's wel een verschilletje. En zeker als deze meiwarmte nog lang aanhoudt tot rond de maandwisseling, waarbij je kan spreken over een warmtegolf.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 25-05-2012 12:10

Spike schreef:Remko: in 1991 en 1997 was het alleen maart die erg warm was, in 2012 behalve maart ook nu mei. Da's wel een verschilletje. En zeker als deze meiwarmte nog lang aanhoudt tot rond de maandwisseling, waarbij je kan spreken over een warmtegolf.

Ik zie het verschil niet. Er is gewoon geen verband tussen een lentemaand, twee lentemaanden, drie lentemaanden, neerslag in de avond van 23 april enz en de opvolgende zomer.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 25-05-2012 13:16

Remko schreef:
Spike schreef:Remko: in 1991 en 1997 was het alleen maart die erg warm was, in 2012 behalve maart ook nu mei. Da's wel een verschilletje. En zeker als deze meiwarmte nog lang aanhoudt tot rond de maandwisseling, waarbij je kan spreken over een warmtegolf.

Ik zie het verschil niet. Er is gewoon geen verband tussen een lentemaand, twee lentemaanden, drie lentemaanden, neerslag in de avond van 23 april enz en de opvolgende zomer.


Wel qua neerslag -volgens Weeronline-. Zie bericht daarover in topic over mei.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 25-05-2012 13:29

sebastiaan1973 schreef:
Remko schreef:
Spike schreef:Remko: in 1991 en 1997 was het alleen maart die erg warm was, in 2012 behalve maart ook nu mei. Da's wel een verschilletje. En zeker als deze meiwarmte nog lang aanhoudt tot rond de maandwisseling, waarbij je kan spreken over een warmtegolf.

Ik zie het verschil niet. Er is gewoon geen verband tussen een lentemaand, twee lentemaanden, drie lentemaanden, neerslag in de avond van 23 april enz en de opvolgende zomer.


Wel qua neerslag -volgens Weeronline-. Zie bericht daarover in topic over mei.

Ik denk dat je het proefje maar een keer moet doen. De dag in de lente vinden die op de één of andere parameter volmaakt correleert met de opvolgende zomer voor de één of andere andere of dezelfde parameter. Lukt geheid.

Best mogelijk dat er wat neerslagcorrelatie is, zoals een koele lente geeft ietsje minder neerslag in juni en mss nog juli: koele Noordzee. Maar dan heb je tenminste ook een causaliteit erbij.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 25-05-2012 14:06

Er is geen oorzakelijk verband tussen bijvoorbeeld top 5 noteringen warmste aprilmaanden en de daarop volgende zomer die dan weinig buitensporigs laat zien qua zomerwarmte.
Voorbeelden: 1987, 1993, 2007, 2009, 2011.

Ik denk dat Spike het ook niet heeft over een oorzakelijk verband.
Hij stelt gewoon vast, zoals wij allen, dat nu toe de ervaring is geweest dat een zeer warme april niet gevolgd is door een (zeer) warme zomer. Misschien is het aantal zomerse dagen na genoemde aprilmaanden in de zomer ook telkens beneden normaal geweest, misschien wel ruim beneden normaal.
Niets meer, niets minder.

Daarmee is niet gezegd dat na een volgende zeer warme april geen zeer warme zomer kan volgen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 25-05-2012 14:13

Remko schreef:Ik denk dat je het proefje maar een keer moet doen. De dag in de lente vinden die op de één of andere parameter volmaakt correleert met de opvolgende zomer voor de één of andere andere of dezelfde parameter. Lukt geheid.

Dat lukt zeker Remko. Maar dat komt omdat jij en meerdere niet verder kijken dan eenvoudige correlatietechnieken. Zoals ik je eerder al eens heb proberen duidelijk te maken, kan een kans de 100 % naderen terwijl de correlatie tussen die parameters de nul nadert. Dat heb je nog niet kunnen oppikken. De betreffende mogelijke voorspellende parameters zien als steekproef geeft meer inzicht in kansen.
http://forum.vwkweb.nl/viewtopic.php?f= ... jes#p94136

Plaats reactie