De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 02-08-2012 20:36

De echte warmte is weer teruggedrongen naar het oosten en zuiden van Europa. Gematigd zomerweer voor de boeg, licht wisselvallig, in ons land. Goed uit te houden wat mij betreft. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 02-08-2012 21:12

Dick1965 schreef:De echte warmte is weer teruggedrongen naar het oosten en zuiden van Europa. Gematigd zomerweer voor de boeg, licht wisselvallig, in ons land. Goed uit te houden wat mij betreft. Afbeelding


Het is al weer lang geleden, een juli of augustus die normaal of bovengemiddeld presteerde: juli 2010 !! Warmte zijn we allang niet meer gewend, helaas.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 02-08-2012 22:35

lieve_ridwan schreef:
Dick1965 schreef:De echte warmte is weer teruggedrongen naar het oosten en zuiden van Europa. Gematigd zomerweer voor de boeg, licht wisselvallig, in ons land. Goed uit te houden wat mij betreft. Afbeelding


Het is al weer lang geleden, een juli of augustus die normaal of bovengemiddeld presteerde: juli 2010 !! Warmte zijn we allang niet meer gewend, helaas.


Grappig hoe Spike en jij aan twee kanten van het spectrum zitten: voor de een is het te warm, voor de ander te fris. Alsof jullie twee totaal verschillende zomers beleven Afbeelding
Nou ja de beleving is in elk geval heel anders.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 05-08-2012 16:33

Nou Ted wil graag met je ruilen! Hier is al zeker twee weken nagenoeg niks te beleven. Steeds vallen de buien elders waar ik dan gister met m'n dagje uit eindelijk eens van kon genieten. Ook vandaag is het weer alles dichthouden vanwege de hitte en binnen de ventilator aan. De zomer mag van mij op deze manier ook snel voorbij zijn! Hoop dat augustus niet op deze saaie eentonige manier doorgaat! Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 05-08-2012 18:59

Was vandaag op de Floriade, bij Venlo. Bij vertrek omstreeks 16.15 was het daar al dreigend, met wat gedruppel, broeierig en 23 gr. Wat later reden we bij Eindhoven weer in de zon, 26 à 27 gr. In de verte waren neerslaggordijnen te zien. Eerste gedruppel bij Breda, 20 gr, een fel buitje bij Dordrecht, 17 gr. Het is al tien graden koeler geworden, rijdendeweg. Op de autoradio komt de melding dat delen van de A15 blank staan, tussen Rhoon en Ridderkerk. Bij thuiskomst zie ik dat er in Capelle 19,1 mm binnen het uur is gevallen! Eindelijk een echte stortbui in mijn woonplaats en ik maak alleen het staartje mee. Afbeelding
Augustus belooft nu al een interessante maand te worden. Als ik die beelden van Steewijkerwold zie ben ik wel blij dat niet te hebben meegemaakt. Gelukkig is het daar nog redelijk goed afgelopen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 05-08-2012 19:56

Dick1965 schreef:Augustus belooft nu al een interessante maand te worden. Als ik die beelden van Steewijkerwold zie ben ik wel blij dat niet te hebben meegemaakt. Gelukkig is het daar nog redelijk goed afgelopen.


Niets mis met een actieve bui.
Het is ook daar weer duidelijk geworden dat feesttenten niet echt succes zijn tijdens zware (onweers)buien in zomerseizoen.
Dan hebben we buienradar, dan laat de bui zich echt tevoren al zien en dan nog kabbelt het leven rondom een popfestival door alsof de zon schijnt. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 05-08-2012 20:15

Dick1965 schreef:
lieve_ridwan schreef:
Dick1965 schreef:De echte warmte is weer teruggedrongen naar het oosten en zuiden van Europa. Gematigd zomerweer voor de boeg, licht wisselvallig, in ons land. Goed uit te houden wat mij betreft. Afbeelding


Het is al weer lang geleden, een juli of augustus die normaal of bovengemiddeld presteerde: juli 2010 !! Warmte zijn we allang niet meer gewend, helaas.


Grappig hoe Spike en jij aan twee kanten van het spectrum zitten: voor de een is het te warm, voor de ander te fris. Alsof jullie twee totaal verschillende zomers beleven Afbeelding
Nou ja de beleving is in elk geval heel anders.


De beleving is bij mij wel anders, omdat ik ook kijk naar cijfermatige aspecten. Het opmerkelijke is dat we tegenwoordig helemaal geen blokkades hebben in de zomer. Terwijl de meeste andere Europese landen de ene na de andere hittegolf krijgen. Ik denk dat beleving bij mensen ook langzaam verandert, doordat de zomers koeler lijken te worden. Men is sneller tevreden en mensen vinden het sneller warm.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 05-08-2012 23:03

Ja dat klopt wel, deze zomer ben ik echt aan de koelte gewend geraakt. Gewoon in t-shirt buiten bij 18 graden en windkracht 5. Is het een keer 25 plus, dan lig ik meteen op apegapen.
Puur cijfermatig waren de zomers van de eerste decade van de 21e eeuw ongewoon warm. Voor de temperatuursprong was de norm: schaapscheerderskou begin juni, vanaf half juni wisselvalligheid; hittegolven waren net zo zeldzaam als een witte kerst, bij wijze van spreken. We hebben een kleine kwart eeuw boven onze stand geleefd en zijn nu misschien weer terug bij af. Als dat inderdaad het gevolg is van de snelle opwarming van het arctisch gebied is het een ironisch soort van boemerangeffect.
Ik ben wel benieuwd of de mooie, zonnige, droge lentes in ons land stand weten te houden. Als je de ontwikkeling van ons voorjaar, deze eeuw tot nog toe, in cijfers uitdrukt, zie je ook bijzondere ontwikkelingen Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 05-08-2012 23:14

Zo, ik zal ook weer eens wat van me laten horen Afbeelding
Wij hebben wel geluk met de buien. Vol er overheen en niet voor de eerste keer.
Vanavond weer 19 mm kunnen aftappen in 30 minuten. ( Utrecht west )
Dus degene die van buien houdt Afbeelding

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Richard » 05-08-2012 23:20

Hier nog maar 1mm totale neerslag deze maand, terwijl het overal zeikt van de regen.Afbeelding
Het moet toch niet gekker worden, het lijkt hier Breda wel.Afbeelding
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Plaats reactie