De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 31-07-2012 11:43

Hier en daar lees ik verhalen over Hondsdagen. Ik zie dat niet terug in de Staafdiagram. Vanaf donderdag bijna 1 week meer dan 70% kans op 1mm of meer neerslag. Ook de temperatuur is aan de lage kant. Met na vrijdag temperaturen die eerder onder de 20c blijven steken dan er boven komen. Normaal is bijna 23c.

Afbeelding[/url:ev8x1psn]

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/645587:ev8x1psn]Afbeelding[/url:ev8x1psn]

Uitleg Hondsdagen

Een vochtig warm, broeierig weertype met zo nu en dan een paar stevige buien is karakteristiek voor de Hondsdagen. Voor onze voorouders, die nog niet over koelkasten beschikten, was dat ook de tijd waarin eten en melk sneller waren bedorven. [url]http://www.knmi.nl/cms/content/21698/hondsdagen

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 31-07-2012 12:59

Ted schreef:Ik zie in het staafdiagram bij 8 augustus al een vlakje van 12 tot 14 graden (kans 2%). We gaan toch niet nu al temperaturen krijgen voor de 2e helft van oktober?


Zo'n vaart zal het niet lopen, tenzij onder een slepend front met aanhoudende neerslag in polaire lucht vanaf het noorden van de oceaan.

Aardig gegeven: voor vrijwel alle dagen van het jaar telt dat het verschil tussen de koudste en warmste dag circa 20 graden bedraagt.

Voorbeeld: eerste oktoberweek: maxima van 6 graden zijn voorgekomen, maar ook maxima van 26 graden.


In periode hartje winter zijn de verschillen wat groter: +15 graden is haalbaar gebleken, maar ook -11 graden. Positie midden Nederland.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 31-07-2012 21:39

Ted schreef:De laatste prognose voor morgen is dat het lokaal mogelijk 30 graden wordt. Dit zal dan heel bijzonder zijn. Tot nu toe (16.30uur) is het nog nergens 20 graden geworden. Als dit zo blijft, gaat in één dag de maximumtemperatuur van onder de 20 naar boven de 30 graden. Ik wee nu niet zo uit mijn hoofd of dit eerder is gebeurd.

Alleen Ell (20,2) en Buchten (20,0) hebben de 20 graden nog net gehaald.


Een zomer van scherpe pieken en diepe dalen, morgen een enkel hondsdagje en dan de diepte weer in. Zulke temperatuurschommelingen verwacht je inderdaad eerder in de winter of het voorjaar. Het is wel opmerkelijk dat ons land op een voluit zomers continent voortdurend de boot mist. Nederland belandt telkens in dat ene frisse westrandje van Europa. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 01-08-2012 07:34

Dick1965 schreef:
Ted schreef:De laatste prognose voor morgen is dat het lokaal mogelijk 30 graden wordt. Dit zal dan heel bijzonder zijn. Tot nu toe (16.30uur) is het nog nergens 20 graden geworden. Als dit zo blijft, gaat in één dag de maximumtemperatuur van onder de 20 naar boven de 30 graden. Ik wee nu niet zo uit mijn hoofd of dit eerder is gebeurd.

Alleen Ell (20,2) en Buchten (20,0) hebben de 20 graden nog net gehaald.


Een zomer van scherpe pieken en diepe dalen, morgen een enkel hondsdagje en dan de diepte weer in. Zulke temperatuurschommelingen verwacht je inderdaad eerder in de winter of het voorjaar. Het is wel opmerkelijk dat ons land op een voluit zomers continent voortdurend de boot mist. Nederland belandt telkens in dat ene frisse westrandje van Europa. Afbeelding


Dat klopt. Als je een kaart maakt van de temperatuurafwijking, zal uitgerekend Nederland in het blauw zitten. Het verband met het smeltende poolijs lijkt steeds waarschijnlijker te worden: warme maanden wereldwijd zijn in ons eigen land vaak koel/koud heb ik eens gezien.

20 graden in Limburg is ook ruim onder wat het daar hoort te zijn, met het Nieuwe Klimaat hoort 20+ rond de maandwisseling gewoon vanzelfsprekend te zijn.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 01-08-2012 21:23

De regen kwam hier net op tijd om mijn barbecue in de kiem te smoren Afbeelding Het werd vandaag ruim 26 graden, mooi weer overdag, maar de snel opkomende cirrus was een veeg teken. Ik had beter moeten weten Afbeelding Gisteren was het een saaie dag, geen glimpje zon door het kille wolkendek van het warmtefront, maximum 17,8 gr, triestig. Totale neerslag in juli, hier in Capelle: 94,5 mm. Alweer geen spectaculair onweer in het verschiet en nog maar 2,9 mm in een kleine drie uur tijd. Zonde van mijn kolenvuurtje Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 02-08-2012 06:21

Terwijl anderen het liever niet hebben krijgen het wel, en ik wilde het dolgraag en ik kreeg weer niks! Wat is het toch frustrerend deze zomer! Steeds een geruisloze overgang van warm naar koeler zonder neerslag. Enige dat te zien was gisteravond laat waren een paar weerlichten in de verte. Dacht hou dat maar weg want dat kan me nou ook niet boeien!

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 02-08-2012 07:57

Hier in Capelle zo' n 15 mm vannacht, uit een langgerekte buienlijn over West-Nederland. Je hebt pech gehad Spike, mijn schoonmoeder in Oosterhout was gisteravond blij, want zij kon wél barbecuen Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 02-08-2012 08:19

Spike schreef:Terwijl anderen het liever niet hebben krijgen het wel, en ik wilde het dolgraag en ik kreeg weer niks! Wat is het toch frustrerend deze zomer! Steeds een geruisloze overgang van warm naar koeler zonder neerslag. Enige dat te zien was gisteravond laat waren een paar weerlichten in de verte. Dacht hou dat maar weg want dat kan me nou ook niet boeien!


Toch is het glas halfvol. Waarschijnlijk drie zomermaanden die niet de normaal wisten te halen. Dat zal je toch aan moeten spreken.

Want augustus gaat het op deze manier ook niet redden, met (na een warme en gedeeltelijk mooie eerste dag) natuurlijk in Nederland uitgesproken onstabiel weer. Eén dag boven normaal lijkt weer het maximum haalbare.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 02-08-2012 11:28

Niet te vroeg oordelen. De laatste decade van augustus kan nog makkelijk heel warm worden, net als dat we in juli hadden. Maar ik vind het inderdaad zeker niet slecht tot nu toe, heel wat beter als dat meerdere zomermaanden bloedheet verlopen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 02-08-2012 16:03

Spike schreef:Terwijl anderen het liever niet hebben krijgen het wel, en ik wilde het dolgraag en ik kreeg weer niks! Wat is het toch frustrerend deze zomer! Steeds een geruisloze overgang van warm naar koeler zonder neerslag. Enige dat te zien was gisteravond laat waren een paar weerlichten in de verte. Dacht hou dat maar weg want dat kan me nou ook niet boeien!



Dat dacht ik niet. Menigmaal vind ik tijdens de donkere uurtjes weerlicht of bliksem op afstand zoveel fraaier dan onweer recht boven me.
Ik kan dan ook zeer genieten van najaarsonweersbuien die tot het westen van Brabant komen, maar hun lichtend werk wel tot aan het helder zwerk van het midden van Brabant vertonen. Afbeelding

Plaats reactie