De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 04-04-2012 14:28


Uit die link:
Oldenborgh schreef:We vinden in dat geval dat de kans ongeveer eens in de 250 jaar is, met een ondergrens van 90 jaar. Op basis van alleen de waarnemingen, met een aanname dat warme extremen evenveel in temperatuur stijgen als het gemiddelde, vinden we dus een toename van de kans op zo'n hittegolf met een factor drie à vier.

En deze conclusie is dus pertinent onjuist, omdat de '... aanname dat warme extremen evenveel in temperatuur stijgen als het gemiddelde' onjuist is.
De warmte-extremen gaan de facto harder, een heel stuk harder zelfs.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 04-04-2012 14:43

Met alle respect maar M.C. is in mijn ogen niet altijd even serieus te nemen!

Verder denk ik dat M.C. de vergelijking voor maart maakte. Een algemene vergelijking gaat wel op, qua meteorologisch processen is er geen verschil tussen de V.S. en Europa, geografisch wel: Europa is kleiner en de gebergte lopen hier veel van west naar oost en daar van Noord naar zuid. Dat en de ligging van de golf van Mexico in het zuiden geven vaak zeer boeiende meteorologische ontwikkelingen.

Dezelfde meteorologische voorwaarden zoals een bepaalde 850 hPa temperatuur in de V.S. of in Europa moet volgens mij tot ongeveer dezelfde extreem leiden. Hooguit zou je kunnen stellen dat het optreden van extremen zoals een maandgemiddelde groter dan 8 graden zoals in de V.S. zich hier in Europa nooit voordoen omdat die omstandigheden zich hier nooit zullen voordoen. Maar dan weet ik nog steeds niet waarom. Dat de wind hier deels van de tijd over de oceaan komt is geen argument want we kijken immers naar extremen en dus naar perioden dat de wind aflandig is, ook niet dat de lucht in de U.S.A. over droge gebieden waait want dat kan in Europa ook.

Omdat Nederland aan de oceaan ligt, kunnen wij bij wind uit westelijke richtingen dergelijke extremen wel vergeten maar uit zuidelijke en oostelijke richting zie ik niet in waarom de vergelijking met de V.S toch mank gaat.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 04-04-2012 15:32

Theo schreef:Hooguit zou je kunnen stellen dat het optreden van extremen zoals een maandgemiddelde groter dan 8 graden zoals in de V.S. zich hier in Europa nooit voordoen...

Zelf ben ik dit hele punt, dat deze week herhaaldelijk op deze en andere draden is opgevoerd, op de eenvoudigst denkbare manier uit de weg gegaan. Door niet naar absolute anomalieën te kijken, maar naar variantie/standaarddeviatie.

Voordat je een uitspraak doet van de vorm 'maandgemiddelde acht graden boven de norm kan wel in continentaal gebied maar niet hier' moet je daar even naar kijken. Als de sd van maandgemiddelde temperaturen in Chicago een graad of twee blijkt, net zoals in NL, ben je klaar. Je wéét dan gewoon dat een +8° C-anomalie ook gewoon in NL kan. Tegenwoordig.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 04-04-2012 20:35

Richard schreef:
Gerard schreef:Ik zie geen 5 graden verbetering van het gemiddelde van een maandtemperatuur 1-2-3 komen.

?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt/hebt bedoeld Afbeelding, maar volgens mij niet wat er staat, of is dat de perceptie van de lezer ? Afbeelding

Voor juli is het maandgemiddelde (tijdvak 1971-2000) 17,4 graden
Voor juli 2006 was het maandgemiddelde 22,3

Nog slechts 1 tiende van een graad, en we hebben de 5 graden verbetering te pakken.
Hoewel verbetering suggereert dat iets beter wordt, ik vind er niets goed aan, laat staan beter.Afbeelding

Nemen we echter februari 1956, die verbeterde het gemiddelde met 8,9 graden. Kijk, dat vind ik nu wat je noemt een verbetering.Afbeelding


Ja, daar heb ik me ernstig vergaloppeerd Afbeelding ware het niet dat het maandgemiddelde alweer verhoogd is naar de normaal van 1980-2010.
Wintermaanden hebben een grotere extremiteitskans dan zomermaanden.

Toch verrast me die hoge score van 2006 me enigszins en dan moet ik toegeven dat die 5 graden wellicht toch wel binnen bereik komt.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 04-04-2012 20:41

Remko schreef:
Gerard schreef:Niet hier aan het verkoelende water. Zodra het wat al te warm wordt krijgen we weer te maken met de Europese moesson midden in de zomer. De zee en nabije Oceaan behoeden ons voor al te grote weerextremen. Ik zie geen 5 graden verbetering van het gemiddelde van een maandtemperatuur 1-2-3 komen.

Slechts drie graden op juli 2006.

Dat van die moesson is flauwekul.
1947 met reeds een zeer warme meimaand.
1976
2003
Allemaal zomers waar het 'verkoelende' water (dat zich trouwens ook vlakbij Frankrijk bevindt en ook gelijk de volle oceaan, zonder hinder van Engeland of het Visplasje, waar zomer 2003 nagenoeg buitenstatistisch verliep) geen rol speelde.


De Bilt ligt niet zo heel ver van zee vandaan en in tijden van grote temperatuurstellingen tussen land en zee reikt de zeewind tot over De Bilt, zo leert de ervaring uit de 60'er jaren vorige eeuw. Toen was de zee zodanig koud dat bij bijna iedere opspeling van de temperatuur een flinke zeewind opstak. Als het dus echt extreem wordt - en dat gebeurt altijd wel bij lage windsnelheden - dan is de kans daar dat Neptunus zich roert.

Oud-forumlid
Berichten: 2

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 05-04-2012 17:00

Remko schreef:
Theo schreef:Hooguit zou je kunnen stellen dat het optreden van extremen zoals een maandgemiddelde groter dan 8 graden zoals in de V.S. zich hier in Europa nooit voordoen...

Zelf ben ik dit hele punt, dat deze week herhaaldelijk op deze en andere draden is opgevoerd, op de eenvoudigst denkbare manier uit de weg gegaan. Door niet naar absolute anomalieën te kijken, maar naar variantie/standaarddeviatie.

Voordat je een uitspraak doet van de vorm 'maandgemiddelde acht graden boven de norm kan wel in continentaal gebied maar niet hier' moet je daar even naar kijken. Als de sd van maandgemiddelde temperaturen in Chicago een graad of twee blijkt, net zoals in NL, ben je klaar. Je wéét dan gewoon dat een +8° C-anomalie ook gewoon in NL kan. Tegenwoordig.


3,7 graden celcius is de gem. temperatuur voor een normale maartmaand in Chicago, de vorige records voor 2012 lagen op 9,2 graden in 1910 en 1946 wat ik zo op internet kon vinden.
En ik denk dat door het landklimaat van Chicago er weinig normale maartmaanden zijn, er zijn veel meer maartmaanden die 3-6 graden te koud of te warm verlopen met een tegenwoordige oplopende voorkeur voor warm door AGW.
2012 is uitgekomen op 11,9 gr C. wat dus betekent een verbetering van 2,6 gr C ten opzichte van de vorige records.
Gezien de norm van 3,7 is dat een relatief niet eens zo'n grote verbetering.
dan is een april 1993 verbeterd door 2007 hier in NL in vergelijking tot de normaal relatief al sterker.

Ook zou je hier het oude plafond van juli tot en met 1976 kunnen nemen van 19,3gr C. wat in 1983 tot 20.1 kwam en in 1994 ineens tot 21,4 en in 2006 tot 22,3
En dan heb je ook nog tegenwoordige subtop julimaanden als 2010 19.9gr C en 1999 19.1 gr C wat voorheen absolute toppers waren en nu niet eens meer tot de verbeelding spreken.
zeg nooit nooit maar ik denk dat de komende jaren het plafond bij 6+ t.o.v. normaal ligt in Nederland, dus tot zeg maar 2020 23 a 24gr C
Of het moet met de methaan uit de hand lopen, maar dat is weer een andere discussie.

Oud-forumlid
Berichten: 2

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 05-04-2012 17:20

Gerard schreef:
Remko schreef:
Gerard schreef:Niet hier aan het verkoelende water. Zodra het wat al te warm wordt krijgen we weer te maken met de Europese moesson midden in de zomer. De zee en nabije Oceaan behoeden ons voor al te grote weerextremen. Ik zie geen 5 graden verbetering van het gemiddelde van een maandtemperatuur 1-2-3 komen.

Slechts drie graden op juli 2006.

Dat van die moesson is flauwekul.
1947 met reeds een zeer warme meimaand.
1976
2003
Allemaal zomers waar het 'verkoelende' water (dat zich trouwens ook vlakbij Frankrijk bevindt en ook gelijk de volle oceaan, zonder hinder van Engeland of het Visplasje, waar zomer 2003 nagenoeg buitenstatistisch verliep) geen rol speelde.


De Bilt ligt niet zo heel ver van zee vandaan en in tijden van grote temperatuurstellingen tussen land en zee reikt de zeewind tot over De Bilt, zo leert de ervaring uit de 60'er jaren vorige eeuw. Toen was de zee zodanig koud dat bij bijna iedere opspeling van de temperatuur een flinke zeewind opstak. Als het dus echt extreem wordt - en dat gebeurt altijd wel bij lage windsnelheden - dan is de kans daar dat Neptunus zich roert.


Het moet gewoon niet te gek gaan in het voorjaar en vroege zomer, een opbouw ala 2003 is het beste, met een climax in augustus, krijg je dat dit jaar dan is de absolute recordzomer van 18.9 of hoger ook in Nederland een feit.(sommige plaatsen was al een evenaring van 1947)
Wordt het te vroeg warm zoals vorig jaar april of zoals in de (voor)zomer van 2006 dan zal er waarschijnlijk er een moessonomslag volgen.
Het zou zomaar kunnen dat over een bepaald aantal jaren de opwarming zo doorzet dat een aprilgemiddelde van 13gr C wel een voorbode is van een topzomer tot diep in de herfst, met een juli en augustus van 20+ als gem temp.
En dat het niet wordt afgestraft zoals vorig jaar of zoals in de 2e zomerhelft van 2006.
Met het verstrijken van de jaren zal topzomeropbouw van het kaliber 2006 in wording steeds moeilijker verstoord kunnen worden dus die 18.8 van 1947 gaat in De Bilt er ook nog wel een keer aan in de komende 10 jaar vermoed ik, en dan misschien wel een verbetering met een hele graad of nog meer.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 05-04-2012 17:32

Peter78 schreef:Met het verstrijken van de jaren zal topzomeropbouw van het kaliber 2006 in wording steeds moeilijker verstoord kunnen worden dus die 18.8 van 1947 gaat in De Bilt er ook nog wel een keer aan in de komende 10 jaar vermoed ik, en dan misschien wel een verbetering met een hele graad of nog meer.


Ik zou naar de CNT temperaturen kijken. De Bilt is m.i. niet te vergelijken. De Bilt is zo ongeveer het enige station in Europa (ook Nederland) dat in 2003 niet voorbij 1947 ging. Ondanks dat ze hun reeks als optimaal gehomogeniseerd beschouwen.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gert » 06-04-2012 07:53

Hoe de zomer precies gaat worden weet ik niet waar ik wel van uit ga is dat er weer extremen gaan optreden. Dit zie je nu al een paar jaar op het noordelijk halfrond en past mooi bij een artikel geplaatst op de site van Jan Visser.

schreef:
VERBAND TUSSEN HARDNEKKIGE WEERPATRONEN EN AFNAME VAN HET ZEE-IJS

De opwarming van het Noordpoolgebied (the Arctic) verliep gedurende de afgelopen decennia twee keer zo snel als elders op het Noordelijk Halfrond. Daardoor is de hoeveelheid zee-ijs tijdens het zomersmeltseizoen met 40 procent afgenomen en smelt het sneeuwdek in het voorjaar in de omringende landen veel eerder. Het is aannemelijk dat deze grote veranderingen in het klimaatsysteem invloed hebben op weerpatronen ver buiten de grenzen van het poolgebied. Onderzoekers zijn bezig om die processen te begrijpen en in kaart te brengen.
Uit recent onderzoek van Jennifer Francis van de Rutgers University en Steve Vavrus van de University van Wisconsin komt naar voren dat opwarming van ‘the Arctic’ tot persistentie van bepaalde weerpatronen op de gematigde breedten zou kunnen leiden. Fenomenen zoals hittegolven maar ook koudegolven, langdurige droogtes, overstromingen en zware sneeuwval zullen frequenter op het weermenu komen te staan. Feitelijk is dat proces al enige tijd gaande.

Door de opwarming in de poolgebieden worden de temperatuurverschillen met de gematigde breedten kleiner met als gevolg dat de straalstroom ‘waves’ breder worden en de sterkte van de van west naar oost waaiende hoogtewinden afneemt. De progressie van weersystemen zoals hoge- en lagedrukgebieden wordt zodoende afgeremd met als gevolg dat onder meer hittegolven langer kunnen voortbestaan.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Henk » 06-04-2012 11:17

Inderdaad, Gert.
Al eerder had ik opgemerkt dat ik zeer benieuwd ben naar de zomer van 2012 op het noordelijk halfrond. Dit m.n. in relatie tot de zeer ongelijke zeeijsverdeling, waarbij de Beringzee de hoogste ijsbedekking kent sinds men is begonnen met de satellietwaarnemingen in 1979 en het Russische deel van het noordpoolgebied (m.n. de Barentszee) juist erg weinig zeeijs laat zien. Dit wordt nu door het onderzoek bevestigd, alhoewel het onderzoek uitgaat van een overall vermindering van de hoeveelheid noordpoolijs, terwijl dat nu niet het geval is.

Plaats reactie