De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 06-04-2012 12:40

Volgens mij verwijst Jan naar dit artikel.
www.agu.org/pubs/crossref/2012/2012GL051000.shtml

Arctic amplification (AA) – the observed enhanced warming in high northern latitudes relative to the northern hemisphere – is evident in lower-tropospheric temperatures and in 1000-to-500 hPa thicknesses. Daily fields of 500 hPa heights from the National Centers for Environmental Prediction Reanalysis are analyzed over N. America and the N. Atlantic to assess changes in north-south (Rossby) wave characteristics associated with AA and the relaxation of poleward thickness gradients. Two effects are identified that each contribute to a slower eastward progression of Rossby waves in the upper-level flow: 1) weakened zonal winds, and 2) increased wave amplitude. These effects are particularly evident in autumn and winter consistent with sea-ice loss, but are also apparent in summer, possibly related to earlier snow melt on high-latitude land. Slower progression of upper-level waves would cause associated weather patterns in mid-latitudes to be more persistent, which may lead to an increased probability of extreme weather events that result from prolonged conditions, such as drought, flooding, cold spells, and heat waves.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 06-04-2012 22:02

Extremer worden klimaat kortom. Die enorme uithalen van luchtmassa's van noord naar zuid en omgekeerd zijn inderdaad opvallend de laatse jaren. Alsof er een neiging is tot kortsluiting tussen polen en (sub)tropen. Energie-uitwisseling die niet meer door de snel trekkend systemen wordt verzorgd, wordt dan overgenomen door dit fenomeen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 07-04-2012 12:13

Een interessant gegeven hierboven.
Ik vind de periode nog erg kort om er conlusies uit te trekken. Het klink zo lekker populair: door afname van de tegenstellingen in temperatuur tussen pool en evenaar neemt de strakke westelijke bovenstroming in kracht af.

Nog in de periode 1988-2000 kregen we volop westcirculaties om de oren. Vaak intensief een aanhoudend. We hebben er zeer zachte wintermaanden en winterseizoenen aan over gehouden.
Het Atlantische regime regeerde als nooit (1901-2000) tevoren.

Het is voor mij nog maar zeer de vraag of er wel zo'n sterke afname is in het temperatuurcontrast tussen arctische en polaire luchtmassa's en tussen polaire en subtropische luchtmassa's.

De laatste jaren zien we meer Groenlandhogen. Die Groenlandhogen waren er ook in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Voor het gemak nemen we 1970 mee, want dat jaar had ook nog een interessant voorjaar voor liefhebbers van sneeuw- en hagelbuien in maart en april.

In streken waar kou niet vanzelfsprekend samenhangt met het verticaal temperatuurprofiel (ontkoppeling), is het vaak veel kouder dan in gebieden met doorstroomde lucht en verticale uitwisseling.
Maritieme gbieden kennen in het winterhalfjaar vaker verticale uitwisseling dan continentaal gebieden.
Als er door toename van stroming minder makkelijk grondlaagkou kan ontstaan en als door toename maritieme invloed meer verticale uitwisseling tot stand komt in de noordelijke gebieden, dan zal dit spronggewijs tot enorme temperatuurstijgingen leiden.
Tempetatuurstijgingen aan de grond die veel groter zijn de de eventuele stijging van de gemiddelde temperatuur van de totale luchtmassa in de onderste 5,5 km van de atmosfeer.

In de laatste 7 jaar is nog maar eens getoond dat de maritiem arctische lucht niet minder koud is geworden. De gemiddelde verticale vorstgrens in deze luchtsoort ligt boven het westen van Europa even hoog als 50 jaar geleden.
Als we een rechtstreekse en krachtige aanvoer van deze luchtsoort kennen, is het koud en sneeuwrijk. Pasen eind maart 2008, eerste maartweek 2006, begin maart 2005.
Diversen dagen uit winter 2010.
Enkele dagen uit december 2009.
Oktoberkou en vroege sneeuwval in 2003.
Via een omweg bijzonder sneeuwval 25 november 2005.
Ook vroege sneeuwbuien en frontal sneeuw november 2008.

Ik zou verwachten dat als de gemiddelde temperatuur van de totale luchtmassa serieus stijgt, dat we dan te maken krijgen met hogere verticale vorstgrens, afname van droge sneeuwbuien, afname van natte sneeuwbuien.
Ondanks het gestegen gemiddelde dauwpunt met 1 graad (dat is toch vastgesteld?) handhaven de sneeuwbuien zich in rechtstreekste maritiem arctische lucht.
Eigenlijk best bijzonder. Ook in de wetenschap dat de zeewatertemperatuur wel degelijk warmer is geworden.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Richard » 07-04-2012 23:01

Mooie analyse John.

De zomer van 2012 heeft voor elk wat wils in petto vermoed ik.

Allereerst zijn de warmteminnaars al in maart aan hun trekken gekomen, en deze zullen tot in mei moeten wachten op de volgende 20 plussers.Afbeelding
De 2e helft van mei kon wel eens een (bijna) hittegolf laten zien, waarna er vervolgens in juni zo vanaf de 10e ongeveer onze regenliefhebber(s) hun geluk niet op zullen kunnen, dit zet zich voort gedurende het grootste deel van juli.
Helaas wordt hun geluk in augustus danig afgestraft, met temperaturen die voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis de 39 Afbeelding graden gaan overschrijden. En daarna... tja, dat zien we dan wel weer want dan is het immers al herfst en daar gaat het hier niet over.Afbeelding
Meest onweersrijke periode : 25 mei - 10 juni.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 08-04-2012 00:23

Inderdaad een mooie analyse John.

Dat April vrij koel begint en voorlopig ook blijft dat staat vast.
De hoogtestroming komt voor een groot gedeelte van Europa helemaal uit de poolstreek.
Spanje en Portugal blijven hierdoor ook koel voorlopig.
Het zuidoosten van Europa krijgt met een warme zuidelijke stroming te maken.
Zelfs Moskou gaat op de lange termijn richting 20 graden!
De rollen zijn dus even omgedraaid.

Wat wel opvalt is dat ik nog steeds niet veel neerslag zie in de verwachting.
Maandag en dinsdag zijn al weer naar beneden bijgesteld.

Des te meer kans zie ik voor een mooie zomer. Het is in dit landje nooit en en maar of of. Dus de zomer wordt weer eens warm en vrij zonnig.
Mei zal ook koel beginnen en dan gaat er meer neerslag vallen. Eind mei warmt het snel op.

Bron: glazenbol Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 08-04-2012 08:49

John. De arctische gebieden (Noordpool) warmt toch meer op dan de Tropen, dan neemt het verschil toch af? Lees ik nou goed dat je daar aan twijfelt?

In een boekje van Harry Geurts en Rob Dorland over klimaatverandering las ik gisteren dat de toename van westelijke stroming in de late winter en voorjaar waarschijnlijk veroorzaakt is door afbraak van ozon in de stratosfeer. Door de afname van de hoeveelheid ozon en in mindere mate door het versterkte broeikaseffect, is de stratosfeer boven de noordpool sinds ongeveer 1970 behoorlijk afgekoeld. Het temperatuurverschil met de tropen is daardoor toegenomen, wat een sterkere westenwind op hoogte tot gevolg heeft. Er zijn theoretische aanwijzingen dat dit ook tot meer westenwind lager in de atmosfeer kan leiden.

Frisse run vanmorgen van EC. UKMO is ook aan boord Afbeelding
[url=http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=485870:2edqhq9m]Afbeelding[/url:2edqhq9m]

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 08-04-2012 09:30

Arjan: na een droge april is een koelere natte zomer vanzelfsprekender. Er bestaat ook een weerspreuk over: een droge april een natte zomer. Moet hierbij natuurlijk meteen aan 1996 denken. Maar ook de laatste jaren zien we dat steeds terug. Ook langere tijd warmte in het voorjaar zoals we in maart hadden geeft vaak geen mooie zomer daarna voor de liefhebber.

Blijft natuurlijk afwachten maar het is wel opvallend na meerdere keren. Ook een koudere april is geen garantie voor een warme zomer: 1986, 1984 en vele koude aprilmaanden verder terug in de tijd. Denk eerder dat mei nog wel wat hitte zal geven net als dat maart veel te warm verliep en de zomer meer als vorig jaar.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 08-04-2012 12:18

sebastiaan1973 schreef:John. De arctische gebieden (Noordpool) warmt toch meer op dan de Tropen, dan neemt het verschil toch af? Lees ik nou goed dat je daar aan twijfelt?

In een boekje van Harry Geurts en Rob Dorland over klimaatverandering las ik gisteren dat de toename van westelijke stroming in de late winter en voorjaar waarschijnlijk veroorzaakt is door afbraak van ozon in de stratosfeer. Door de afname van de hoeveelheid ozon en in mindere mate door het versterkte broeikaseffect, is de stratosfeer boven de noordpool sinds ongeveer 1970 behoorlijk afgekoeld. Het temperatuurverschil met de tropen is daardoor toegenomen, wat een sterkere westenwind op hoogte tot gevolg heeft. Er zijn theoretische aanwijzingen dat dit ook tot meer westenwind lager in de atmosfeer kan leiden.


Sebastiaan 1973, wat ik met mijn bijdrage wil aangeven is dat in de poolgebieden de temperaturen fors zijn opgelopen door minder mogelijkheden voor grondlaagkou. Dat hoeft nog niet te betekenen dat de totale luchtsoort in de onderste 5,5 kilometer ook gemiddeld warmer is geworden. Grondlaagkou is immers ontkoppelde kou.
Vergelijk een vorstperiode in ons deel van Europa. Zo'n vorstperiode kan goed tot stand komen zonder een wezenlijk koude luchtsoort. We kennen tal van situatie waarin het stug -5 tot -10 graden kan vriezen onder stille en heldere condities. terwijl het op 850hPa boven nul is.
Als de ontkoppeling wordt opgeheven, springt het kwik ineens omhoog. Aan de heersende luchtsoort is niet veel veranderd.
Ontkoppelde kou ( geen interactie met hogere luchtlagen) is de enige manier om tot diepvriestemperaturen te komen.
Het is dus voor mij nog de vraag in hoeverre de totale luchtsoort wezenlijk warmer is geworden in de poolgebieden. Immers het zijn de contrasten in totale luchtmassa's die bijdragen aan de dynamica van westelijke stromingen. Verandering alleen in afname grondlaagkou speelt amper een rol lijkt me.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 08-04-2012 12:18

sebastiaan1973 schreef:John. De arctische gebieden (Noordpool) warmt toch meer op dan de Tropen, dan neemt het verschil toch af? Lees ik nou goed dat je daar aan twijfelt?

In een boekje van Harry Geurts en Rob Dorland over klimaatverandering las ik gisteren dat de toename van westelijke stroming in de late winter en voorjaar waarschijnlijk veroorzaakt is door afbraak van ozon in de stratosfeer. Door de afname van de hoeveelheid ozon en in mindere mate door het versterkte broeikaseffect, is de stratosfeer boven de noordpool sinds ongeveer 1970 behoorlijk afgekoeld. Het temperatuurverschil met de tropen is daardoor toegenomen, wat een sterkere westenwind op hoogte tot gevolg heeft. Er zijn theoretische aanwijzingen dat dit ook tot meer westenwind lager in de atmosfeer kan leiden.


Sebastiaan 1973, wat ik met mijn bijdrage wil aangeven is dat in de poolgebieden de temperaturen fors zijn opgelopen door minder mogelijkheden voor grondlaagkou. Dat hoeft nog niet te betekenen dat de totale luchtsoort in de onderste 5,5 kilometer ook gemiddeld warmer is geworden. Grondlaagkou is immers ontkoppelde kou.
Vergelijk een vorstperiode in ons deel van Europa. Zo'n vorstperiode kan goed tot stand komen zonder een wezenlijk koude luchtsoort. We kennen tal van situatie waarin het stug -5 tot -10 graden kan vriezen onder stille en heldere condities. terwijl het op 850hPa boven nul is.
Als de ontkoppeling wordt opgeheven, springt het kwik ineens omhoog. Aan de heersende luchtsoort is niet veel veranderd.
Ontkoppelde kou ( geen interactie met hogere luchtlagen) is de enige manier om tot diepvriestemperaturen te komen.
Het is dus voor mij nog de vraag in hoeverre de totale luchtsoort wezenlijk warmer is geworden in de poolgebieden. Immers het zijn de contrasten in totale luchtmassa's die bijdragen aan de dynamica van westelijke stromingen. Verandering alleen in afname grondlaagkou speelt amper een rol lijkt me.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 22-04-2012 14:40

Nu het voorjaar het laat afweten en we nog 1 maand hebben voor de zomer begint hier de verwachting voor temperatuur van het IRI, deze geeft in haar nieuwste verwachtingen voor deze zomer in Europa grote kans op warmer dan normaal weer met vrijwel overal normale hoeveelheden neerslag. In Oost Europa, zuidoost Europa en aangrenzend Rusland kan het wel weer eens flink heet worden richting einde van de zomer.

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=511111:66nkieet]Afbeelding[/url:66nkieet]

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=511112:66nkieet]Afbeelding[/url:66nkieet]

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=511113:66nkieet]Afbeelding[/url:66nkieet]

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=511114:66nkieet]Afbeelding[/url:66nkieet]

Plaats reactie