De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 01-11-2012 22:02

Gelukkig gaat de EU ook over dit soort zaken en die heeft momenteel wat anders aan het hoofd dan verandering van de zomertijd.
Overigens vind ik zelf de duisternis 's morgens ook een vervelend onderdeel van dit seizoen. Het maakt het moeilijker om op te staan en op te starten. Dat daglicht is echt nodig om je biologische klok te programmeren.
Zag eerder dit jaar een tv-documentaire over de beleving van 24 uur winterduisternis in een of andere Noorse stad. Mensen hadden slaapstoornissen en verloren ieder tijdsbesef. Zo stond een vrouw midden in de nacht voor een bank, omdat ze dacht dat het middag was.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Edward » 01-11-2012 22:36

Dick1965 schreef:Zag eerder dit jaar een tv-documentaire over de beleving van 24 uur winterduisternis in een of andere Noorse stad. Mensen hadden slaapstoornissen en verloren ieder tijdsbesef. Zo stond een vrouw midden in de nacht voor een bank, omdat ze dacht dat het middag was.


Ik ben twee maal in die buurt geweest (bij 24 uur licht in Scandinavië midden in de zomer boven de poolcirkel) en dat is ook niet echt super. Het liefst zou ik elke dag ongeveer 15-16 uur licht hebben, donker dan van 22 tot 7 uur ongeveer. Helaas kan dat niet. Een ritme met 24 uur donker is te somber, iig voor mij, maar 24 uur licht gaat ook vervelen als je dat meer dan anderhalf, twee weken hebt. Maar als het minder dan 11 uur per dag licht is merk je eigenlijk ook al dat het vrij kort is.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 01-11-2012 22:49

13graden schreef:
Dick1965 schreef:Zag eerder dit jaar een tv-documentaire over de beleving van 24 uur winterduisternis in een of andere Noorse stad. Mensen hadden slaapstoornissen en verloren ieder tijdsbesef. Zo stond een vrouw midden in de nacht voor een bank, omdat ze dacht dat het middag was.


Ik ben twee maal in die buurt geweest (bij 24 uur licht in Scandinavië midden in de zomer boven de poolcirkel) en dat is ook niet echt super. Het liefst zou ik elke dag ongeveer 15-16 uur licht hebben, donker dan van 22 tot 7 uur ongeveer. Helaas kan dat niet. Een ritme met 24 uur donker is te somber, iig voor mij, maar 24 uur licht gaat ook vervelen als je dat meer dan anderhalf, twee weken hebt. Maar als het minder dan 11 uur per dag licht is merk je eigenlijk ook al dat het vrij kort is.


24 uur donker je moet er toch niet aan denken.
Ik vind het nu al vrij somber worden zeker als het dagen bewolkt blijft.
In februari probeer ik altijd een kort weekje naar Zuidoost Spanje te gaan. Mijn vader heeft daar een huisje en die
overwinterd daar. Wat me dan opvalt is de lichtintensiteit. Net of je een seizoen verder zit. en al is het daar misschien 14 of 15 graden het voelt veel warmer. Uit de wind kun je gewoon zonnen in je zwembroek. Heerlijk even energie opdoen Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 01-11-2012 22:57

Was afgelopen januari 10 dagen in Barcelona, de laatste dag liep het kwik tot boven de 20 graden op. Een vreemde ervaring, alle bomen nog kaal (ook in Barcelona sneeuwt het heel af en toe ), maar iedereen liep te flaneren alsof het al voorjaar was. Het voelde aan als april, maar het beeld klopte niet.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 03-11-2012 09:46

arjan_ schreef:24 uur donker je moet er toch niet aan denken.
Ik vind het nu al vrij somber worden zeker als het dagen bewolkt blijft.


Ik zou dat best weleens willen ervaren. Hou toch meer van de donker dan van het licht. Begrijp me niet verkeerd, het is goed dat het licht er is uiteraard maar ik vind het o zo gezellig als 't rond de avondklok weer donker is. Vind het de gezelligste tijd van het jaar eigenlijk. Helaas duurt dat op jaarbasis maar erg kort. De maanden november december en januari zijn voor mij het leukst, vanaf februari blijft het alweer merkbaar langer licht.

De maanden mei t/m augustus zijn voor mij horror. Door die zomertijd lijkt er geen eind aan de dag te komen. Tot 21:30 uur schijnt de zon op je woning terwijl je dan al bijna moet gaan slapen als het dus nog volop licht is. Je hebt totaal geen avondgevoel. Negen van de tien keer is het er ook nog flink warm bij dus nog meer drama. Gelukkig valt het op jaarbasis dan nog mee, vier wegkijkmaanden tegenover acht fijnere maanden.

Nu met november op de kalender is het weer even echt lekker genieten de komende drie maanden. Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 03-11-2012 09:56

Nou Spike, dan moet je je toch over je angst voor vakanties in het buitenland heenzetten en in dit seizoen naar het hoge noorden trekken. Lijkt me eerlijk gezegd ook wel een bijzondere ervaring, zeker als er ook nog een dik pak sneeuw ligt en het kwik ond de -20 Afbeelding zakt Afbeelding
Was op IJsland in 2009, rond de langste dag en moest toen zelf de slaapkamerramen extra verduisteren. Dunne gordijntjes, terwijl het hooguit een paar uur schemert, belachelijk! Slaap zelf ook het liefst in een pikdonkere kamer.

Oud-forumlid
Berichten: 22

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 04-11-2012 11:49

Ik ben verplicht hier toch ook wat off topic woorden aan te besteden als inwoner van Finland. Afbeelding

Ook al woon ik relatief zuidelijk (60°51'00'N), ik merk duidelijk het verschil met Nederland. Maar zo simpel als het aantal uren zon per dag en de persoonlijke voorkeur is het niet. Ik hou wel van kou en duisternis, maar er bestaat een niet te ontkennen negatief effect van het gemis aan daglicht op de gezondheid. Vitamine D dat door het lichaam wordt aangemaakt als het maar wordt blootgesteld wordt aan voldoende zonlicht is een onmisbaar hormoon voor ons functioneren. Zonder in detail te gaan merk je vooral dat je tekort komt door de vermoeidheid en gebrek aan concentratie. Er is een grote groep mensen (binnen en buiten de noordelijke landen) die erg gevoelig is voor het gebrek aan zonlicht en zij worden er ook depressief van. Zelf ik merk het dat in een donkere maand als november, indien er veel bewolkt weer is, ik op een sporadische zonnige dag opeens bijna euforisch kan voelen. Afbeelding

En die maand november is hier vaak de ergste. Ik herinner me er één waar we slechts een 10-tal uren zon konden genieten. Omdat in het zuiden die maand vaak zonder blijvende sneeuw verloopt is het voor het gevoel de donkerste periode in de winter. Zodra de sneeuw komt en blijft is het al meteen stukken lichter en kunnen mensen zoals ik die kortste dagen prima aan. Als dan de koudste maanden januari en februari veel hoge druk brengen, dan is het echt prima vertoeven. Het lichaam houdt dan nog altijd een tekort aan natuurlijke vitamine D, want de zon die in die maanden erg laag staat in het zuiden geeft nog altijd niet de benodigde kwaliteit UV straling.

In de zomer blijft bij mij de nacht in de schemertoestand en gaat net onder de horizon. Als ik om middernacht naar buiten ga dan kan ik inderdaad nog zonder verlichting een boek lezen. Ook die lange zomerdagen geven een bijzonder gevoel en ik heb gelukkig ook geen moeite met al dat licht als ik moet slapen. Maar ook onder de Finnen zijn er genoeg die met verduisteringsgordijnen en tape in de weer gaan. Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 04-11-2012 15:00

@ Majava:
Als ik jouw verslag zo lees zou ik niet willen ruilen. Ik vind het daglicht in ons land toch aardig verdeeld over het jaar, voor elk wat wils. Ook qua klimaat/ weer mogen we niet klagen: vier duidelijke seizoenen, zonder al te grote uitschieters. Wat zeuren we eigenlijk Afbeelding

Plaats reactie