De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 25-08-2012 12:57

schreef:
Spijkers op laag water zoeken! Afbeelding Wat een toepasselijke uitdrukking voor delen van zuidoostelijk Nederland.

Er is een verschil tussen 'klagen' over droogte en droogteverschijnselen die we feitelijk waarnemen in de natuur. Hieruit valt af te leiden dat het behoorlijk droog is.
Hier sinds 21 juli al. Er ging meteen een zeer zonnige en drogende week over heen.


Afbeelding

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 25-08-2012 13:20

Theo schreef:John Kerkhof schreef:
schreef:Toch vrees ik het ergste voor mijn regio.
Er is een verschil tussen klagen en droogjes de feiten constateren! Afbeelding Afbeelding

We hoeven dus ook niets te vrezen! Afbeelding


Afbeelding

De regio heeft niets te vrezen inderdaad.
Het is meer dat ik een aantal stevige buien op prijs kan stellen: geluid van ruisend regenwater op bomen en struiken, gorgelende regenbuien, etc... Ik mis het sinds 21 juli 2012.
Het is een kwestie van beleving.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 25-08-2012 13:23

Er is ook het nodige verdampt de laatste tijd Afbeelding
Capelle ligt ook in dat moeras en ook deels in droogmakerijen. Dat geeft een hoop gedoe met verschillende grondwaterspiegels en soms gedonder met de afvoer van overvloedig hemelwater. Heb zelf in ruim 3,5 jaar geen ondergelopen straten gezien, hooguit water in de kruipruimte. Zit hier ook relatief hoog en droog op onvergraven bosveen, wel wat ingeklonken Afbeelding

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Adrie » 25-08-2012 14:15

sebastiaan1973 schreef:Jan Visser schrijft

Augustus verloopt in vooral het zuiden en oosten van het land tamelijk droog: regionaal zelfs zeer droog. In Deurne, Someren en Venray is tot gistermiddag niet meer dan 2 mm gevallen. Dat menigeen nu echter weer ‘klaagt’ over de droogte (…) lijkt mij spijkers op laag water zoeken! Juni én juli waren immers veel en veel te nat. De maand van de zonnewende (juni) bracht gemiddeld over het land 103 tegen normaal 69 mm (Stramproy ving zowaar 161 mm op) en juli kwam ‘nationwide’ uit op 121 tegen normaal 78 mm. In het IJsselmeergebied viel gemiddeld zelfs 138 mm en met precies 200 mm spande Amsterdam de kroon.


De relatie tussen de grondwaterspiegel, het bodemvocht en het neerslagoverschot/tekort is niet zo simpel. Het laatste is gewoon een zeer vereenvoudigd sommetje van neerslag en (geparametriseerde) verdamping. Er tussen zit een heel vakgebied, hydrologie genaamd. Wat vaak vergeten wordt is dat er een groot verschil is tussen de laaggelegen delen van het land en de hogere delen. In de laaggelegen delen is watertekort zeldzaam, in de hogere delen, afhankelijk van de bodemgesteldheid, kan het veel sneller optreden. Er kan in juni en juli nog zo'n groot overschot zijn geweest, als dit binnen korte tijd is afgevoerd, heb je daar na een maand droogte helemaal niets meer aan. Ook de Veluwe ziet er momenteel kurkdroog uit. De gesteldheid van de vegetatie is de beste indicator op het oog, grondwaterstand is natuurlijk het meest objectief.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 25-08-2012 14:34

Dat het droog is dat kun je meten en zien maar of dat nu zo erg is?
Wil er nog neerslag komen dan moet het vandaag en morgen gebeuren want volgens de pluim van GFS gaat vanaf 1 september de kraan weer dicht voor een tijdje maar ook daarvoor is het soms warm en valt er waarschijnlijk niet veel!

De bult die ontstaat is behoorlijk maar de oper is nog veel enthousiaster!

Goede hoop dat het aantal warme dagen nog flink gaat stijgen en ook voor een aantal zomerse dagen! Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 25-08-2012 16:42

Hydrologie en bodemkunde, lastige processen Afbeelding
Grondsoorten met een hoog capillaire werking verdrogen minder snel. Veengronden drogen onomkeerbaar uit, mineralisatie door blootstelling aan de lucht, gevolgd door klink. Een duivels dilemma, voortdurende drainage om dalende veenbodems droog te houden zorgt ervoor dat die bodems blijven dalen. Sommige kleisoorten scheuren sterk bij aanhoudende droogte, waardoor het eerste regenwater snel wegzakt. Andere zwellen sterk, waardoor de bodem bij regen dichtslaat. Dit was even uit het hoofd, want mijn colleges hydrologie en bodemkunde dateren alweer van een kwart eeuw terug en ik heb het sindsdien niet bijgehouden.
En dan heb je nog de kwel van hogere naar lagere gronden.Dat leverde bij de Noordoostpolder problemen op, waarna de ingenieurs besloten bij Oostelijk en Zuidelijk Flevoland de Randmeren als buffer te handhaven.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 25-08-2012 17:15

Theo schreef:Dat het droog is dat kun je meten en zien maar of dat nu zo erg is?
Wil er nog neerslag komen dan moet het vandaag en morgen gebeuren want volgens de pluim van GFS gaat vanaf 1 september de kraan weer dicht voor een tijdje maar ook daarvoor is het soms warm en valt er waarschijnlijk niet veel!


Vandaag lijkt het voor het midden en oosten van Brabant niet te gaan worden. Een buitje van 0,3 mm aan het einde van de ochtend. Verder winderig en geregeld zonnige momenten.

Precies zoals aangegeven in het televisieweerbericht van gisteravond waren er meer en actievere buien operationeel over het westen en noorden van het land. Lijkt vanmiddag toch vooral diep landinwaarts: dus noordoostelijk Nederland bij huidige stroming, waar de felste buien ontstonden. Toch puur ontstaan door convectie vanaf de grond?
De dynamische triggers tonen zich nog niet zo op Sat.24 en/of radarscherm.

Vanmiddag een oude struik uitgegraven. Stond toch wel te kijken van het droge stoffige zand, ook meer dan een spa diep. Vandaar dat niet alleen oppervlakkig wortelende vaste planten er flets bij staan, maar ook de eerder genoemde bomen en heester.

Is het erg? Ach, ik vind het erg, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat ik na regen van betekenis rustig wordt. Lange perioden zonder regen van betekenis wekken een onrust in mij op.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 25-08-2012 21:00

Jachtende wolken, soms opeens aardedonker , korte regenvlagen en een matige tot vrij krachtige wind, maximum ruim 19 gr. Lekker weer om uit te waaien.
Zag voor morgen 17 graden staan in Limburg, dat zou dan inderdaad 20 graden schelen met vorige week zondag Afbeelding
Kreeg thuis al gekscherend te horen dat dit 'vast weer een nieuw record is', zoiets als 'nog nooit zo'n groot temperatuurverschil voorgekomen in twee opeenvolgende weekeinden in augustus'. Mijn weerhobby wordt niet altijd even serieus genomen Afbeelding
Toch snap ik het wel een beetje, sommige van die records komen wat gekunsteld over. Afgelopen februari klonk zelfs dat de winter ' de zachtste was waarin het bijna tot een Elfstedentocht was gekomen'. Afbeelding dat was wel erg vergezocht Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 25-08-2012 21:29

De hoogzomer - die hier wel twee dagen duurde (voirg weekeinde) - is voorbij, via herfstweer terug naar zomerweer!

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gert » 26-08-2012 08:58

Het ECMWF berekent al een aantal dagen een zeer sterk hogedrukgebied in de loop van de komende week. In de meest recente run komt het ten noorden van ons met op 850 hPa temperaturen rond de 15C. Warm nazomerweer lijkt dus zeker niet onmogelijk.

Plaats reactie