De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 24-08-2012 14:00

In Utrecht west is het nog een stuk warmer dan in de Bilt ondanks de meer westelijke ligging! Natuurlijk is er stadsklimaat maar om even aan te geven wat een verschil met het platteland dit geeft!

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/666373:376oypdj]Afbeelding[/url:376oypdj]

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/666382:376oypdj]Afbeelding[/url:376oypdj]

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 24-08-2012 16:38

Vandaag T max 24,9 graden, net geen zomerse dag maar weer warmer dan gisteren! Afbeelding

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 24-08-2012 18:00

Ik wacht met smart op regen van betekenis dit weekend. Tenminste een weekendsom van 20 mm en dan niet neergestort uit een enkele bui.

Toch vrees ik het ergste voor mijn regio. De buienproductie zal niet optimaal zijn gezien stromingspatroon.
Meer dan een maand hebben we droogte in het zuidoosten. En heel wat dagen met een grote verdamping.
Ook hazelaars en berken tonen zich te sterk verkleurd gezien de tijd van het jaar.
Intussen in woonwijken ook boomsoorten gezien waar het groen ingedroogde blad massaal uitvalt en de boom kaal achterlaat.

Het contrast tussen 1 juni tot en met 20 juli en 21 juli tot en met 24 augustus is qua neerslag erg groot in het zuidoosten.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 24-08-2012 19:04

De RRegent van Gouda wil 120mm waarvan 88 binnen ruim vijf kwartier, want dat wil ie nog weleens een keer meemaken Afbeelding

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 24-08-2012 20:02

John schreef:Ik wacht met smart op regen van betekenis dit weekend. Tenminste een weekendsom van 20 mm en dan niet neergestort uit een enkele bui.

Toch vrees ik het ergste voor mijn regio. De buienproductie zal niet optimaal zijn gezien stromingspatroon.
Meer dan een maand hebben we droogte in het zuidoosten. En heel wat dagen met een grote verdamping.
Ook hazelaars en berken tonen zich te sterk verkleurd gezien de tijd van het jaar.
Intussen in woonwijken ook boomsoorten gezien waar het groen ingedroogde blad massaal uitvalt en de boom kaal achterlaat.

Het contrast tussen 1 juni tot en met 20 juli en 21 juli tot en met 24 augustus is qua neerslag erg groot in het zuidoosten.


Das mooi van je dat je op smart wacht op regen vanwege de blaadjes die verkleuren.

Zou graag zien dat als de vogels massaal sterven van de vorst, de vissen naar lucht happen vanwege bevroren water, perenbomen doodvriezen en ander natuurgrut plantaardig of dierlijk bezwijken onder het natuurgeweld men ook zo bezorgd was. Wat dacht je van alle zoogdieren klein en groot die vreselijk te lijden hebben van de kou!

Ik hoor je zeggen dat is nu eenmaal natuurlijke selectie.....en ja dat geldt ook voor droogte; volgend jaar zie je er niets meer van! Ik meen te mogen zeggen dat droogte meestal niet zo erg is als dat het lijkt. Men heeft het snel over rampzalig en vernietigend maar een flinke windkracht 10 tot 11 doet meer!
Maar goed uw gebeden worden verhoord want in het weekeinde komt er verlichting. Afbeelding

Droogte of niet: opdat het uit moge komen, hier ga ik voor! [url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/666706:hffc5uuc]Afbeelding[/url:hffc5uuc]

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 24-08-2012 20:32

John schreef:Ik wacht met smart op regen van betekenis dit weekend. Tenminste een weekendsom van 20 mm en dan niet neergestort uit een enkele bui.

Toch vrees ik het ergste voor mijn regio. De buienproductie zal niet optimaal zijn gezien stromingspatroon.
Meer dan een maand hebben we droogte in het zuidoosten. En heel wat dagen met een grote verdamping.
Ook hazelaars en berken tonen zich te sterk verkleurd gezien de tijd van het jaar.
Intussen in woonwijken ook boomsoorten gezien waar het groen ingedroogde blad massaal uitvalt en de boom kaal achterlaat.

Het contrast tussen 1 juni tot en met 20 juli en 21 juli tot en met 24 augustus is qua neerslag erg groot in het zuidoosten.


Excusez moi, maar Rijen ligt - kijkende naar de kaart - niet in het zuidoosten en niet in het zuidwesten. Ik zou zeggen in het zuiden?!

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 24-08-2012 20:35

Het was in het noordwesten alleen in de zon aangenaam, met de deur open op het noordoosten was het frisjes in de PC-kamer.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 24-08-2012 21:33

Remko schreef:De RRegent van Gouda wil 120mm waarvan 88 binnen ruim vijf kwartier, want dat wil ie nog weleens een keer meemaken Afbeelding


Hoop dan wel dat de riolering daar in Gouda goed functioneert, anders drijven de auto's door de straten Afbeelding
Woonde jij in juni 1975 al in Gouda, dan heb je echt een historische dag meegemaakt!
Hier in Capelle 45 mm augustusneerslag tot nog toe, het laatst op de 7e, bijna de helft daarvan op de 5e.
Vooralsnog staat De Bilt nog steeds op 19,1; het zomerweer is de afgelopen week niet echt diep weggezakt. Als de dip van komend weekend niet meer wordt dan dat rolt er een heel mooi maandgemiddelde uit de bus (klopt die uitdrukking wel?)

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 24-08-2012 21:42

In de Bilt is de wegzakkende zomer nog niet zo dramatisch verlopen, sterker het is opvallend mooi gebleven met daggemiddelde die niet te veel daalde en boven de 18 graden bleven.

Aan de (noordwest) kust is de zomer weer terug bij af zo is her en der te vernemen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 25-08-2012 08:14

Het is aardedonker en regent nu echt, herfst dit weekend, nog één week dan is het september.
Lijkt me een goed moment om het over de aanstaande herfst te hebben. Voordat de winter van'13 al bij voorbaat is uitgekauwd Afbeelding

Plaats reactie