De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 23-08-2012 12:37

Gerard schreef:
John schreef:
Als jij het zo ervaart, is het nog geen algemeen gegeven.

Ik behoor ook tot de slanke medemens en ik verdraag vochtige warmte slecht. Nu, maar ook vroeger. Ook in de jaren dat ik wekelijks drie keer 10 kilometer ging hardlopen.



John mag ik opmerken dat roken ook een zeer slechte uitwerking op de lichamelijke conditie heeft. Heb je je er al eens in verdiept wat voor stoffen er allemaal inzitten en wat dat met je lichaam doet, niet alleen met je longen?
Dat is de reden dat topsporters beslist niet roken mogen, dan kunnen ze de warmtehuishouding en de rest wel vergeten.


Gerard, ik heb werkelijk geen idee wat de zin van deze bijdrage is. Het voegt niets nieuws toe. Afbeelding

Het gaat er om dat er mensen zijn met een prima conditie, die desondanks slecht vochtige warmte kunnen verdragen.
Op een of andere manier wil jij dat gegeven bestrijden, zo lijkt het, omdat jij het anders ervaart.


sebastiaan1973 schreef:Zeker in het ZO neerslag nodig.

De komende nacht zijn er aanvankelijk opklaringen. Later neemt op de nadering van een ‘thermisch laag’ uit Frankrijk de bewolking toe en met name in het kurkdroge zuidoosten (in Venray deze maand nog maar 1 mm!!!) gaan enkele buien vallen. De wind gaat uit het oosten waaien en de minimumtemperatuur schommelt tussen 11 graden in het noorden en 15 in het zuiden.


Inderdaad en met slechts 9 mm tot nu, reken ik me ook tot het zuidoosten.
In feite is hier sinds 21 juli namper nog neerslag gevallen.
Vrijwel alle Amelanchier Lamarcki staan er compleet goudgeel bij, geen groen blaadje te zien.
Ook Essen hebben al volop vergeling en bladuitval.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 23-08-2012 12:56

@ John Kerkhof: hij heet niet voor niets de krentenboom, een van de kenmerk van deze heester om in de herfst te verkleuren!

@: vraagstuk warmte verdragen en roken: ik heb 40 jaar gerookt maar van warmte of hitte heb ik hoegenaamd geen last gehad!
Nu rook ik niet meer (3 jaar).

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 23-08-2012 13:00

Het feit dat ik net ietsje minder last van de warmte krijg als ik rook is er ongeveer het enige voordeel van...

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 23-08-2012 13:02

Theo schreef:@ John Kerkhof: hij heet niet voor niets de krentenboom, een van de kenmerk van deze heester om in de herfst te verkleuren!


Ja, verkleuren in de herfst, niet tijdens de hoogzomer (juli- augustus). Afbeelding

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 23-08-2012 18:10

Hans schreef:Vandaag zien we voor het eerst sinds enige tijd weer eens mPl-lucht van het cyclonale type boven onze hoofden. Oftewel: koudbloedige CB Gurussen. Okee, ze halen het niet bij de gevaarten die in de winter langsdobberen, maar het is tenminste wel een contrast van jewelste vergeleken met afgelopen zondag.

Want hoe je het wendt of keert, dagenlang zon of dagenlang regen zijn voor sommige weeramateurs hetzelfde: een gebrek aan gezonde Hollandse afwisseling. Afbeelding


John Kerkhof schreef:
schreef:Eindelijk dan vandaag een wat frisser aanvoelende wind door lagere kwikstand en lagere nattebolwaarde.
Afgelopen twee dagen hebben met zomerse kwistanden en hoge luchtvochtigheid nog weinig bij gedragen aan afkoeling binnnenshuis.


Vandaag alweer warmer dan gisteren ondanks het minimum lager lag dan gisteren en het maximum van verder moest komen.

Bij mij in Utrecht (stad) ook en zelfs heb ik nog een daggemiddelde boven de 18 graden! Tot nu toe is de afkoeling beperkt gebleven en is de zon ook nog goed aanwezig! Hatchikidee wat wil je nog meer? Afbeelding

Het weekeinde wordt minder mooi en beduidend koeler maar 100 mm aan de kust lijkt me overdreven!

Volgende week zitten weer snel met het weerbeeld dat we nu hebben misschien zelfs met echt hogedrukweer! Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 23-08-2012 18:12

John schreef:
Gerard schreef:
John schreef:
Als jij het zo ervaart, is het nog geen algemeen gegeven.

Ik behoor ook tot de slanke medemens en ik verdraag vochtige warmte slecht. Nu, maar ook vroeger. Ook in de jaren dat ik wekelijks drie keer 10 kilometer ging hardlopen.



John mag ik opmerken dat roken ook een zeer slechte uitwerking op de lichamelijke conditie heeft. Heb je je er al eens in verdiept wat voor stoffen er allemaal inzitten en wat dat met je lichaam doet, niet alleen met je longen?
Dat is de reden dat topsporters beslist niet roken mogen, dan kunnen ze de warmtehuishouding en de rest wel vergeten.


Gerard, ik heb werkelijk geen idee wat de zin van deze bijdrage is. Het voegt niets nieuws toe. Afbeelding

Het gaat er om dat er mensen zijn met een prima conditie, die desondanks slecht vochtige warmte kunnen verdragen.
Op een of andere manier wil jij dat gegeven bestrijden, zo lijkt het, omdat jij het anders ervaart.

.


Er zijn meerdere factoren die de lichamelijke gesteldheid en conditie van een mens beïnvloeden. Gezond zijn is positief voor het kunnen verdragen van warmte. Des te meer je rookt des te minder gezond je bent. Zo ingewikkeld is het niet.

Dat Theo beweert dat er geen invloed is op het warm vinden geloof ik niet. Een roker die inspanning moet leveren krijgt het eerder benauwd dan een niet-roker.

Verder is het bezetten van landbouwareaal en het volkomen nutteloze misbruik van energie voor de tabaksteelt me al heel lang een doorn in het oog, maar dat is een andere kwestie die beter onder klimaat te bediscussiëren is.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 23-08-2012 18:29

Het is niet zo dat ik beweer dat er geen invloed is op het verdragen van hitte en roken.

Zelf heb ik 40 jaar gerookt (ik heb het wel beperkt weten te houden tot 10 sigaretten per dag) en nooit aan sport gedaan. Maar als ik in de bergen was kon ik rustig de doorgewinterde alpinisten bijhouden met een kilo of 20 op mijn rug. Men vergeleek mij wel een met een berggeit.

Vroeger werd ik als proefkonijn getest met antihistaminica (hooikoorts) en de invloed op autorijden! Daarvoor werden elke dag bloedmonsters genomen en hartslag en bloeddruk gemeten over een aantal weken. Ik zal u de volledige werkwijze besparen maar..
mijn bloeddruk was echt prachtig 90 over 67 en een hartslag onder de 40 kwam vaak voor.


Dat ik toen en recent geen last had van de warmte terwijl ik wel rookte wil niet zeggen dat er geen invloed was/is maar hoeveel precies?
Als je ouder wordt kan warmte een probleem opleveren maar door dat ik gestopt ben, komt dat moment wat later wellicht.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 23-08-2012 19:06

Theo dat zijn wel heel vreemde waarden, in Nederland is ideaal de bloeddruk die ik bij mijzelf heb laten vaststellen vorige week: 80 om 120. Ik geloof dat in België andere maatgeving is dan in Nederland dus het zal wel in België gemeten zijn.

Mijn bloeddruk stijgt enorm bij de namen die verbonden zijn aan tabaksproductenverkoop en pogingen om te verdoezelen dat ze er extra troep in stoppen om het verslavend te maken. Ik weet vanuit mijn beroep en ervaring met slachtoffers te veel over de ellende die veroorzaakt is - en nog steeds wordt - door roken.

Hier laat ik het verder bij want ik ben het er zonder meer mee eens dat het één van de factoren is en dat uiteraard een complex van factoren bepalend is.

Over naar het zomerweer:

de laatste twee dagen is het gewoon weer koud zomerweer in het noordwesten, eigenlijk zoals we van de voorgaande maanden 'gewend' zijn geraakt. Het mag van mij weer 5 graden warmer worden.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 23-08-2012 19:57

Gerard schreef:
Er zijn meerdere factoren die de lichamelijke gesteldheid en conditie van een mens beïnvloeden. Gezond zijn is positief voor het kunnen verdragen van warmte. Des te meer je rookt des te minder gezond je bent. Zo ingewikkeld is het niet.


Zo is dat: gezond zijn is positief voor het verdragen van warmte. Dat is gemeengoed.

Gezond zijn is positief voor het verdragen van vrieslucht. Dat is ook gemeengoed.

Waar ik en andere forumleden over schrijven is: ondanks een goede gezondheid kan men toch vochtige warmte slecht verdragen. Dat blijft overeind. Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 23-08-2012 20:16

John schreef:
Gerard schreef:
Er zijn meerdere factoren die de lichamelijke gesteldheid en conditie van een mens beïnvloeden. Gezond zijn is positief voor het kunnen verdragen van warmte. Des te meer je rookt des te minder gezond je bent. Zo ingewikkeld is het niet.


Zo is dat: gezond zijn is positief voor het verdragen van warmte. Dat is gemeengoed.

Gezond zijn is positief voor het verdragen van vrieslucht. Dat is ook gemeengoed.

Waar ik en andere forumleden over schrijven is: ondanks een goede gezondheid kan men toch vochtige warmte slecht verdragen. Dat blijft overeind. Afbeelding


Die laatste zin is me te algemeen: 'ondanks een goede gezondheid kan het toch zijn dat iemand vochtige warmte slecht kan verdragen' vind ik passender.

Ik vermoed sterk dat onder rokers relatief meer onder warmte lijdenden zullen zijn dan onder niet-rokenden bij gelijke BMI en gelijke erfelijkheidsfactoren. Een onderzoek daarnaar ken ik niet en daar kan ik dus helaas niet naar refereren.

Stoppen met roken: warm aanbevolen! Hier eindigt Dr. Meinsma.

Plaats reactie