De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 20-08-2012 10:50

Gerard schreef:Een airco vind ik toch wel iets voor een woestijn- of landklimaat met hete zomers. Niet voor dit koude kikkerlandje, waar het een enkele keer boven de 30 graden is.
Gisteravond vond ik het heel even warm in huis, na het wegvallen van de wind (en dus doortocht) en vochttoename door lichte regen. Die paar uur per jaar dat het zo benauwd warm is kan je altijd nog buiten zitten of een verkoelend bad nemen. Behalve op het werk dan, daar kan het voor de meesten niet.

Mensen uit dergelijke landen die in Nederland komen vinden het hier bij 25° C al om te sterven. Ik weet dat van Australische Nederlanders, A3 wist het voor Indonesiërs te melden.
Zelf kan ik gek genoeg de 45° C bij een RV van 5% in regio Lake Eyre in Australië beter verdragen dan de meesten (het geheim: lange, zwaar gewoven katoenen kleding).

Het lijkt iets met vocht en misschien luchtvervuiling te maken (maar in Indonesische steden zijn beiden erger).
Mij helpt een koude douche niet. Want daarna ben ik ook nog eens vochtig en ga ik gauw weer stomen. Mij helpt alleen koude, droge lucht. Buiten zitten is er absoluut niet bij. Dus de hitte van juli 2006, die ik op Rdam-Zuid meemaakte toen ik nog geen aircootje had, maakte me ziek en volkomen wanhopig. Ik kon nergens heen. Uiteindelijk de katten gegrepen en naar de Eemsmond gevlucht. Echt: gevlucht.

Hier op de zaak is airco, helemaal okee.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 20-08-2012 12:16

schreef:Mij helpt een koude douche niet


Kijk eens aan mensen doen precies de verkeerde dingen om af te koelen...... een koude douche helpt ook niet! De bloedvaten knijpen dicht en alle warmte wordt in je lichaam opgesloten. Voor je gevoel ben je niets opgeschoten het wordt er na de douche alleen maar warmer op.

Douche eens zo heet als je aankunt: de bloedvaten gaan wijd open en daardoor kan de warmte veel beter het lichaam verlaten en na het warme water voelt de lucht erna weer fris aan.

Ook geen koude dranken drinken, de klap op je maag is dermate dat het lichaam probeert deze afkoeling teniet te doen, dus weer bloedvaten dicht en alle energie die er is gaat naar de maag om daar de klap op te vangen. Ondertussen kun je je warmte niet kwijt. Je gaat enorm zweten.

Een airco geeft veel stress voor de luchtwegen, ik vind zo'n ding hoe dan ook verschrikkelijk en zet overal waar ik kom hem meteen uit.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 20-08-2012 12:36

Theo schreef:Een airco geeft veel stress voor de luchtwegen, ik vind zo'n ding hoe dan ook verschrikkelijk en zet overal waar ik kom hem meteen uit.

Mij niet. Koude, goed uitgedroogde lucht: perfect.
Plausibel verhaal over die koude douche trouwens, ik geloof dat ik die ervaring wel delen kan. Maar een hete douche helpt me ook helemaal niet. Sta ik letterlijk te zweten onder de douche waardoor de altijd dreigende hittestuwing nog ff erger wordt: het middel is mij minstens zo erg als de kwaal.

Iets anders, over Saharazand: in en rond Gouda heeft het gisteravond even geregend en nu zitten alle auto's markant onder het gele spul.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Adrie » 20-08-2012 12:40

Gerard schreef:Een airco vind ik toch wel iets voor een woestijn- of landklimaat met hete zomers. Niet voor dit koude kikkerlandje, waar het een enkele keer boven de 30 graden is.
Gisteravond vond ik het heel even warm in huis, na het wegvallen van de wind (en dus doortocht) en vochttoename door lichte regen. Die paar uur per jaar dat het zo benauwd warm is kan je altijd nog buiten zitten of een verkoelend bad nemen. Behalve op het werk dan, daar kan het voor de meesten niet.


Er is wel een duidelijk verschil in zomerklimaat tussen waar jij woont en veel plaatsen in het binnenland, zeker in het zuiden en oosten. Aan de noordwestkust zijn er gemiddeld minder dan 10 zomerse dagen, in het zuidoosten loopt dat op tot 35. Het verschil in windsnelheid is ook duidelijk: In het noordwestelijk kustgebied ca 5 m/s, landinwaarts ongeveer 3 m/s. Landinwaarts valt de wind bij warm weer bij zonsondergang vaak helemaal weg.

Oud-forumlid
Berichten: 22

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 20-08-2012 12:52

De airco, razend populair in… Finland. Afbeelding

Maar om andere redenen, al zitten de hete zomers van de afgelopen 10 jaar nog wel in de herinnering.* Hier in Finland worden veel huizen verwarmd met een scala aan verschillende mogelijkheden. Van slechts hout, volledig elektrisch, verwarmingsolie, tot stadsverwarming en aardwarmte en natuurlijk combinaties van dat alles. Daar is kort geleden dan de airco bijgekomen, die hier 'luchtwarmtepomp' genoemd wordt. Inderdaad, hij wordt gebruikt als verwarming en niet als verkoeling. En als zodanig is die airco economischer dan puur elektrisch. Wat er alleen niet bij verteld wordt is dat het ding natuurlijk ook kan koelen en als je die functie regelmatig gebruikt, dan is je voordeel verdwenen. Afbeelding

(*) Ik lees hier elke dag, dus ik krijg de sentimenten mee over de Nederlandse zomer. De Finse was niet veel anders, al is de meteorologische zomer hier volgens mij op of net boven het normaal. Maar dan het verschil in sentiment… In tegenstelling tot een klagende meute, geholpen door de media, hoor ik hier dat het een echte Finse zomer is. Afbeelding Ja, dat is een stukje cultuur. Finnen zien zichzelf graag als een volk dat alle ontberingen trotseert. En zwoele, lange zomers komen hier al die tijd al voor, maar een omslag in het weer en regen bij +12 graden in het uiterste zuiden kan ook net zo makkelijk. En daar wordt vaak aan gerefereerd. Een typisch Finse zomer is dus precies dat; lekker weer afgewisseld met 'hondenweer.' Goed om te zien dat de extreme zomers van de afgelopen tijd (met in 2010 wel een all-time record) niet opeens de standaard zijn geworden in de publieke opinie.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 20-08-2012 13:56

Ted schreef:De zon is weg en de zee stinkt. Tot 12 uur was het zonnig en het werd bijna 24 graden. In het westen zag je wolkenflarden opzetten en het werd al vochtig. Vies vochtig! Een uur later was het nog maar 19,5 graden in Assendelft. De zeelucht stonk (zeegeur was heel sterk) zelfs en de zon is weg. Het is altijd wat deze zomer. Te heet, te veel wind, vochtig en veel te weinig heerlijk weer.

De lekkerste zomer die ik heb meegemaakt is die van 1973. Je had toen heel vaak 20 tot 25 graden met zonnige perioden. Soms ging het naar de 30, maar het was toen ook goed uit te houden.

Die zomer had ik 20-40 graden, gemiddelde temp rond 24° C en gemiddeld maximum rond 28° C.
Maar ja, toen woonde ik in Adelaide/South Australia...

Gelijk een tip: voor veel plaatsen ter wereld weergegevens t/m etmaal niveau: http://www.tutiempo.net/clima/

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Adrie » 20-08-2012 14:14

Theo schreef:
schreef:Mij helpt een koude douche niet


Kijk eens aan mensen doen precies de verkeerde dingen om af te koelen...... een koude douche helpt ook niet! De bloedvaten knijpen dicht en alle warmte wordt in je lichaam opgesloten. Voor je gevoel ben je niets opgeschoten het wordt er na de douche alleen maar warmer op.

Douche eens zo heet als je aankunt: de bloedvaten gaan wijd open en daardoor kan de warmte veel beter het lichaam verlaten en na het warme water voelt de lucht erna weer fris aan.

Ook geen koude dranken drinken, de klap op je maag is dermate dat het lichaam probeert deze afkoeling teniet te doen, dus weer bloedvaten dicht en alle energie die er is gaat naar de maag om daar de klap op te vangen. Ondertussen kun je je warmte niet kwijt. Je gaat enorm zweten.

Een airco geeft veel stress voor de luchtwegen, ik vind zo'n ding hoe dan ook verschrikkelijk en zet overal waar ik kom hem meteen uit.


Je moet onderscheid maken tussen warmtebalans van het lichaam en warmtebeleving.

De warmtebalans is gewoon niet meer dan de som van warmteproductie en warmteverlies.
De warmteproductie van een mens is vooral afhankelijk van de lichamelijke activiteit. (Bij lichte activiteit 100-250 W, bij zware inspanning kan dit oplopen tot 1000-2000 W) Er zijn ook minder beïnvloedbare factoren zoals de basisstofwisseling (typische waarde is ongeveer 100 W voor een volwassene). Deze kan nogal verschillen tussen div personen. Het is onder meer afhankelijk van diverse hormoonspiegels en gebruik van bepaalde stoffen. Stoffen die neurotransmitters beinvloeden, bijv MDMA ('Exctasy') en afgeleiden kunnen de basisstofwisseling sterk verhogen. Het is wel mogelijk de energieproductie van het lichaam te verminderen (tot circa 30%) Dat kan door minder en vooral minder vaak te eten.

De externe factoren zijn nogal variabel.
Het lichaam verliest warmte in de vorm van straling, voelbare warmte en latente warmte. Allen worden sterk gereguleerd door de isolatiewaarde van kleding. De isolerende waarde van het lichaam zelf (de hoeveelheid onderhuids vet) speelt ook een belangrijke rol. Uitgaande van contact tussen de huid en de lucht is het verlies door straling te verwaarlozen. Als warmtebron voor het lichaam is straling echter de belangrijkste factor. De totale straling (vooral kortgolvig) kan in sommige omstandigheden oplopen tot ongeveer 1000 W/m*2. De warmtestroom van voelbare warmte is evenredig met het temperatuurverschil tussen de huid en de lucht. Stroming (wind) zorgt ervoor dat er meer warmte wordt afgevoerd (of toegevoerd als de luchttemperatuur hoger is dan de temperatuur van de huid). Op dit principe zijn veel windchill formules gebaseerd. Een veel effectievere warmteoverdracht is via water, water heeft een veel grotere soortelijke warmte (en dichtheid) dan lucht.
Latente warmteoverdracht is er bij verdamping. Wanneer de huid (of kleding direct op de huid) volledig nat is kan de natteboltemperatuur van de lucht als referentie worden genomen. Zo lang de natteboltemperatuur van de lucht lager ligt dan de lichaamstemperatuur, kan het lichaam warmte verliezen door verdamping. Ook via verdamping bij de ademhaling verliest het lichaam warmte.

Effectieve manieren om warmteaccumulatie te vermijden zijn dus het vermijden van fysieke inspanning en straling. Dus blijf in de schaduw en draag reflecterende kleding. Het warmteverlies kun je bevorderen door midden van stroming, dus een ventilator, uitgaande van dat je de luchttemperatuur niet verandert. Voor mensen die weinig zweten en ook voor degenen die meer willen afkoelen is het zeer effectief om kleding nat te maken. Met een airco verlaag je zowel de luchttemperatuur als de luchtvochtigheid. Koud afdouchen (effectiever is het om in een koud bad te gaan liggen) en het drinken van koude dranken zorgt altijd voor meer warmteverlies dan Heet afdouchen of hete dranken. Ondanks dat de bloedvaten in de huid vernauwen verliest het lichaam nog steeds warmte. Het effect van warme dranken is vooral dat je gaat zweten en zo door verdamping wat meer warmte verliest, maar het netto effect is waarschijnlijk positief. Heet afdouchen heeft absoluut geen afkoelend effect. Het kan zelfs tot oververhitting leiden als je het daarvoor al flink warm had. De enige afkoeling die het zou kunnen opleveren is het verdampen van het water (en bijkomend zweet) dat op de huid achterblijft na het Heet afdouchen. De enige reden dat de lucht daarna koeler aanvoelt is de relatieve warmtebeleving.

Warmtebeleving wordt gedeeltelijk door fysiologische factoren bepaald. Alcohol verhoogt bijvoorbeeld de warmtebeleving, voornamelijk door verwijding van de huidvaten, zonder dat de lichaamstemperatuur hoger wordt. De eerder genoemde interne factoren (stofwisseling, activiteit) bepalen een deel van de warmtebeleving. Dus waarom de een het veel eerder warm of juist koud heeft dan de ander. Een deel van de beleving is nogal relatief. De voorgeschiedenis speelt dus een rol. In water zijn deze effecten makkelijk te ervaren. Je kunt dit soort experimentjes goed doen in tropische zwemparadijzen. Vaak hebben deze een buitengedeelte, ga daar in de winter eens een paar minuten op de kant staan en ga dan het water weer in. Ga dan eens in een sauna en daarna in het water. Ondanks dat de luchttemperatuur in dat soort zwembaden hoog is (meestal 27-30 graden) en ook het water niet bepaald koel is, is de warmtebalans nogal anders dan Buiten onder vergelijkbare zonnige omstandigheden. In het water (temperatuur is altijd lager dan de lichaamstemperatuur!) verliest het lichaam warmte, buiten het water is de huid meestal nat en verlies je dus warmte door verdamping en de straling ontbreekt.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Richard » 20-08-2012 15:06

Adrie schreef:Voor mensen die weinig zweten en ook voor degenen die meer willen afkoelen is het zeer effectief om kleding nat te maken.
Wat ook wel effectief is, is bijvoorbeeld een parasol nat te maken alvorens er onder te gaan zitten, of even het terras (of grasveld) natsproeien alvorens plaats te nemen.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 20-08-2012 15:19

Een koud bad is iets anders dan koud douchen want bij het eerste wordt door geleiding de huid en daarna het lichaam geforceerd afgekoeld.
Douchen is een vorm van in de lucht (isolator) staan waarbij kleine waterdruppels de huid plaatselijk afkoelen. Ook dan kun je het koud krijgen maar dat duurt veel langer.

Onderstaande link geeft nog eens goed weer hoe en wat het lichaam doet bij koude en warmte: medisch fysiologie door L.N. Bouman, J.A. Bernards en H.W.G.M. Boddeke. Grappig om te lezen dat de temperatuurneutrale zone voor de ongeklede mens tussen 29 en 31 graden ligt! Afbeelding Behaagelijkheidstemperatuur voor de zelfde ongeklede mens 28 tot 29 graden. Zie hoofdstuk 16 over stofwisseling en thermoregulatie!
http://books.google.nl/books?id=6modmb- ... am&f=false

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 20-08-2012 15:37

Adrie schreef:
Gerard schreef:Een airco vind ik toch wel iets voor een woestijn- of landklimaat met hete zomers. Niet voor dit koude kikkerlandje, waar het een enkele keer boven de 30 graden is.
Gisteravond vond ik het heel even warm in huis, na het wegvallen van de wind (en dus doortocht) en vochttoename door lichte regen. Die paar uur per jaar dat het zo benauwd warm is kan je altijd nog buiten zitten of een verkoelend bad nemen. Behalve op het werk dan, daar kan het voor de meesten niet.


Er is wel een duidelijk verschil in zomerklimaat tussen waar jij woont en veel plaatsen in het binnenland, zeker in het zuiden en oosten. Aan de noordwestkust zijn er gemiddeld minder dan 10 zomerse dagen, in het zuidoosten loopt dat op tot 35. Het verschil in windsnelheid is ook duidelijk: In het noordwestelijk kustgebied ca 5 m/s, landinwaarts ongeveer 3 m/s. Landinwaarts valt de wind bij warm weer bij zonsondergang vaak helemaal weg.


Hier valt de wind ook helemaal weg bij zonsondergang, zo was het ook de afgelopen dagen, behalve gisteren. Het kan in Den Helder afwijkend zijn, maar dat station is totaal niet representatief voor het weer in de noordwesthoek. Er was gisteren wel duidelijk flink wat zeewind, die viel later ook weer weg na zonsondergang, maar kwam later weer enigszins terug.

In het algemeen is het hier natuurlijk wel frisser, maar de dauwpuntstemperaturen kunnen (later in de zomer) hoger liggen als de zee flink opgewarmd is en dat maakt het voor het gevoel warmer met name in de avond en nacht.

Behoefte aan een airco weerspiegelt vooral een mindere lichamelijke conditie om warmte te kunnen verdragen.

Plaats reactie