De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 17-08-2012 18:49

sneeuwbal schreef:
Remko schreef:
sneeuwbal schreef:Zie het andere topic. UKMO berekent een 25'er boven ons land. Afbeelding Afbeelding

Ik wil graag met jou dit weekeinde dit forum volspammen. Heerlijk om steeds weer 'sneeuwbal' te mogen zien Afbeelding

Ik zei in die polldraad daarnet dat ik die Duitse analyse heel goed vond.
http://weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1667078&tid=1667078


Misschien ben ik tegen zondagmiddag al wel gesmolten... Afbeelding

Heb ik ook bedacht, maar sommige dingen spreek je liever niet uit... Hoe dan ook, je gaat dan tenminste niet in totale eenzaamheid doodt Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 17-08-2012 18:58

Ted schreef:Te hopen dat de hitte zich een beetje koest houdt. Bejaarden liggen op apengapen (fijn hè?). Vandaag met die bewolking al plakkerig.

Sommige op het topic juichen dat de 25 graden isotherm op hat 850hpavlak boven Nederland ligt. Sorry, ik kan hem wel wegkijken. Dan kies ik liever voor de herfst. Je kunt je dan normaal bewegen. Ik wil wel zweten op prestatie (sporten, fietsen en druk op je werk), maar niet in je stoel hangen en 30 tot 35 graden.

Van iedereen hier vind ik hitte het allerergste weer dat er bestaat. Geef mij maar boomgrensklimaat, of liever nog een paar honderd meter erboven. Dat heeft zo z'n redenen en de eerste is dat ik er botweg erg veel last van heb. Ik leef dankzij de airco, een ding dat op dit moment 3 Bft heerlijk gefrisdroogde lucht tegen mijn ontklede bovenlichaam waait.
Er zijn een boel mensen die inderdaad levensrisico lopen. Dan bof ik maar, want ik verkeer in redelijke fysieke conditie en kom er natuurlijk met slechts een paar dagen een onaangenaam gevoel (koorts lijkt het) en slaaparme nachten wel door. Dat is dan wel weer tamelijk fijn.

Intussen heb ik een hoop cynisme over het hitterecord in wat discussies hier gespuid, speciaal de hoop op niet één maar liefst een rijtje veertigers in Nederland dit of volgend jaar. De waarheid is dat ik dit nog steeds hoop. Mijn handjes jeuken, ze willen al lekker in zichzelf wrijven om aanstaande zondag.

Zoals met veel dingen leef ik er met een dubbel gevoel mee. Amen, dan heb ik maar met beide gevoelens te leven - als ik ze achter elkaar plak zijn ze per slot niet strijdig.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 17-08-2012 19:44

Sterkte Remko, valt niet mee als je er zo last van hebt Afbeelding

Voor mezelf hoeft het ook niet zo nodig, maar ja, het is niet anders. Ik vind de ontwikkelingen in het noorden interessant, groot gebied van -5c op 850hpa, wellicht dat we later daar mee te maken gaan krijgen. Benieuwd of we de komende tijd ook hardnekkige hogedruk bij Groenland gaan zien.

Hoe snel zou een raket ijsje gesmolten zijn in de hitte van zaterdag/zondag? Afbeelding

Hoogste temp. voor de Bilt voor de 2e decade is 34,1c. Hoogste min. is 19.3c uit 1932 (Artikel weerspiegel!), gemiddelde temp 26.1 uit 1947.

Record Arcen is 37.2c uit 2003.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 17-08-2012 19:53

sebastiaan1973 schreef:Sterkte Remko, valt niet mee als je er zo last van hebt Afbeelding

Voor mezelf hoeft het ook niet zo nodig, maar ja, het is niet anders. Ik vind de ontwikkelingen in het noorden interessant, groot gebied van -5c op 850hpa, wellicht dat we later daar mee te maken gaan krijgen. Benieuwd of we de komende tijd ook hardnekkige hogedruk bij Groenland gaan zien.

Hoe snel zou een raket ijsje gesmolten zijn in de hitte van zaterdag/zondag? Afbeelding

Hoogste temp. voor de Bilt voor de 2e decade is 34,1c. Hoogste min. is 19.3c uit 1932 (Artikel weerspiegel!), gemiddelde temp 26.1 uit 1947.

Record Arcen is 37.2c uit 2003.

Dat Arcen-record is wel plausibel.

Een raketijsje zal in aankomende hitte in tussen de negentig en honderdtwintig uren gesmolten zijn. Omdat elke minuut zo lang duren zal Afbeelding

Op WW kreet 'Edwardlaagje'. Ik heb het geval in grote lijnen bekeken en vind het wel enigszins kunnen.
Hogedruk boven de noordpool in ontwikkeling en inderdaad lijkt er trog uit te gaan zakken, met kans op geruime tijd beter weer.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Karel » 17-08-2012 20:39

Sebastiaan schreef:

schreef:Voor mezelf hoeft het ook niet zo nodig, maar ja, het is niet anders. Ik vind de ontwikkelingen in het noorden interessant, groot gebied van -5c op 850hpa, wellicht dat we later daar mee te maken gaan krijgen. Benieuwd of we de komende tijd ook hardnekkige hogedruk bij Groenland gaan zien.


Ja even verkoeling zoeken. De ontwikkelingen in de luchtdruk- en temperatuurverdeling op wat langere termijn in de verschillende modellen wijzen op een groot temperatuurverschil tussen het noorden en het zuiden. De koudepool komt bij Spitsbergen te liggen. De kans op ontwikkeling van flinke herfstachtige depressies op de Atlantische Oceaan is tegen het eind van augustus zeker aanwezig.

Het International Research Institute heeft voor de komende maanden (t/m februari 2013) de verwachting vrijgegeven.http://iri.columbia.edu/climate/forecast/net
Vooral in Canada en Groenland is er flinke kans op temperaturen bovan normaal. Daar zullen de bekende hogedrukgebieden wel liggen. Voor Europa zit er voor dec/jan/feb een normaal in. Dat is al heel wat! Let even op de normaal-periode 1971-2000.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 17-08-2012 21:28

Vermoedelijk zijn we midden volgende week allemaal toe aan een lekker frisse laatste augustusdecade. Ik zit nog steeds op een knallend onweer te wachten, ware het niet dat zoiets ook altijd weer overlast veroorzaakt.
Om terug te komen op de beleving van warmte. Ik heb collega's die al naar worden van 20plussers. Mijn 'breekpunt' ligt ergens tussen 25 en 30 gr, afhankelijk van luchtvochtigheid en windkracht en mate van lichaamsinspanning. Overigens moet ik niet dramatiseren, het levert vooral vermoeidheid en een 'zwaar hoofd' op. Een goede nachtrust dankzij airco zorgt er bovendien voor dat ik er 's morgens weer tegen kan. Mijn hooikoortsperikelen zijn eigenlijk vervelender, maar gelukkig ook beperkt.
Merkwaardig genoeg lijken collega's van mij uit Angola, van Aruba en de Kaapverdische Eilanden net zo veel last van de warmte te hebben als de rest van ons kaaskoppen. De verklaring is altijd dat het 'daar een andere (drogere) warmte is'. Volgens mij is dat maar een halve verklaring, ik denk dat er een grens is aan gewenning. Goed daar lopen de meningen dus over uiteen.
Komende twee dagen ben ik niet bij mijn themometer weg te slaan, het wordt erg spannend Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 17-08-2012 22:19

Wel ja, voor mij hoeft die warmte ook niet hoor. Alles boven de 20°C is te veel voor mij.

Een 'gezonde' 15°C is wel lange tijd vol te houden. Een +35 daarentegen..... Afbeelding

Noorwegen lijkt mij een interessant land om te wonen.

Jos H.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Edward » 17-08-2012 22:42

Remko schreef: Heerlijk om steeds weer 'sneeuwbal' te mogen zien Afbeelding

Een week of twee geleden heb ik nog een sneeuwbal vast gehad (niet in NL natuurlijk).

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 17-08-2012 22:50

Boven de 25 graden vind ik het wel aangenaam ook. Ik snap dat gejank over die iets verhoogde temperatuur dan ook niet. Maar tussen 15 en 25 is voor mij ook prima. Ook kan ik goed in -5 over het ijs glijden. Kwestie van kleding en voedsel en drinken aanpassen.
Tot zover het persoonlijk welbevinden in relatie met de temperatuur.

Even opnieuw 13, ik was nog niet klaar Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 18-08-2012 00:49

Als we dan toch bezig zijn...

In juli was het op mijn vakantie in Zuid-Frankrijk een aantal dagen ronduit fris met 25° en Mistral. Sindsdien is het niet meer zo fris geweest en de komende dagen profiteren mijn ouders van 38-39° (Vaucluse). Ze wilden een fatsoenlijke hoeveelheid zonneschijn en droge warmte, vandaar dat ze daar in het zomerhalfjaar wonen.

Wel prettig (wat mijn betreft) dat het hier in Nederland nu ook een aantal dagen fantastisch en opmerkelijk warm weer is/wordt Afbeelding

Plaats reactie