De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 16-08-2012 14:47

Het is maar 46 graden verschil met de temp van je longen! Afbeelding

Alles kan maar ik vind hardlopen saai, bij 35 graden maar ook bij 15 graden en al helemaal niet leuk als het hard vriest.
Bovendien ook niet goed voor de gewrichten! Mezelf inspannen doe ik liever als er iets avontuurlijks te beleven is. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 16-08-2012 20:49

Afbeelding

-> De contrasten in Europa lijken groter te gaan worden, eerste teken dat de herfst er aan komt Afbeelding

Groot gebied met -5c op 850hpa.

Misschien twee nieuwe dagrecords max en min. temp. te De Bilt.
Zaterdag 31,8c uit 1947 en zondag 33,2c uit 1932.
Min. temp voor de 18e staat op 15,7c (1904!)
Min. temp voor de 19e staat op 14,2c (1920)
Records uit de 'oudheid' Afbeelding
BTW record voor de 21e staat op slechts 29,4c (1987)
http://weerstatistieken.nl/

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 17-08-2012 14:35

18.0c tm gisteren. Normaal 18.1c. Kortom de achterstand is razendsnel in gelopen en wordt de komende dagen omgezet in een riante 'plus'.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 17-08-2012 15:06

Voor iedereen die Jan van der Horst kent: af en toe zag ik hem nog wel eens door mijn straat fietsen maar de laatste jaren zie ik hem niet meer.

Jan Visser's weerbericht
schreef:Naar aanleiding van de 'saunaregen' stuurde Jan van der Horst mij het volgende bericht: 'Ik vind dit (Needles, bericht 16 augustus) een zeer interessante waarneming. Goede keuze om die bekend te maken.
Regen bij 46 graden en 11 procent lijkt fysisch onhoudbaar, daar bij inzettende regen de droge bol temperatuur omlaag schiet richting natte bol waarde en de relatieve vochtigheid omhoog schiet met tientallen procenten. Als deze combi werkelijk is opgetreden dan uitsluitend enkele seconden aan het begin van de beregening. Bovendien moet de wolk ook slechts heel kort tevoren (zeg hooguit een minuut) het buienstadium hebben bereikt ( om te beginnen met hagel die het transport verzorgt van de grote druppels die de grond bereiken ). Als het langer geleden is dat de wolk het buienstadium bereikte, vormen zich in de luchtkolom beneden de wolkenbasis koele en vochtige luchtzakken die uitstorten over de grond: de hier voor vliegtuigen zo gevaarlijke microbursts.

Je kunt het gebeurde vergelijken met de zeer korte vervaltijd van zware radioactieve elementen (seconden of nog korter). Deze meting zal mede het gevolg zijn van de traagheid van reactie van de meetinstrumenten. Op het moment dat het begint te regenen ziet de automaat de regen meteen, maar dan reageren de hygrometer en de thermometer niet tijdig mee. Die laten nog even de oude hete en droge waarden zien, terwijl de lucht in werkelijkheid al snel afkoelt en vochtiger wordt.
Webcams van meetstations in de bergen laten zien dat de relatieve vochtigheid nog steeds slecht direct meetbaar is (in wolken en toch maar 88% RV, webcam Niesen Zwitserland).
Als de meting slechts sporen van regenhoeveelheden toont, zal de hete droge lucht wel snel weer zijn teruggekeerd. Aan de objectiviteit van de meting twijfel ik dus niet. Ik denk dat in een opwarmend klimaat deze gevallen iets minder zeldzaam zullen worden. Ze passen in een snellere kringloop van het water.' Tot zover het bericht van Jan van der Horst.


Door Needles ben ik wel eens heen gereden: Je komt uit de bergen waar het normaal warm is en rijdt naar beneden waar 110 F geen ongewone temperatuur is. De rivier over en hoppa de bergen weer in en de afkoeling begint, die avond werd het steeds koeler en bij 70 F dacht ik 'nog even verder rijden misschien wordt het dan weer warmer' Maar neen het werd nog kouder totdat ik zonder het te weten op de koudste plaats stopte om er te over nachten. Het was Flagstaff en slechts 45 F wat koud is als je de die dag voor het grootste gedeelte in 100 F en meer hebt rondgereden. We kwamen van de 4 nationale parken met Mammoetbomen en reden naar het beroemde versteende bos met regenboogkleuren! en natuurlijk de Barringerkrater!

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 17-08-2012 17:10

Mont-de-Marsan of daaromtrent, 100km ten zuiden van Bordeaux: 40° C op het moment.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Vincent » 17-08-2012 17:40

Remko schreef:Mont-de-Marsan of daaromtrent, 100km ten zuiden van Bordeaux: 40° C op het moment.


En dat bij een 850 hPa temperatuur van amper 23 graden. Dat wordt nog wat, komende zondag, met om 15Z de 24°-isotherm over Z-Limburg heen.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 17-08-2012 18:17

sneeuwbal schreef:
Remko schreef:Mont-de-Marsan of daaromtrent, 100km ten zuiden van Bordeaux: 40° C op het moment.


En dat bij een 850 hPa temperatuur van amper 23 graden. Dat wordt nog wat, komende zondag, met om 15Z de 24°-isotherm over Z-Limburg heen.

Ja, maar dat zegt nog niet zoveel - luchtvochtigheid spreekt mee en die zal in die onderste anderhalve kilometer in Frankrijk wel wat lager zijn.
Het is wel een feit dat dat ene ding alvast precies lijkt te passen: de piek op 850 hpa passeert op het juiste moment.
Spannend aan 't worden nu Afbeelding

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Vincent » 17-08-2012 18:19

Remko schreef:
sneeuwbal schreef:
Remko schreef:Mont-de-Marsan of daaromtrent, 100km ten zuiden van Bordeaux: 40° C op het moment.


En dat bij een 850 hPa temperatuur van amper 23 graden. Dat wordt nog wat, komende zondag, met om 15Z de 24°-isotherm over Z-Limburg heen.

Ja, maar dat zegt nog niet zoveel - luchtvochtigheid spreekt mee en die zal in die onderste anderhalve kilometer in Frankrijk wel wat lager zijn.
Het is wel een feit dat dat ene ding alvast precies lijkt te passen: de piek op 850 hpa passeert op het juiste moment.
Spannend aan 't worden nu Afbeelding


Zie het andere topic. UKMO berekent een 25'er boven ons land. Afbeelding Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 17-08-2012 18:43

sneeuwbal schreef:Zie het andere topic. UKMO berekent een 25'er boven ons land. Afbeelding Afbeelding

Ik wil graag met jou dit weekeinde dit forum volspammen. Heerlijk om steeds weer 'sneeuwbal' te mogen zien Afbeelding

Ik zei in die polldraad daarnet dat ik die Duitse analyse heel goed vond.
http://weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1667078&tid=1667078

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Vincent » 17-08-2012 18:44

Remko schreef:
sneeuwbal schreef:Zie het andere topic. UKMO berekent een 25'er boven ons land. Afbeelding Afbeelding

Ik wil graag met jou dit weekeinde dit forum volspammen. Heerlijk om steeds weer 'sneeuwbal' te mogen zien Afbeelding

Ik zei in die polldraad daarnet dat ik die Duitse analyse heel goed vond.
http://weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1667078&tid=1667078


Misschien ben ik tegen zondagmiddag al wel gesmolten... Afbeelding

Plaats reactie