De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 15-08-2012 20:17

Hoe hoog ligt Arcen eigenlijk Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 15-08-2012 20:28

Dick1965 schreef:Hoe hoog ligt Arcen eigenlijk Afbeelding


Geen idee, maar het gebrek aan reliëf in ons land maakt wel dat onderzoek naar lokale verschillen in Nederland klein bier is (naar mijn idee).

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Richard » 15-08-2012 21:48

Spike schreef:Heb momenteel vakantie en mijn god wat ben ik blij dat net de heetste periode van deze zomer dan toevallig nu valt, alles beter dan wanneer je dit hebt terwijl je dan zwaar lichamelijk werk moet verzetten.

Prettige vakantie.Afbeelding

Voor regen in je vakantie had je eerder op vakantie moeten gaan, zoals wij, dat had ook wel wat.Afbeelding
Spelletje watergolf, dochterlief is aan slag.Afbeelding

Afbeelding

Al met al ben ik maar wat blij dat de heetste dagen in het weekend gaan vallen.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Vincent » 15-08-2012 23:17

Wat was trouwens ook al weer de manier om de maximumtemperatuur a.d.h.v. de 850 hPa temp. te berekenen? Hoogte 850 hPa vlak gedeeld door?

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 15-08-2012 23:39

sneeuwbal schreef:Wat was trouwens ook al weer de manier om de maximumtemperatuur a.d.h.v. de 850 hPa temp. te berekenen? Hoogte 850 hPa vlak gedeeld door?


De hoogte van het 850 hPa vlak is ongeveer 1500 meter: droog adiabatisch dalend warmt de lucht 1 graad per 100 meter op en kom je uit op ongeveer 15 graden erbij op zee niveau!

schreef:Lokaal kan de verticale temperatuurgradiënt ook van dit gemiddelde afwijken. Dit is van invloed op de stabiliteit van de atmosfeer. Van grote invloed hierop is de hoeveelheid waterdamp in de lucht, aangezien natte lucht minder afkoelt tijdens het stijgen dan droge lucht.
Een luchtbel die stijgt, zal bij benadering afkoelen volgens een adiabatisch proces; er vindt geen warmte-uitwisseling plaats met de omgeving. Bij droog-adiabatische processen daalt de temperatuur per 100 m stijging met 1 ºC, de droog-adiabatische temperatuurgradiënt . Bij verzadigd-adiabatische processen kan lucht bij lagere temperatuur minder waterdamp bevatten en zal er condensatie optreden. Hierbij komt warmte vrij, waardoor de temperatuur met minder dan 1 ºC per 100 m afneemt, de verzadigd-adiabaat .
Door de temperatuurgradiënt van de stijgende luchtbel in een aerologisch diagram te vergelijken met de toestandskromme ter plaatse, kan worden achterhaald tot welke hoogte de luchtbel zal stijgen en waar eventuele condensatie op zal treden. Voor convectieve bewolking is op deze manier de hoogte van de wolkenbasis uit te rekenen.


@ sneeuwbal; bedoel je dit wel want het lijkt me zo voor de hand liggend! Afbeelding

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Vincent » 16-08-2012 00:17

@Theo: dat wist ik al. Ik wilde alleen het precieze rekensommetje weten. Hij was gebaseerd op een diktewaarde i.i.g.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 16-08-2012 00:26

sneeuwbal schreef:@Theo: dat wist ik al. Ik wilde alleen het precieze rekensommetje weten. Hij was gebaseerd op een diktewaarde i.i.g.


Oke dat dacht ik al Afbeelding
De lessen van Ben lankamp : http://www.weerwoord.be/includes/wiki.php?p=14 kunnen misschien jouw vraag beantwoorden!

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Vincent » 16-08-2012 00:55

Ik denk dat ik 'm al heb. Diktewaarde (dam) / 10 + 850 hPa Temp = Max. Temp. (Hoe kon ik nou zoiets vergeten? Afbeelding )

Bijv. zondag as:
GFS 2012081618
Hoogte 850 hPa-vlak: 157 dam
Temperatuur 850 hPa-vlak: 22°C
22+15,7=37,7 (op zeeniveau).

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Adrie » 16-08-2012 01:04

Het is best mogelijk om met die Hitte van alles te doen. Alleen of het aangenaam is, is een ander verhaal. Ik heb best veel zware lichamelijke inspanning in Hitte verricht. De prestaties zijn altijd minder dan bij gematigde omstandigheden. Het is ook zeker niet ongevaarlijk, maar het herkennen van de signalen van oververhitting is niet zo moeilijk. Een ander belangrijk gevaar is verstoring van de zoutbalans. Met een normaal voedingspatroon is dat echter vrijwel onmogelijk, gezien de enorme hoeveelheden zout (Bij een normaal voedingspatroon 1 tot 1,5 x de maximaal aanbevolen hoeveelheid) de voeding in West-Europa normaal bevat. Enige gevaar is te veel water te drinken voorafgaand aan zware inspanning en dat niet uit te zweten maar uit te pissen. Komend weekeinde midden op de dag 10 km gaan hardlopen op maximaal duurvermogen is bepaald onverstandig. Ook voor goed getrainde atleten. Het belangrijkste is om van de inspanningen in de Hitte te kunnen herstellen. Dus om een substantieel deel van de dag in een koele omgeving te kunnen verkeren. In Westerse landen ontstaan gezondheidsproblemen als gevolg van Hitte dan ook meestal als dat niet meer mogelijk is. Een andere levenswijze (bijvoorbeeld buiten slapen, natuurlijke ventilatie van gebouwen) maakt dat in veel het landen zonder moderne voorzieningen als ventilatoren en airco ook wel mogelijk.

Het ophangen van het economisch succes van een volk, regio of werelddeel aan alleen het klimaat is wat simpel. Er zijn vele factoren, waaronder goede toegang tot natuurlijke hulpbronnen (delfstoffen, energie, landbouwgrond, visgronden, wild), logistiek gunstige ligging (goede transportmogelijkheden, dus aan een bevaarbare rivier of aan de kust met natuurlijke havens, relatief vlak land met stevige ondergrond), maar ook culturele en sociale aspecten spelen hierbij een rol. Het komt er op neer dat in bijna alle klimaatzones pre-industriële, hooggeorganiseerde samenlevingen tot stand zijn gekomen. Alleen in de tropische regenwoudklimaten en de pool- en toendraklimaten niet. De eerste waarschijnlijk omdat het vanwege de overvloedig beschikbare hulpbronnen niet nodig was, in de laatste omdat het klimaat alleen een nomadische levenswijze in niet al te grote groepen toestand. In woestijnklimaten gold min of meer hetzelfde, behalve op plaatsen waar een rivier of oase voor permanent voldoende water zorgde.

Dat het in Zuid-Europa in de 20ste en 21ste eeuwse industriële samenleving economisch een stuk minder gaat dan in Noord-Europa heeft weinig met het klimaat te maken. Er zijn genoeg historische voorbeelden dat de samenlevingen rond de Middellandse Zee op een gegeven moment op een hoger peil stonden dan die in West-Europa. Sociaal-culturele aspecten spelen dus ook een duidelijke rol. In de late Middeleeuwen en de Renaissance waren Spanje, Portugal en Italië gelijkwaardig aan bij 'De Nederlanden' en Engeland, de genoemde landen hadden rond 1700 een groot deel van de wereld gekoloniseerd. (Alleen Oost-Azie (China e.o, Japan, Korea) en enkele delen van Afrika waren feitelijk niet gekoloniseerd). Duitsland bestond als natie niet en was een verzameling vorstendommen. Rusland was een feodale, middeleeuwse samenleving, Midden-Europa werd jarenlang door de Turken overheerst. 'De Nederlanden' werden zelf jarenlang overheerst door Spanje. De huidige voorsprong van West-Europa is een gevolg van de sterke industrialisatie die aan het einde van de 18e eeuw in Engeland begon en zich uitbreidde over Duitsland, Frankrijk en de Lage Landen. Een belangrijke voorwaarde aan die industrialisatie was de beschikbaarheid van grote hoeveelheden makkelijk winbare steenkool, de energiebron die de motor voor de industrialisatie was. Die achterstand heeft men tot op heden nog steeds niet geheel ingehaald. Zoals al eerder genoemd, binnen 1 land kunnen zelfs grote verschillen bestaan: Het geïndustrialiseerde, moderne noorden van Italië versus het agrarische, traditionele zuiden. Tradities zijn vaak een belemmering voor snelle ontwikkeling. Opvallende huidige voorbeelden zijn India, waar diepgewortelde corruptie de ontwikkeling afremt en China, waar een rigide economisch systeem de binnenlandse ontwikkeling remt.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 16-08-2012 01:14

sneeuwbal schreef:Ik denk dat ik 'm al heb. Diktewaarde (dam) / 10 + 850 hPa Temp = Max. Temp. (Hoe kon ik nou zoiets vergeten? Afbeelding )

Bijv. zondag as:
GFS 2012081618
Hoogte 850 hPa-vlak: 157 dam
Temperatuur 850 hPa-vlak: 22°C
22+15,7=37,7 (op zeeniveau).


Tja dat komt op hetzelfde neer: door het hoog is de laag dikker geworden het 850 hPa vlak ligt niet op 1500 meter maar op 1570 meter.
Daal met 1 graad per 100 meter en van 22 graden kom je uit op 22 plus 15,7 graden!
Moet het wel helder zijn, zonder inversie en niet te veel wind! Afbeelding

Plaats reactie