De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 15-08-2012 17:04

Ted schreef:Zoals vandaag. Mooie dag met 28 a 29 graden en een dikke windkracht 5. Voor het fietsen is dit al beduidend te veel. Met 20 km land windje tegen hang je bijna misselijk over je stuur. Je zweet als een gek, veel drinken en raakt nog bijna oververhit. Te hopen dat het van het weekend niet warmer dan 30 tot 32 graden wordt. Aan bv. 35 graden heb je helemaal niks. Je hangt dan als een zoutzak in een stoel.


Ik hoop dat aanstaand weekend geen lijdensweg voor je wordt. Afbeelding
Ik heb er een hard hoofd in. Afbeelding

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 15-08-2012 17:12

Remko schreef:
John schreef:Het is wat helderder als je aangeeft wat je bedoelt met: als alles past?
Zoals ik al in eerdere discussies over de kans op 40 graden in Nederland heb aangegeven dat die 40 graden er in het komende jaren niet van komt.
Belangrijkste reden: stand van de zon.

Actueel zijn we sinds 1944 er ook niet dichterbij gekomen. Afbeelding

Als alles past -> maximale instraling/weinig of geen bewolking; max T850 rond de namiddag; verticale uitwisselingskwesties enzovoort. Records zijn altijd uitingen van situaties waarin alles precies past (mooiere illustratie dan het maart-kouderecord van 2005 is er haast niet).

Vraag: is de stand van de zon in de huidige augustusmaand zoveel anders dan die in die van 1944?

Als je bedenkt dat de achtendertigers van dit land in juni en nota bene eind augustus zijn opgetreden, hierbij AGW telt en de hand over hand toenemende AGW-incidenten als Moskou-2010 en VS-2011, 2012 dan weet je gewoon dat een veertiger in Nederland nu elk jaar gewoon gerealiseerd kan worden. Het is een beetje te vergelijken met het gevoel dat je tijdens sommige fasen in voetbalwedstrijden kan beleven: dat er elk moment een doelpunt kan vallen.


Moskou heeft geen veertiger laten zien ondanks de aanhoudende hitte.
De VS ligt zuidelijker dan Nederland.
Er komen en zijn makkelijker hete dagen te verkrijgen in Nederland, dat is het beeld de laatste decennia. Absolute waarden zijn niet klimmend.

De vergelijking met het maartrecord qua kou, ontgaat mij. Een kouderecord kan heel lokaal optreden, en sterk afwijken van de algehele verdeling (verticaal profiel) van de temperatuur van de luchtsoort. Bij zomerse hitte, is een record veel minder lokaal. Andere stations in de regio zullen de waarde ook dicht naderen. Er is immers altijd een directe koppeling (verticale uitwisseling) met de totale luchtsoort die aanwezig is.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 15-08-2012 17:18

John schreef:Moskou heeft geen veertiger laten zien ondanks de aanhoudende hitte.

De marge waarmee het Moskouse absolute record in 2010 meerdere malen is verbeterd vertaald naar Nederland levert twee of drie veertigers op.

De maartrecords van 2005 waren zowel landelijk de plekwaarde te Marknesse als het halve land beslaand. Ook de Bilt en Rotterdam vernieuwden hun reeksrecords, bijvoorbeeld.
Voor een beschrijving van hoe alles toen 'precies paste' zie http://natuurlijkewereld.blogspot.nl/2011/10/de-hand-van-het-klimaat-in-het-weer.html tweede alinea onder het kopje 'Een freak'.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 15-08-2012 17:22

Remko schreef:
John schreef:Moskou heeft geen veertiger laten zien ondanks de aanhoudende hitte.

De marge waarmee het Moskouse absolute record in 2010 meerdere malen is verbeterd vertaald naar Nederland levert twee of drie veertigers op.


Dat zegt mij niet zo, zo rekenkundige vertaling. Nederland 'teert' nog altijd op Warnsveld 1944.
Toentertijd (nu nog) een aanzienlijke recordverbetering. Afbeelding

Over zomer 2010 in Moskou, van KNMI.
Op 29 juli is op het officiële weerstation in de Russische hoofdstad 38,2 graden gemeten. Dat is de hoogste temperatuur in de meetreeks over een tijdvak van 130 jaar. De hitterecords waren 36,4 graden in juli 1936 en 36,8 graden in augustus 1920. Toen bleef de warmte beperkt tot een enkele dag, maar nu duurt de hittegolf met temperaturen tussen 35 en 38 graden al ruim een maand.

De stand van de zon is niet wezenlijk veranderd. Afbeelding
Moskou heeft sinds 2010 wat wij sinds 1944 landelijk hebben, absoluut bekeken. Afbeelding

De duur van de reeks tropische dagen te Moskou in 2010 is natuurlijk indrukwekkend, maar daarover gaat ons meningsverschil niet.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 15-08-2012 18:00

Maximum in Capelle 28,3, vooralsnog de hoogste waarde van augustus en pas de tweede zomerse dag van de maand. De wind maakte de warmte redelijk draaglijk, ik heb de dag doorstaan door veel te drinken en mijn petje geregeld nat te maken. ER komt nog wel wat bij en ik reken ook op een tropische dag dit weekeinde. Het valt me wel op dat er bepaald geen eensgezindheid heerst onder de geachte medeforumleden aangaande die aanstaande hitte. Mij was ook al opgevallen dat de verwachtingen op de website van het KNMi aan de voorzichtige kant zijn, volgens mij is dat haast standaard.
Nuchter beschouwd zijn luchttemperaturen boven de 38 gr gewoon slecht voor de mens, het lichaam kan dan zijn warmte niet meer kwijt. Het kan best dat mensen in Azië en Afrika 40 plussers, inclusief hoge luchtvochtigheid, doorstaan, maar gezond is het niet! Tijdens vakantiereizen in bijvoorbeeld Egypte, Maleisië en Thailand is me het grote aantal airco's, zowel bij soms armoedige flatgebouwen als krotten in sloppenwijken, opgevallen. Het is wel duidelijk dat ook de lokale bevolking de hitte niet aangenaam vindt en deze wil bestrijden zodra de middelen het toelaten.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 15-08-2012 18:46

John schreef:
Remko schreef:
John schreef:Moskou heeft geen veertiger laten zien ondanks de aanhoudende hitte.

De marge waarmee het Moskouse absolute record in 2010 meerdere malen is verbeterd vertaald naar Nederland levert twee of drie veertigers op.


Dat zegt mij niet zo, zo rekenkundige vertaling. Nederland 'teert' nog altijd op Warnsveld 1944.
Toentertijd (nu nog) een aanzienlijke recordverbetering. Afbeelding

Over zomer 2010 in Moskou, van KNMI.
Op 29 juli is op het officiële weerstation in de Russische hoofdstad 38,2 graden gemeten. Dat is de hoogste temperatuur in de meetreeks over een tijdvak van 130 jaar. De hitterecords waren 36,4 graden in juli 1936 en 36,8 graden in augustus 1920. Toen bleef de warmte beperkt tot een enkele dag, maar nu duurt de hittegolf met temperaturen tussen 35 en 38 graden al ruim een maand.

De stand van de zon is niet wezenlijk veranderd. Afbeelding
Moskou heeft sinds 2010 wat wij sinds 1944 landelijk hebben, absoluut bekeken. Afbeelding

De duur van de reeks tropische dagen te Moskou in 2010 is natuurlijk indrukwekkend, maar daarover gaat ons meningsverschil niet.

Waar het al met al op neerkomt is dat we inmiddels drie seizoenen en een boel maanden daarin hebben gehad met soms redelijk absurde warmteverbeteringen. Daarbij niet de zomer, wel was er natuurlijk juli 2006. Ik wacht natuurlijk op die absurde zomer en uiteraard gaan we gauw genoeg die beurt wel krijgen.
Intussen zitten we aardig met die jaren veertig (41 - langste reeks tropische dagen, 44, 47) opgescheept zeg Afbeelding

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Vincent » 15-08-2012 19:01

John schreef:
De duur van de reeks tropische dagen te Moskou in 2010 is natuurlijk indrukwekkend, maar daarover gaat ons meningsverschil niet.


Moskou ligt op 300 meter hoogte, John. Dat scheelt al gauw een graad of 3. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 15-08-2012 19:10

sneeuwbal schreef:
John schreef:
De duur van de reeks tropische dagen te Moskou in 2010 is natuurlijk indrukwekkend, maar daarover gaat ons meningsverschil niet.


Moskou ligt op 300 meter hoogte, John. Dat scheelt al gauw een graad of 3. Afbeelding

Eh, 156 meter hoor.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Vincent » 15-08-2012 19:13

Remko schreef:
sneeuwbal schreef:
John schreef:
De duur van de reeks tropische dagen te Moskou in 2010 is natuurlijk indrukwekkend, maar daarover gaat ons meningsverschil niet.


Moskou ligt op 300 meter hoogte, John. Dat scheelt al gauw een graad of 3. Afbeelding

Eh, 156 meter hoor.


Inderdaad. Ik was te snel. In Google Earth op een heuvel in een van de buitenwijken gaan staan, terwijl de stad in een rivierdal ligt.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 15-08-2012 20:16

sneeuwbal schreef:Inderdaad. Ik was te snel. In Google Earth op een heuvel in een van de buitenwijken gaan staan, terwijl de stad in een rivierdal ligt.

Nou ja. Het ligt wel een stuk oostelijker Afbeelding

Plaats reactie