De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 15-08-2012 08:49

Allereerst goed om je terug te zien Theo Afbeelding Doet me deugd.

Tja, qua hitte. Ik kan het verhaal van A3-Spike goed volgen. Zit er ook niet op te wachten. En wat te denken van de sporters. Zondag is er om 16.30 NEC-Ajax, lekker voetballen bij 35c. En dan zijn dit professionals, goed getraind maar wat te denken van amateurs. Echt gezond lijkt me dit niet. Ik ga in ieder geval niks doen, ja, misschien even een ijsje halen, die ongetwijfeld gesmolten is voordat ik er aan kan beginnen Afbeelding

Synoptisch gezien vind ik het wel erg interessant. Zo vaak komt deze extreem warme lucht niet naar NL. Al een hele tijd -sinds juni zagen op de weerkaarten de mogelijkheid van zo´n aanvoer- nu lijkt het er echt van te gaan komen.

Als je de onderstaande weerkaart bekijkt, zie je dat er in zeer groot gebied zelfs 25c+ wordt verwacht. [url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/659232:265by31o]Afbeelding[/url:265by31o]

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 15-08-2012 10:43

Beetje offtopic. Interessant topic. Snow And Ice In The Northern Hemisphere 2012/13 http://forum.netweather.tv/topic/74146- ... re-201213/

http://climate.rutgers.edu/snowcover/ta ... p?ui_set=1 -> Juli nog nooit zo weinig sneeuw op het NH halfrond dat was ook al het geval voor juni en mei was 1 na slechtste. Voor april gaat op dat er maar 3 maanden beroerder waren.

Benieuwd wat de sneeuwbedekking deze herfst gaat doen, denk daarbij ook aan onderzoek van Cohen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 15-08-2012 10:58

Ted schreef:Zijn we niet bezig met te hoog gespannen verwachtingen. Lees in dit forum over 35 tot mogelijk een veertiger. Ik keek zojuist op de KNMI-site, dan zie ik 28 to 30 graden. Ook in de 10-daagse ensembleverwachting zie ik gemiddeld 29 graden. Als je daar naar kijkt, lijken we ons lekker gek te maken. Ben dan bang dat het dan een forse tegenvaller wordt met bv. een hoogste waarde van 31 of 32 graden in Limburg.


Zou zomaar kunnen inderdaad. Echter, de regionale Limburgse zender L1 voorspelt voor zondag 36 graden voor Limburg.
Zie: http://www.l1.nl/weer

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 15-08-2012 11:00

Dick1965 schreef:Voor mijzelf hoeft het allemaal niet, het lijkt me dat je standaard hete zomers alleen kunt doorstaan door een ander levensritme aan te nemen, zoals in Spanje: werken ' morgens vroeg en/of ' savonds laat , overdag een lange siësta. Mij lijkt dat niets, veel te onrustig, ik zou een emigratie overwegen. Probleem is dat mijn vriend, net als Lieve-Ridwan juist wél van zomerwarmte houdt (en een hekel heeft aan vrieskou en daar ben ik dol op). Het is geven en nemen in een relatie hij ' verdraagt' de winterkou en ik doorsta de zomerwarmte Afbeelding
Kortom, we blijven toch maar in Nederland Afbeelding


Hier precies hetzelfde, al heeft m'n partner ook een hekel aan deze broeihitte. Vanwege z'n chronische duizeligheid heeft ie liever geen kou waarbij het ook hard waait maar een fikse koudegolf met Elfstedentocht of sneeuw vind ie wel mooi om te zien. Maar over 't algemeen heeft ie liever de zomer. En ja, ook ik zou een emigratie overwegen als we alleen nog maar zomers hadden a la 2003 of juli 2006.

Theo: het is normaal ja dat mensen bij te slecht weer afspraken of dagjes uit waarbij je volop buiten bent afzeggen. Voor de meesten geldt dat bij een onstuimige regendag, voor mij bij hitte. Laat iedereen in de waarde ook al kun je er zelf niks bij voorstellen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 15-08-2012 11:30

GFS verwacht voor zondag een dauwpuntstemperatuur van 24 tot 25 graden. Dat lijkt me wat overdreven. Verder dan 21 of 22 graden zijn we nog nooit geweest volgens mijn geheugen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 15-08-2012 11:43

Theo schreef:
Adrie schreef:
lieve_ridwan schreef: Hoop in de toekomst nog eens op vakantie een echt warme periode mee te maken.


Dubai of iets dergelijks, Luxor kan ook, in juli/augustus. Altijd prijs. En niet al te duur. Misschien ben je dan een keer genezen.


Waarvan zou je moeten genezen? Er wonen daar ook mensen, zonder airco, met werk! Mensen die voor geen goud naar Nederland zouden willen verhuizen, ze dragen truien bij 28 graden, niet iedereen maar toch... een bewijs dat je ergens aan gewend kunt raken!

Toch wel vreemd om ervan uit te gaan dat een Tmax van 35 graden onleefbaar is terwijl een overgroot deel van de wereldbevolking minstens 3 mnd van het jaar ermee te maken heeft.
Je zou van het weekeinde gewoon eens naar buiten moeten gaan en 10 km hard lopen: zul je zien dat het wel meevalt! Afbeelding Afbeelding

Maar goed de mensen in Nederland zijn verwend als ik het forum (beheer) moet geloven althans naar Nederlandse maatstaven. Het zijn niet mijn woorden maar blijkbaar een gepaste term!


Oude tijden (eerdere discussies herleven Afbeelding).

Theo, zonder afbreuk te willen doen aan je ervaringen in warme oorden, blijft gelden dat op wereldschaal de best geoliëde samenlevingen toch voorkomen in gebieden met een gematigd klimaat.
In die gebieden is sprake van de grootste welvaart.
Uitgaande van welvaart in de zin van materiële vooruitgang en economische bedrijvigheid. Het is een vorm van welvaart.
Welvaart valt uiteraard op nog geheel andere wijzen de duiden, maar dat is een andere discussie.

Het verschil in welvaart en rijkdom tussen de noordelijk en zuidelijke helft van Europa loopt samen met het verschil in klimaat.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 15-08-2012 12:04

In Florida wonen heel veel oude mensen en dat ligt op de hoogte van Marokko.

Niet zo zeer klimaat heeft met welvaart te maken als wel het bezit van natuurlijke bronnen! Koeweit, Dubai, Instanboel als stad, en en nog wat van die olie landen zijn veel rijker dan Nederland met dus een hogere welvaart.


2000 jaar geleden en langer was het precies andersom: de hoogste welvaart in de warme landen.

Europa is rijk geworden van kolonies en plundering, die kolonies zijn eerst na bloedige oorlogen opgegeven, die ex kolonies zijn pas 50 jaar of minder zelfstandig en moeten eerst politiek en bestuurlijk opkrabbelen waarna misschien aan economie gedacht kan worden!

Griekenland kent inderdaad niet zo'n welvaart als de noordelijke landen maar niet vanwege het klimaat: de vele grotere en kleinere eilanden zullen vast een grote belemmering vormen om tot een economisch bloei te geraken.

Afgezien van welvaart gaat het mij om de beleving van warmte: warmte die in het overgrote deel van de wereld veel aanzienlijker is en die niet perse als onaangenaam wordt ervaren.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 15-08-2012 12:10

Onderscheid qua bedrijvigheid vinden we ook terug tussen het noorden en zuiden van Italië, alsmede Spanje.
Bedrijvigheid Marokko toenemend tov Spanje. Dat ondergraaft mijn opvatting ook. Afbeelding

Goed, laten we het houden op beleving van warmte. Dan zijn we ook snel klaar. Afbeelding
Over beleving valt niet te discussiëren. Afbeelding Afbeelding

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 15-08-2012 12:25

John schreef:Onderscheid qua bedrijvigheid vinden we ook terug tussen het noorden en zuiden van Italië, alsmede Spanje.
Bedrijvigheid Marokko toenemend tov Spanje. Dat ondergraaft mijn opvatting ook. Afbeelding

Goed, laten we het houden op beleving van warmte. Dan zijn we ook snel klaar. Afbeelding
Over beleving valt niet te discussiëren. Afbeelding Afbeelding


Precies, ik reageerde op de opmerking van A3
schreef:Dubai of iets dergelijks, Luxor kan ook, in juli/augustus. Altijd prijs. En niet al te duur. Misschien ben je dan een keer genezen.
.

Er valt niets te genezen! Het is maar waar je van houdt! Afbeelding

Meestal reageer ik op zulke opmerkingen om alles in perspectief te blijven zien, die paar warme dagen die hier voorkomen staan in geen verhouding met landen uit het midden oosten, de tropen, de zuidelijke verenigde staten, Noord Afrika, de Sahel landen e.t.c.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 15-08-2012 13:55

Blijkens een scheepsmelding genereert de stormdepressie nu een volle 10 Bft.

Plaats reactie