De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Richard » 13-08-2012 00:13

Spike schreef:Tot 2009 hadden we als ballustrade allemaal verticale spijlen waar gewoon de frisse koelte en wind doorheen kon, sinds drie jaar groot ballustradeglas vanaf de rand op 1.50m hoogte tot aan de vloer met maar weinig kieren overal.

Dat lijkt wel de trend geworden van de laatste jaren, in 2007 zijn er hier in Veenendaal ook een aantal flats voorzien van zo'n glasgevel.
Bij mijn broer in Zeist in 2009 idem dito, echt vreselijk. Afbeelding

Wat dat laatste geval betreft :

www.kremersaluminium.nl/uploads/pics/Zeist_5.jpg

schreef:Door koudebruggen en enkel glas hadden deze woningen voorheen een energielabel F. Door een nieuwe geïsoleerde schil uit glas en aluminium om het 19 verdiepingen hoge gebouw te maken, is niet alleen de uitstraling en het wooncomfort verbeterd, maar ook het woongenot vergroot en de woonlasten van de bewoners enorm verlaagd. De woningen hebben nu een energielabel C. Door de renovatie wordt per jaar een CO₂-reductie bereikt van 290 ton (290.000 kg).

Dat mag dan zo zijn, 's zomers werkt het toch echt nadelig volgens mij.

En Spike, ik heb nu nog meer met je te doen dan normaal al het geval is.Afbeelding
Ik ben overigens blij dat we bijna 7 jaar geleden onze flatwoning ingeruild hebben voor een tussenwoning, echt een wereld van verschil bij extreme hitte, mede dankzij een boom van het juiste formaat op de juiste plek.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 13-08-2012 07:17

Da's lief van je Richard maar toch is het hier dan niet zo erg als op bovenstaande foto. We hebben hier dan nog grote zonneschermen die er wel voor zorgen dat het op het balkon flink broeierig wordt maar binnen blijft het aangenaam. Ook als de zon ondergaat koelt het vrij gauw af als de zonneschermen omhoog zijn.

Leuk een laagbouw maar weet uit ervaring dat het daar ook bloedheet kan worden. Vooral doorzonwoningen zonder bomen rondom. En m'n partner houdt van licht en open dus daar zouden sowieso geen bomen komen, is ook een koukleum eerste klas haha. Als het toch te erg mocht worden met zomerhitte wordt er hier een airco aangeschaft, probleem opgelost.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gert » 13-08-2012 08:48

De GFS en ECMWF oper gaat voor temperaturen van rond de 20C op 850 hpa het komend weekend. In de GFS pluim ligt de piek gemiddeld rond de 17C op 850. De kans is dus groot dat we in de zeer warme lucht komen. De grote vraag is wat het laag boven de Atlantische oceaan gaat doen. Het is een diep systeem en het is de vraag of en hoe snel hij naar het oosten trekt. Het kan zo maar gaan vertragen waardoor het warm blijft.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Karel » 13-08-2012 09:55

Gertv schrijft:

schreef:Het kan zo maar gaan vertragen waardoor het warm blijft.


Ook de nieuwe berekeningen geven voor komende zondag een kans op ruim 30 graden. Het wordt een zeer interessante warme tot zeer warme week met dat inmiddels bekende blokkerende laag ten westen van Ierland.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 13-08-2012 10:17

Dat is wel heel apart, de één houdt van vochtig en koud en donker, de ander van het tegenovergestelde, warmte, licht en aangename temperatuur dus 21 graden of hoger. Moeilijk om het op één en dezelfde locatie aangenam te vinden lijkt me. Afbeelding

Het (binnen)klimaat van een flat aan de kust is, doordat er altijd meer wind is, minder dramatisch slecht dan in het binnenland, kunnen we uit Remko's verhaal opmaken.
De flat van Richard (max. 800 pixels breedte graag) behoeft zeker zonwering aan de buitenzijde. Als je dat niet tegelijk doet met het plaatsen van zo'n wand dan ben je wel heel kortzichtig bezig als vereniging.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 13-08-2012 10:27

Gerard schreef:Dat is wel heel apart, de één houdt van vochtig en koud en donker, de ander van het tegenovergestelde, warmte, licht en aangename temperatuur dus 21 graden of hoger. Moeilijk om het op één en dezelfde locatie aangenam te vinden lijkt me. Afbeelding

Het (binnen)klimaat van een flat aan de kust is, doordat er altijd meer wind is, minder dramatisch slecht dan in het binnenland, kunnen we uit Remko's verhaal opmaken.
De flat van Richard (max. 800 pixels breedte graag) behoeft zeker zonwering aan de buitenzijde. Als je dat niet tegelijk doet met het plaatsen van zo'n wand dan ben je wel heel kortzichtig bezig als vereniging.


Nou, Gouda is niet echt meer kust (of héél Nederland is het, uiteraard).
Ik zit met belangstelling te lezen hier en moet constateren dat mijn appartement, 88 m^2, kennelijk nogal positief afsteekt bij veel andere flats. Die van A3 indertijd had ik overigens weleens gezien, dat was me een benauwd hol zeg, en ook veel te laag om ooit profijt van wat wind te hebben.

Jaren 2000-2007 woonde ik op de begane grond op Rotterdam-Zuid en daar ging ik een aantal keren echt zowat doodt van de hitte (in juli 2006 vluchtte ik met twee hijgende katten naar mammie in Usquert/gem. Eemsmond). Geen aasje wind en nowhere to go, ik krijg nóg een koortsgevoel als ik eraan denk. Waar ik sinds maart 2007 woon is letterlijk een opluchting.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 13-08-2012 10:30

Afbeelding

Extreme Cape maar nauwelijks neerslag in de verwachting voor zondag. Droge hitte dus. Behalve aan de kust, daar minder hitte waarschijnlijk, omdat daar de wind aanlandig kan worden.

Voor woensdag meer neerslag en een frontale zone, daar kunnen walvissen op vooruit zwemmen.

Afbeelding

En de Cape voor woensdag volledigheidshalve:

Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 13-08-2012 10:36

Remko schreef:
Gerard schreef:Dat is wel heel apart, de één houdt van vochtig en koud en donker, de ander van het tegenovergestelde, warmte, licht en aangename temperatuur dus 21 graden of hoger. Moeilijk om het op één en dezelfde locatie aangenam te vinden lijkt me. Afbeelding

Het (binnen)klimaat van een flat aan de kust is, doordat er altijd meer wind is, minder dramatisch slecht dan in het binnenland, kunnen we uit Remko's verhaal opmaken.
De flat van Richard (max. 800 pixels breedte graag) behoeft zeker zonwering aan de buitenzijde. Als je dat niet tegelijk doet met het plaatsen van zo'n wand dan ben je wel heel kortzichtig bezig als vereniging.


Nou, Gouda is niet echt meer kust (of héél Nederland is het, uiteraard).
Ik zit met belangstelling te lezen hier en moet constateren dat mijn appartement, 88 m^2, kennelijk nogal positief afsteekt bij veel andere flats. Die van A3 indertijd had ik overigens weleens gezien, dat was me een benauwd hol zeg, en ook veel te laag om ooit profijt van wat wind te hebben.

Jaren 2000-2007 woonde ik op de begane grond op Rotterdam-Zuid en daar ging ik een aantal keren echt zowat doodt van de hitte (in juli 2006 vluchtte ik met twee hijgende katten naar mammie in Usquert/gem. Eemsmond). Geen aasje wind en nowhere to go, ik krijg nóg een koortsgevoel als ik eraan denk. Waar ik sinds maart 2007 woon is letterlijk een opluchting.


Gouda ligt veel meer aan de kust dan Breda of De Bilt, een flink verschil qua windveld en nabijheid van zee bij westen wind met een zuidcomponent. Rotterdam-Zuid zal last hebben van UHI-effect.

Ik denk dat je inderdaad geluk hebt met een redelijk goed gebouwde flat of goed gepositioneerd, dus met de zijkant naar het zuiden, of beide.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 13-08-2012 10:42

Gerard schreef:Gouda ligt veel meer aan de kust dan Breda of De Bilt, een flink verschil qua windveld en nabijheid van zee bij westen wind met een zuidcomponent. Rotterdam-Zuid zal last hebben van UHI-effect.

Ik denk dat je inderdaad geluk hebt met een redelijk goed gebouwde flat of goed gepositioneerd, dus met de zijkant naar het zuiden, of beide.

Re kust, daar heb je zeker wel gelijk in vergeleken met Breda of de Bilt. Re flat, ik denk inderdaad beide (idd de zijkant naar het zuiden, ook).

Overigens zit ik hier even de zaak bij mekaar te vloeken. Plensbui. En ik had heel uitdagend de zonneschermen uit laten staan Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 13-08-2012 18:23

http://weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1663894&tid=1663894

Ben benieuwd hoelang het duurt voor ze dat objectje daar zien Afbeelding

Plaats reactie