De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 06-08-2012 23:46

Ted schreef:Het wordt al echt nazomer. Van woensdag tot zaterdag hogedrukweer met temperaturen amper boven de 20 graden. De zon krijgt dan toch al de herfstslapte. Bah! Weer een zomer naar de knoppen. Eigenlijk was 2006 de laatste fatsoenlijke zomer.

Wat al eerder is aangeven: Zuid-Europa wordt steeds heter en het noordwesten koel en wisselvalliger. In de toekomst zijn neerslaghoeveelheden mogelijk van 400 tot 500mm in een maand. Kijk maar naar Assendelft. In 6 dagen 130mm. Doe dit keer 5. Dan heb je de walgelijke som van 650mm (slik bijna de jaarsom!).


Maandtotalen van 250 of zelfs 300 mm, het zou mij niets meer verbazen.
Augustus 2012 doet het beter dan juli, maar 25° lijkt wel onmogelijk te zijn geworden. En zo lijkt deze zomer de tweede zomer op rij te worden met een zeer matige warmteproductie.

En dan heb ik nog bijna drie weken prima weer in Zuid-Frankrijk gehad. Een periode waarin frissere dagen (maxima van 25 à 26°) werden afgewisseld met vele prachtige, volzomerse dagen waarbij de temperatuur opliep naar 30 tot 34 graden. Kenmerkend voor de koele dagen is de zeer heldere lucht vanwege de mistral - in de zon is het dan toch aangenaam. Sommige collega’s van mij hebben gewoon twee weken slecht weer gehad in eigen land (toch wisten ze van de vakantie te genieten)... in feite is het gewoon Russische roulette, in Nederland op vakantie gaan.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Adrie » 07-08-2012 00:32

Dick1965 schreef:De komende twee weken komt de zomer helemaal niet op gang,volgens de verwachtingen. Het wordt een beetje suf, nou houd ik wel van gematigd zomerweer, maar een beetje meer pit kan geen kwaad Afbeelding De dynamiek lijkt compleet weg.
Daarna nog één decade om deze zomer 'goed te maken', lijkt me schier onmogelijk. Wat de extreme nattigheid betreft lijkt De Bilt de dans nog te ontspringen. En als augustus inderdaad en beetje voortsukkelt komen temperatuur en zon mogelijk dicht bij het langjarig gemiddelde uit. Misschien een gewaagde uitspraak, zo vroeg in de maand Afbeelding Afbeelding


Hè?? Zaterdag en zondag komt de temperatuur ruim boven de 25 graden, daarvoor is het ongeveer normaal en daarna ook hoogstwaarschijnlijk duidelijk aan de warme kant. Als het allemaal 'en beetje voortsukkelt' komen we op een Tgem van minimaal 18,5 uit. Dat is bijna of gewoon een top-10 positie!! Enige wat er nog voor kan zorgen dat de maand normaal wordt is een koude laatste decade. Mocht de 3de decade echt warm worden, dan komen we in de top-5 uit.

Wat me hier soms nogal verbaast is dat de perceptie van warmte kennelijk geheel is aangepast op de bijzonder warme zomers van de laatste decade van de 20ste en de eerste decade van de 21ste eeuw.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 07-08-2012 06:08

Adrie schreef:Wat me hier soms nogal verbaast is dat de perceptie van warmte kennelijk geheel is aangepast op de bijzonder warme zomers van de laatste decade van de 20ste en de eerste decade van de 21ste eeuw.


Niet alleen hier, bij iedereen en voor alle warmteliefhebbers in NL is dat al lang geleden aangepast.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 07-08-2012 08:00

Adrie schreef:
Dick1965 schreef:De komende twee weken komt de zomer helemaal niet op gang,volgens de verwachtingen. Het wordt een beetje suf, nou houd ik wel van gematigd zomerweer, maar een beetje meer pit kan geen kwaad Afbeelding De dynamiek lijkt compleet weg.
Daarna nog één decade om deze zomer 'goed te maken', lijkt me schier onmogelijk. Wat de extreme nattigheid betreft lijkt De Bilt de dans nog te ontspringen. En als augustus inderdaad en beetje voortsukkelt komen temperatuur en zon mogelijk dicht bij het langjarig gemiddelde uit. Misschien een gewaagde uitspraak, zo vroeg in de maand Afbeelding Afbeelding


Hè?? Zaterdag en zondag komt de temperatuur ruim boven de 25 graden, daarvoor is het ongeveer normaal en daarna ook hoogstwaarschijnlijk duidelijk aan de warme kant. Als het allemaal 'en beetje voortsukkelt' komen we op een Tgem van minimaal 18,5 uit. Dat is bijna of gewoon een top-10 positie!! Enige wat er nog voor kan zorgen dat de maand normaal wordt is een koude laatste decade. Mocht de 3de decade echt warm worden, dan komen we in de top-5 uit.

Oke, een beetje kort door de bocht, maar ik zie geen 25 plus in de verwachtingenvan het KNMI, hooguit 23 à 23! Datis inderdaad normaal el 'voortsukkelend houden we dan hte huidig gemiddelde vast. Dat ons beeld van de zomers vertekend is geraakt door de een reeks ongewoon warme zomers had ik ook al geconstateerd Afbeelding

Wat me hier soms nogal verbaast is dat de perceptie van warmte kennelijk geheel is aangepast op de bijzonder warme zomers van de laatste decade van de 20ste en de eerste decade van de 21ste eeuw.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Richard » 07-08-2012 11:22

Adrie schreef:Wat me hier soms nogal verbaast is dat de perceptie van warmte kennelijk geheel is aangepast op de bijzonder warme zomers van de laatste decade van de 20ste en de eerste decade van de 21ste eeuw.

Net als dat de perceptie van kou in de wintermaanden geheel aangepast lijkt te zijn op de winters van voor 2009, wellicht over het algemeen door dezelfde personen. Afgelopen winter was volgens velen immers streng tot zeer streng, toch ? Afbeelding
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Adrie » 07-08-2012 15:22

Richard schreef:
Adrie schreef:Wat me hier soms nogal verbaast is dat de perceptie van warmte kennelijk geheel is aangepast op de bijzonder warme zomers van de laatste decade van de 20ste en de eerste decade van de 21ste eeuw.

Net als dat de perceptie van kou in de wintermaanden geheel aangepast lijkt te zijn op de winters van voor 2009, wellicht over het algemeen door dezelfde personen. Afgelopen winter was volgens velen immers streng tot zeer streng, toch ? Afbeelding


Een leuke opmerking, dus nog even door op die perceptie. De beleving (waardering) van *iets* heeft (volgens mijn leken-denkwijze, ik ben geen psycholoog of socioloog) vooral te maken met het verwachtingspatroon en het referentiekader.
Het EK was natuurlijk bagger, waardeloos, kon niet slechter: het verwachtingspatroon was torenhoog, vooral in de media en het referentiekader was het WK van 2010 en de daaropvolgende schijnbaar probleemloze kwalificatie. De barstjes in de onaantastbaarheid in het laatste halfjaar voor het toernooi werden natuurlijk gebagatelliseerd...

Wat het weer in de zomer betreft lijkt het erop dat het verwachtingspatroon bij een mediterraan klimaat hoort en het referentiekader de warmste helft van de zomers van de pakweg afgelopen 20 jaar is. Dat het dan zo vaak tegenvalt is niet bijzonder. Een mediterrane zomer lijkt nauwelijks op een warme zomer in West-Europa. De karakateristieke benauwdheid (hoge luchtvochtigheid in combinatie met weinig wind) die vaak bij warm weer in West-Europa voorkomt ontbreekt meestal in mediterrane klimaten. Neerslag is zeldzaam in de mediterrane zomer.
Het ideaalbeeld van een zomerdag in dit landje hier is een Tx van 25-30 graden, wolkenloos, een zwakke wind en een lage luchtvochtigheid overdag. Na een paar dagen warmte worden hoge minimumtemperaturen meestal niet meer gewaardeerd. Het aantal van dat soort dagen is gemiddeld over de laatste 20 jaar denk ik hooguit 5-10 per zomerseizoen. Het ideaalbeeld blijft dus relatief zeldzaam. Zeldzame positief gewaardeerde zaken zijn hebben een hoge waardering omdat ze binnen het referentiekader liggen en volgens verwachtingspatroon net bereikbaar zijn.

Omdat warmtebeleving (fysiek) voor een groot deel wordt bepaald door straling wordt een bovennormale zonneschijnduur positief gewaardeerd. De Nederlandse kust is vooral zo in trek bij mensen die landinwaarts wonen vanwege het grote aantal zonuren, niet vanwege de temperatuur, voor een hoge temperatuur kun je beter naar een rivierstrand of grind/zandgat langs de Limburgse Maas of de Rijn in Duitsland gaan.

Een zomer met een gemiddelde temperatuur van 1 of meer graden boven normaal (vaak een gevolg van hoge nachttemperaturen icm de volgende genoemde karakteristieken); een normale of benedennormale zonduur en bovennormale neerslagduur zal niet als 'goed' worden gewaardeerd.
Natuurlijk wordt de beleving gewogen met het nut: 'mooi weer' tijdens de weekeinden en zomervakanties blijft meer in de herinnering hangen dan door de week in het 'voor' en 'na' seizoen.

Voor weerenthousiasten (en liefhebbers van natuurijs) geldt hetzelfde voor winters. Wanneer een koude winter (normaal in een continentaal D-klimaat) met zeg ongeveer 2 maanden sneeuwdek en langdurige vorstperioden (Iets wat hier zeg eens in de 10 jaar voorkomt) als referentiekader wordt gebruikt blijft het zeer begerenswaardig met een dito hoge waardering. Wanneer zoiets normaal zou zijn, is de waardering waarschijnlijk een stuk minder.

Wanneer iedereen in een Mercedes C-klasse zou rijden is de lol een stuk minder...
Er bestaat een gezegde: 'het bezit van de zaak is het einde van het vermaak..'

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 07-08-2012 19:25

Ik vind dat Adrie wel een goed punt heeft met: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak, ondanks het niet veel slechter kan dan hier. Als ik de dagelijkse weergegevens van een mediterraan land goed bestudeer, zal ik heel wat dagen tegenkomen die ik als matig zal bestempelen. Dan is het meestal vanwege de wind en de lage temperatuur. Bij een stevige wind en 4 à 5 graden onder wat het hoort te zijn, is het in de avonduren waarschijnlijk ronduit kil. Een zonloze dag in die contreien (meegemaakt, in juli!) verdient van mij het cijfer 1...

De Nederlandse kust is juist op koele dagen met noordwestenwind zonniger, terwijl in het oosten de zonneschijn weer zo gering is. Ons land is vooral aantrekkelijk om te wonen vanwege de economie...

Voor de winter kun je uiteraard een analoge constructie bedenken, waarbij je de klimaatstatistieken in je beleving verdisconteert.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 07-08-2012 19:47

Het zou in deze wel interessant zijn te onderzoeken hoe het met de referentiekaders elders in Europa gesteld is. Zou men momenteel in het zuidoosten de supertropische hitte niet zat zijn? Hoe ziet in het mediterrane gebied een 'ideale' zomer er in de beleving van de bewoners ( niét de toeristen) uit. Geniet men daar juist meer van een koele, wisselvallige periode, ter afwisseling? Hoe zit dat met Ierland, Schotland of IJsland, waar zomerse dagen (uiterst) zeldzaam zijn en miezerig weer het hele jaar rond de norm lijkt.
Zelfde vragen kun je stellen over de winters in Finland of Siberië.
Ik vind trouwens dat we in ons land de focus ook op het voorjaar moeten richten. Vanaf 2007 lijken zomerse dagen in april haast normaal, evenals (langdurige) droogte en een hoog aantal zonuren. Is het even wat minder, zoals in de afgelopen lente het geval was, dan is het seizoen in de perceptie van het grote publiek slecht verlopen. De nuchtere cijfers spreken dat tegen.
Ik ben toch bang dat de zomer van 2012 bij dat grote publiek evenmin een positieve waardering zal krijgen, hoe deze statistisch ook zal uitpakken Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 07-08-2012 20:19

De Scandihogen zijn er dit jaar vroeg bij Afbeelding

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/652959:2g7kvbdo]Afbeelding[/url:2g7kvbdo]

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 07-08-2012 20:31

https://twitter.com/MattHugo81 -> ECMWF seasonal model will be updated in a few days & will cover D/J/F in full - Be interesting to see what it shows at this early stage

Plaats reactie