De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 22-07-2012 11:12

Gisteren een mooie inversielaag, duidelijk zichtbaar door de knik van rookpluimen uit schoorstenen, de cumuli smeren zich uit tot stratocumulus van horizon tot horizon. Ik ben met partner en moeder een dagje uit: Woudrichem, Gorinchem, slot Loevestein; de 'Vestingdriehoek'. Dat betekent ook tochtjes per veerpont, met schitterende vergezichten over drie rivieren en drie provincies. En onder die typisch 'Hollandsche' lage wolkenluchten (licht dreigend) orakelt de veerman van het bootje van Loevestein naar Woudrichem dat het tot vrijdag 'hoogzomer, mogelijk 31graden ' wordt. Het is 18 graden en moeilijk te geloven. Krijgt Gertv dan toch gelijk?
Halverwege de middag klaart het op met opvallende wolkenstraten. De opmaat naar een weersverbetering. De verwachting voor de komende week blijkt bijgesteld: toch meerdere dagen zomers warm, lokaal tropisch lijkt zelfs mogelijk! Het KNMI houdt op langere termijn een slag om de arm: 60% kans op overgang naar koel en licht wisselvallig, 40% kans op droog met temperaturen rond normaal. Komt het juligemiddelde op 17,4 of hoger dan is deze maand toch 'normaal'. Die vlag dekt de lading niet: grotendeels koel, somber en nat. Dat krijg je met gemiddelden.
Wat gaat augustus vervolgens doen, zit er een tropische verrassing in? In dat geval kunnen we het forum 'Hoera een tweeling en ze heten 1975 en 2012' heropenen! Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 22-07-2012 19:59

Mede door de koude nachten is het juligemiddelde in De Bilt naar 16,7 gr gezakt. Dat kan nog spannend worden. De vraag is of de komende warmte deze kou kan compenseren, dat zal misschien toch van de laatste dagen van de maand afhangen. Minimum vannacht in De Bilt 6,2gr, lager is in deze tijd van het jaar bijna niet mogelijk. Dagrecord 5,3 in 1978; op 20 juli 1954 6,5; op 23 juli 1908 6,6; het datumrecord van de 21e kan ik zo snel niet achterhalen. Al met al een memorabele maand! Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 23-07-2012 09:39

Gisteren erg koud in Twente; 3.9c. Een klein onderzoek naar de bijzonderheid daarvan laat zien, dat van een groot aantal stations (te vinden op weer.sohosted.com) het twee keer eerder is voorgekomen dat in de derde decade van juli het 3.9c werd. Niet kouder dan dat dus! Nl. Arcen in 1990 en Soesterberg in 1962. Er zou dus sprake kunnen zijn van een evenaring van het decaderecord.

http://mscha.org/knmi/summer.cgi?station=260&sort=ads&reverse=1

Momenteel staan we 7 ADS-dagen sinds 1 mei op een 5e plek (hoe minder ADS-dagen hoe hoger). M.a.w. er zijn maar 4 jaar met minder ADS-dagen dan dit jaar tm 22 juli!

De meeste jaren met weinig ADS tm 22 juli kregen uiteindelijk in de periode tm 30 september er circa 15. Geen jaar kwam boven de normaal uit. Normaal is meer dan 30.

16.577c tm 22 juli Afbeelding Verder dalen zit er niet in. Record voor deze tijd is 13.4c uit 1907 en 22.3c uit 2006.

Paar ADS-dagen gaan we scoren. Na vrijdag weer hommeles.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 23-07-2012 17:00

Tweede dagrecord!
Ook op de 22e kon een nieuw record voor T.min. voor die datum worden bijgeschreven. De temperatuur daalde tot 4.0 graden (voorlopige waarde, bron Buienradar) en het vorige record was 5.3 graden van 1978.

De laagste temperatuur ooit in Nederland gemeten in juli is 0.7 graden in Dedemsvaart op 19 juli 1971. De laagste temperatuur op VB Twenthe is 3.2 graden geweest op 3 juli 1907.

Met dank aan: KNMI, Sebastiaan Cobelens en Weer.Sohosted.com en Buienradar en Ted Groentjes.

(*) ( VB Twenthe, dat is met een h, mensen van Buienradar en de metingen zijn op 1.5 meter hoogte en niet op 2 meter).

-> zwart gemaakte klopt niet

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Karel » 23-07-2012 17:02

Ted Groentjes schreef:
schreef:Mooi weer hoeft niet altijd warm of te zacht zijn.


Geef mij maar spannende mooie dagen met weeralarm.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 23-07-2012 19:19

Er stond gisteren een artikel op de KNMI-site over mooiweerdagen. Het blijkt dat ons weersinstituut wel degelijk voor het hele jaar het begrip ADS-dagen toepast, dus ook voor de wintermaanden. Blijft het feit dat een droge, vorstige, zonnige januaridag vanwege de benedengemiddelde temperatuur toch dat predikaat niet zal ontvangen. Terwijl het voor het gevoel toch een ADS-dag zal zijn.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Karel » 23-07-2012 20:27

Dick1965 schreef:
schreef:Terwijl het voor het gevoel toch een ADS-dag zal zijn.


Voor het gevoel is het een DS-dag. De temperatuur doet dan niet mee. Deze dagen komen ook het hele jaar voor.
Bepalend zijn het zonnige karakter en de droge dag. Een apart onderzoekje waard.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 23-07-2012 21:27

Dick, dat heeft te maken dat veel mensen koud weer (onder gemiddeld) niet prettig vinden. Ook niet in de winter.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Adrie » 24-07-2012 01:21

sebastiaan1973 schreef:Dick, dat heeft te maken dat veel mensen koud weer (onder gemiddeld) niet prettig vinden. Ook niet in de winter.


Weerbeleving is een interessant gegeven. Het wordt naast fysieke factoren ook bepaald door culturele en psychologische factoren. Wat ik zie is dat belangrijke factoren vooral referentieel zijn. De voorafgaande periode geldt als belangrijke referentie, het klimatologisch verwachtingspatroon (in de zin van: in de zomer hoort het in Nederland....) is ook belangrijk als referentiekader. De fysieke factor (hoe het menselijk lichaam de diverse weerselementen ervaart) is zeker belangrijk, maar vaak ondergeschikt aan wat op dat moment de meest optimale/gewenste situatie is. Zo zal iemand die graag op natuurijs wil schaatsen, strenge winterse kou anders ervaren dan iemand die liefst het hele jaar door op het strand ligt of buiten in de tuin zit.

Ik vraag me wel eens af in hoeverre het klimaat als referentiekader de boventoon voert. Zou men het in Siberie in de winter gewoon vreselijk koud vinden? En in Egypte in de zomer vreselijk warm?? Beiden vallen volgens breed aanvaarde normen ver buiten het bereik van wat door de mens als comfortabel wordt ervaren.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 24-07-2012 10:48

Adrie schreef:
sebastiaan1973 schreef:Dick, dat heeft te maken dat veel mensen koud weer (onder gemiddeld) niet prettig vinden. Ook niet in de winter.


Weerbeleving is een interessant gegeven. Het wordt naast fysieke factoren ook bepaald door culturele en psychologische factoren. Wat ik zie is dat belangrijke factoren vooral referentieel zijn. De voorafgaande periode geldt als belangrijke referentie, het klimatologisch verwachtingspatroon (in de zin van: in de zomer hoort het in Nederland....) is ook belangrijk als referentiekader. De fysieke factor (hoe het menselijk lichaam de diverse weerselementen ervaart) is zeker belangrijk, maar vaak ondergeschikt aan wat op dat moment de meest optimale/gewenste situatie is. Zo zal iemand die graag op natuurijs wil schaatsen, strenge winterse kou anders ervaren dan iemand die liefst het hele jaar door op het strand ligt of buiten in de tuin zit.

Ik vraag me wel eens af in hoeverre het klimaat als referentiekader de boventoon voert. Zou men het in Siberie in de winter gewoon vreselijk koud vinden? En in Egypte in de zomer vreselijk warm?? Beiden vallen volgens breed aanvaarde normen ver buiten het bereik van wat door de mens als comfortabel wordt ervaren.


Dat is een interessante! Het is een gegeven dat mensen zich qua leefstijl aanpassen aan het plaatselijke klimaat. Bijvoorbeeld in mediterrane landen terrassen in de schaduw. Vaak rekenen ze op zachte tot warme avonden, de tijd van het avondeten is daarop afgestemd. In Egypte (met name Caïro) daarentegen is het zo dat mensen juist op vakantie gaan naar de noordkust, waar het minder warm is: ze zoeken juist verkoeling op.

Ik houd zelf altijd rekening met het gebied waar ik ben. In de Provence ervaar ik een maximumtemperatuur van 25 à 26°C met een stevige mistral (en dus uitgesproken droge lucht) toch als minder aangenaam. Om zomerse activiteiten zoals een barbecue in te plannen zoek ik dan een warmere dag uit (in juli hoort het in Aix-en-Provence...). In eigen land zou ik 22°C en flinke zonnige perioden aangenamer vinden, ondanks de lagere temperatuur. Dus fysieke factoren spelen voor mij een minder belangrijke rol.

Plaats reactie