De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 18-07-2012 16:16

Top A3.

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/w ... eprik.html

-> Ze zijn aardig aan het terugkrabbelen Afbeelding

Het lang verwachte zomerweer komt er aan. Maar met de nieuwe weerkaarten in de hand lijkt het slechts net wat meer te worden dan een eendagsvlieg. Een lange periode met warm en stabiel zomerweer lijkt onwaarschijnlijk.

-> Wel is het zo dat langduriger warmte helemaal niet op de kaarten stond (lees de pluim).

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 18-07-2012 17:17

Ted schreef:Sla De Telegraaf open en Frans Schrader schrijft: 'Mooie woensdag als opwarmer.' Ik vind er weinig moois aan met een windkracht 7, geheel bewolkt en af en toe een spat motregen.


Om 15:30 hebben ze het op de internetsite ijlings aangepast denk ik. Ik vond die kop niet meer terug. De papieren versie is interessanter. Ik zou wel een scan willen zien daarvan (en van het weerbericht in zijn geheel).

Welk weerbureau laat zijn oren zo naar de recreatie-ondernemers hangen vraag je je af.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gert » 18-07-2012 20:40

Avondmodellen weer duidelijk beter. Zeker ECMWF. Bovenrug in Oper is beter ontwikkeld.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 18-07-2012 22:43

Er zijn gradaties in herfstweer aan te brengen deze zomer. Vandaag was het hier in de regio Rotterdam ruim 18 gr, het bleef droog ( al regent het momenteel al weer), er brak halverwege de middag een waterig zonnetje door, maar het was bij tijd en wijle knap onstuimig, windkracht 6 à 7. Ik heb erger meegemaakt.
Je kon vandaag echt kiezen: of een terrasje pikken op het Vrijthof, bij 24 gr, of lekker uitwaaien aan het strand bij 16 graden. Als je tenminste vrij had? Tijdens die paar mooie dagen volgende week wordt het voor de buitenwerkers misschien wel echt aangenaam. De vakantievierders kunnen dan ook hun zegeningen tellen. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 18-07-2012 22:43

Ted schreef:@ Gerard Kos 18jul.2012 13.27uur

Je hebt helemaal gelijk. Heb vandaag al 2 keer in deze topic vermeld dat het (zwaar) tegenvalt. Zou vandaag beter worden. NEE!!! Het valt met bakken uit de lucht en geeneens 16 graden! Kijk op de radar naar het westen en er komt nog een hele regenmuur aan! Afbeelding Afbeelding

Ben je wielerliefhebber?: Kijk dan naar de Tour de France. Door het slechte weer heb ik al heel vaak gekeken. Afbeelding


Het is sneu voor de thuisblijvers. Vrije dagen kosten ook geld. Wie wil er straks nog in eigen land op vakantie?
Een catastrofe voor de horeca, 2012 was de slechtste zomer in meerdere decennia. Parijs noteerde 27.1, Nederland is nu het enige land met een negatieve temperatuurafwijking. Zelfs extreme warmte (34 graden in Arcen of zo) lijkt me niet te veel gevraagd gezien de hitterecords die vrijwel overal worden gebroken. 49.6 graden in Marrakech bijvoorbeeld. Dat lijkt me trouwens wel erg veel van het goede, zo heet is ook gevaarlijk.

Ruim 18 graden in Rotterdam (zeker als maximumtemperatuur) is gewoon slecht, geen goed woord voor over als ik daar zou zitten. Hier in Vaison-la-Romaine was het uitstekend weer, maar overal kent men gradaties.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 18-07-2012 22:57

@ lieve _ridwan.
Je hebt eigenlijk gelijk, ik lach tegen beter weten in als een boer met kiespijn! Ik prijs me ook heel gelukkig niet in eigen land op vakantie te zijn. Buiten werken is nu ook niet alles, met die natte baggerzooi, maar bij een dag als vandaag dan tel je toch echt je zegeningen. Dat is triest, toegegeven, maar meer zit er niet in. Ik hoop echt op een opleving in augustus!! Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 18-07-2012 23:26

Dick1965 schreef:@ lieve _ridwan.
Je hebt eigenlijk gelijk, ik lach tegen beter weten in als een boer met kiespijn! Ik prijs me ook heel gelukkig niet in eigen land op vakantie te zijn. Buiten werken is nu ook niet alles, met die natte baggerzooi, maar bij een dag als vandaag dan tel je toch echt je zegeningen. Dat is triest, toegegeven, maar meer zit er niet in. Ik hoop echt op een opleving in augustus!! Afbeelding


Kijk eens aan, heerlijk om naar het buitenland te gaan (al dacht ik dat je geen warme bestemming hebt gekozen...)! Het is aan de ene goed om te beseffen wat het hoort te zijn (en waar we eens naar toe moeten), maar ook om licht in de ogenschijnlijk eindeloze duisternis te zijn.

Het zou toch schitterend zijn. Een krantenbericht als dit: “In de Bilt werd gisteren een temperatuur gemeten van 37.2°C. Hiermee is het record van 36.8°C, dat dateert uit 1947, uit de boeken. Het is de zesde tropische dag op rij. De warmste plaats was Arcen, waar het 39.1°C werd. Dit is tevens een landelijk temperatuurrecord. Hoewel de zon minder sterk wordt, blijft het de komende dagen warm tot zeer warm met maxima van 28°C aan de kust tot 31°C plaatselijk in het binnenland. De hittegolf zet dus onverminderd voort.”

De Verenigde Staten, Spanje, Marokko, de Balkan, Griekenland en Turkije is het al gelukt.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 19-07-2012 06:17

En op een dag als gister met allemaal gezeik en geklaag over het weer had ik ook 0,0 maar dan niet aan zonuren (4) maar aan millimeters. Toch scoor ik al een zeer natte juli met ver over de 100 millimeter regen.

Gewend geraakt aan bewolking en regen met weinig zon, het gevoel van de jaren '80 is weer helemaal terug! Voor velen een strop, ik vind het heerlijk! Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 19-07-2012 07:53

Afbeelding Ja ja, de scheiding der geesten: aan de ene kant lieve_ridwan de warmteminner, aan de andere kant Spike, de warmtehater. Ik neem een tussenpositie in, maar wel wat 'schizofreen'. Puur fysiek houd ik koel en wisselvallig zomerweer veel langer vol dan hitte. Mentaal ligt dat toch anders. Ik opteer voor gematigd warm zomerweer, is ook veel prettiger voor mijn werk. Als weerenthousiast vind ik een echte hittegolf niet te versmaden, toch beter dan een recordkoude en/ of natte zomer! Laat het dan maar in Arcen 40plus worden, een keertje, hebben we die mijlpaal ook bereikt en daarna gewoon gematigd warm (rond 25 gr)!

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gert » 19-07-2012 08:05

Vanaf morgen een week met weinig of geen neerslag en temperaturen van rond en tijdelijk boven normaal. Kortom een duidelijke verbetering.

Plaats reactie