De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Adrie » 18-07-2012 00:23

De Telegraph staat in Engeland bekend als een kwaliteitskrant. Ook zij begrijpen de situatie in Nederland wat betreft de marktordening in weersverwachtingen niet. Deze situatie is nogal uniek in de wereld, en moeilijk aan buitenlanders uit te leggen. In het buitenland is het vanzelfsprekend dat de nationale (door de overheid gesubsidieerde) media ook weersverwachtingen van de nationale weerdienst betrekken. In de NRC Next (datum weet ik niet uit mijn hoofd) stond een prima analyse van het geval Hoek van Holland.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gert » 18-07-2012 07:34

Gaat het er toch van komen. Hieronder staande verwachting van het KNMI
schreef:Samenvatting meerdaagse-periode:
Rustig weer met zonnige perioden en eerst nog kans op een enkele bui. Eerst vrij koel, na het weekeinde warmer.
Samenvatting EPS-periode:
Vrij grote kans op het aanhouden van het rustige en overwegend droge weertype. De temperaturen liggen op de meeste dagen rond de normale waarden.

Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 18-07-2012 10:00

Okay A3, ik wist niet dat onze situatie uniek was.

Gisteravond was ik nogal verbaasd over de zekerheid waarmee Margot R. de structurele aard van de mogelijke opwarming aankondigde. Staafdiagram liet immers maar een paar wat warmere dagen zien (niet eens uitzonderlijk; lees dik 25c+!)
Het is allemaal nog ver weg, maar op de LT is in ieder geval een oude bekende te zien, een honkvast hoog op de Atlantische Oceaan. Tot die tijd lijkt het er wel steeds meer op dat we een aantal dagen met fraai weer krijgen, details uiteraard nog niet bekend, kuststreken en het noorden zouden wel eens wat tegenvallend kunnen zijn.
[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/634185:1niw91xh]Afbeelding[/url:1niw91xh]

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Karel » 18-07-2012 11:06

Ted Groentjes schreef:
schreef:Sla De Telegraaf open en Frans Schrader schrijft: 'Mooie woensdag als opwarmer.' Ik vind er weinig moois aan met een windkracht 7, geheel bewolkt en af en toe een spat motregen.


Vanmorgen in nrc-next: 'Tips voor een zomer vol regen'

1. Regen daar kunnen we tegen.
2. Aan zee schijnt de zon.
3. Flexibele instelling

In 'Ondertussen in regenrijk Nederland : Het is niet de allerslechtste zomer. Achter de wolken schijnt de zon: voor volgende week is er mooier weer voorspeld. Het wordt minder wisselvallig en de temperaturen lopen op naar normale waardes voor de tijd van het jaar' alles volgens nrc-next.

Toch nog even de laatste EPS en ENS bestudeerd voor het vervolg. Helaas voor de langere termijn (>7 dagen) grote kans op NW-circulaties.
De koudepool in het arctisch gebied schuift helaas niet op richting Canada maar blijft aan de verkeerde kant van Groenland (noordoost).

Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 18-07-2012 11:20

Staafdiagram laat ook geen structurele warmte zien.

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/634262:3ab8f1li]Afbeelding[/url:3ab8f1li]

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 18-07-2012 11:27

Mijn voorspelling:
De zomer is voorbij!

In 1993 viel de laatste zomerse dag op 4 juli, dit jaar enkele dagen later. Aan het staafdiagram te zien, is 24 graden te hoog gegrepen. Maandag de normale temperatuur, en niet meer dan dat.

Gelukkig kunnen de meeste mensen zich een vakantie veroorloven, maar je moet bij een keuze voor een reisbestemming wel rekening houden met de uitersten.
Ondertussen werd het in Marrakech gisteren 50 graden (49.6°C). Een stad waar veel toeristen verblijven, en deze temperatuur is natuurlijk veel te veel van het goede...

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 18-07-2012 13:27

In Nederlandse weerberichtgevingen wordt altijd hallelujah geroepen als er wat beter weer aan lijkt te komen. Meestal verschrompelt het overbelichte intermezzo dan tot 1 of een halve dag en dan in een deel van het land waar ik niet woon. Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 18-07-2012 13:34

Augustus start mogelijk warm, waarschijnlijk krijgen we een veel te warme maand!
Ik verheug me er nu al op! Afbeelding

Afbeelding

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gert » 18-07-2012 14:25

De pluimen variëren van een anticyclonale nw stroming tot een meer geblokkeerde stroming met aflandige winden. Het zeer wisselvallige zie ik wel verdwijnen. Komende 48 uur zal duidelijkheid bieden.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Adrie » 18-07-2012 14:33

sebastiaan1973 schreef:Staafdiagram laat ook geen structurele warmte zien.

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/634262:25hc266r]Afbeelding[/url:25hc266r]


Ik heb de indruk dat de maximumtemperaturen voor De Bult in die EC Eps Uitvoer in de zomer bij rustig weer (< 4 Bft) in het algemeen circa 2 graden te laag zijn. De verklaring hiervoor is vrij eenvoudig. Een deel van het gebied waarvoor deze Uitvoer geldt bestaat uit water. Ik weet het niet zeker, maar het zou goed kunnen dat er zelfs een deel van het IJsselmeer bij zit, maar zeker alle plassen ten NW en W van Utrecht. Dit komt natuurlijk door de relatief lage resolutie, zeker op de langere termijn van het Eps Model en de Uitvoer daarvan. Ik zal eens opzoeken wat de resolutie van deze Uitvoer is. Voor de Kooy en Vlissingen zijn er ook van dit soort diagrammen, daar is het effect veel sterker.

Plaats reactie