De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 13-07-2012 08:06

lieve_ridwan schreef:De volgende normaalperiode kan weleens wat koeler worden. Dat gebeurt als het tijdvak 2011-2020 koeler verloopt dan 1981-1990. We zijn in ieder geval hard op weg!


En dat zou ook eens tijd worden! Als 't aan mij had gelegen had het niet eens opgewarmd na de normaal van 1961-1990.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 13-07-2012 11:25

Lopende etm. gem. tm 12 juli is 17.6c, normaal over deze periode is 17.7c. Zal het gaan lukken om twee zomermaanden achter elkaar te koud te laten verlopen? http://www.bbc.co.uk/weather/features/18821920 -> filmpje van de BBC over het te natte weer

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 13-07-2012 15:20

sebastiaan1973 schreef:Lopende etm. gem. tm 12 juli is 17.6c, normaal over deze periode is 17.7c. Zal het gaan lukken om twee zomermaanden achter elkaar te koud te laten verlopen? http://www.bbc.co.uk/weather/features/18821920 -> filmpje van de BBC over het te natte weer


Dat wordt een kat in het bakkie!

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 13-07-2012 16:24

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/w ... _2012.html Artikel MC, jammer om te constateren dat ze voorbij gaan aan het record voor 1 juni tm 15 juli.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 13-07-2012 21:26

sebastiaan1973 schreef:http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/2b34bd2cf09913d39eb1d16865a902bb/article/graadmeter_zomer_2012.html Artikel MC, jammer om te constateren dat ze voorbij gaan aan het record voor 1 juni tm 15 juli.


Aardig ideetje van Meteoconsult om BOW-dagen ( belowe average, overcast, wet) bij te gaan houden, nou iemand zien te vinden die zo gek is om dat te gaan berekenen vanaf 1901, voor de hoofdstations. Ben benieuwd hoe de zomer van 2012, tot nog toe, dan gaat scoren. Een top vijfnotering ziet er misschien wel in, na de beroerde zomers uit de jaren '60 en van 1980.
Vind zelf ADS eigenlijk ook een wat gekunsteld begrip; heb het bij -5, een zonnetje en windstil weer in januari prima naar mijn zin. Zelfs -10 vind ik dan goed te verdragen. Daarentegen verdraag ik 30 plus met moeite zelfs als de luchtvochtigheid laag is. In het laatste geval kan sprake zijn van een ADS-dag, in het eerste geval hoe dan ook niet. Je hebt koukleumen en warmteminners en alles wat er tussenin zit, dat maakt het begrip 'mooi weer', al dan niet gevat in een classificatie, toch relatief.
Misschien gaat dat voor BOW minder op. Hoeveel mensen zouden nou echt gek zijn op frisse, regenachtige dagen ( niet af en toe, maar per defenitie)?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 14-07-2012 07:45

Ik las gister een interessant stukje op nu.nl over deze zomer tot nu toe:

Koudste zomer in 25 jaar in de maak
Amsterdam - De gemiddelde temperatuur deze zomer koerst af op een dieptepunt. Met 15,7 graden is de maximumtemperatuur halverwege de zomermaanden het laagst in 25 jaar.

Het weer wordt vanaf zondag wat minder wisselvallig, maar er gloort nog geen hoop aan het einde van de horizon, meldt Weerplaza vrijdag.

Met nog anderhalve maand te gaan tot het einde van de meteorologische zomer is het nu gemiddeld de koudste zomer sinds 1987. Een periode met warmer weer blijft mogelijk, maar echt zomerweer komt er niet op korte termijn.

Vanaf zondag komt er wat meer zon en hebben buien niet meer de overhand. Ook stijgt de temperatuur tot rond de 23 of 24 graden in het binnenland en 20 graden aan de kust. Dat is normaal voor deze tijd van het jaar.


Regen
De zomer verloopt niet alleen koel, maar ook nat. In juni viel er gemiddeld al 94 millimeter regen terwijl 68 normaal is.

Nu juli bijna halverwege is, zijn er diverse plaatsen in Zeeland en het westen van Noord-Brabant die meer regen hebben gekregen dan normaal in de hele maand. In het oosten en noordwesten van Nederland is juist minder dan normaal gevallen.



Ook hier is juli inderdaad al een kletsnatte maand. T/m gister zit ik al op 97 millimeter. Als de tweede maandhelft ook flink nat wordt dan komt ie misschien weer in de top 10 van natste julimaanden. Afwachten of het een koele zomer van betekenis mag worden. Wat dat betreft is de basis er zeker.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 14-07-2012 08:43

Ted schreef:@ Gerard Kos en Dick1965 12jul.2012 21.24, 21.27 en 21.28uur:

Ik zou ook het normaal geschreven hebben. Het normaal en de normalen. Het is misschien vreemd met de Nederlandse taal. Soms vind ik het niet klinken.
Een voorbeeld is ook de pont. Het pont klinkt beter.
Een verspreking die je vaak hoort is met het woord publiek. Zeker in 70% van de gevallen zeggen de mensen pLubliek. Een l te veel dus.

Gerard is heel goed in de Nederlandse taal. Iemand die dat heeft ziet onmiddelijk de taalfouten. Zoals ik en vele anderen zien die echter niet.


Het pond (gewicht, 500 gram) met een d bestaat ook, vandaar de verwarring denk ik. In streektaal - en soms ook gezinstaal - worden woorden soms geslachtelijk anders. Zo was in mijn streek 'het aanrecht' het gezegde. Ik moet nog altijd de neiging onderdrukken om 'het' te gebruiken.

Meervoud van de normaal is de normalen, uiteraard. Ieder meervoud is met 'de'. Waarom je dat aanstipt is me niet duidelijk.

Een enkele keer geef ik wat aan over taal, als ik denk dat het een wijder verbreid misverstand is of eventueel om te polsen of er tegenargumenten zijn, zodat ik het voor mezelf ook helder heb/krijg. Een enkele keer in verhouding tot hetgeen ik ongezien doe en waar ik zeker over ben bedoel ik dan.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 14-07-2012 08:44

Spike schreef:Ik las gister een interessant stukje op nu.nl over deze zomer tot nu toe:

Koudste zomer in 25 jaar in de maak
Amsterdam - De gemiddelde temperatuur deze zomer koerst af op een dieptepunt. Met 15,7 graden is de maximumtemperatuur halverwege de zomermaanden het laagst in 25 jaar.

Het weer wordt vanaf zondag wat minder wisselvallig, maar er gloort nog geen hoop aan het einde van de horizon, meldt Weerplaza vrijdag.

Met nog anderhalve maand te gaan tot het einde van de meteorologische zomer is het nu gemiddeld de koudste zomer sinds 1987. Een periode met warmer weer blijft mogelijk, maar echt zomerweer komt er niet op korte termijn.

Vanaf zondag komt er wat meer zon en hebben buien niet meer de overhand. Ook stijgt de temperatuur tot rond de 23 of 24 graden in het binnenland en 20 graden aan de kust. Dat is normaal voor deze tijd van het jaar.


Regen
De zomer verloopt niet alleen koel, maar ook nat. In juni viel er gemiddeld al 94 millimeter regen terwijl 68 normaal is.

Nu juli bijna halverwege is, zijn er diverse plaatsen in Zeeland en het westen van Noord-Brabant die meer regen hebben gekregen dan normaal in de hele maand. In het oosten en noordwesten van Nederland is juist minder dan normaal gevallen.



Ook hier is juli inderdaad al een kletsnatte maand. T/m gisteren zit ik al op 97 millimeter. Als de tweede maandhelft ook flink nat wordt dan komt ie misschien weer in de top 10 van natste julimaanden. Afwachten of het een koele zomer van betekenis mag worden. Wat dat betreft is de basis er zeker.


Toch is het natuurlijk een kop die erg riskant is, met nog een halve zomer te gaan.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 14-07-2012 10:07

Als ik me niet vergis is de koudste in 25 jaar 15.6c (1987). Toevallig is de gem. zomertemp. van 2012 ook 15.6c. Normaal is 16.3c, oude normaal 15.8c. Dus ondanks het vele 'slechte' weer maar een halve graad te koud. Gemiddelde temp. juli 2012 ondertussen gedaald naar 17.4c. Gisteren twee graden te koud. Volgende week komt de temp. waarschijnlijk niet boven de 20c. Gem. temp. zal dan onder de 17c uitkomen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 14-07-2012 10:43

In Capelle a/d IJssel tot nog toe 40 mm regen rond in juli. Gisteren een verregende ochtend en toch slechts 7 mm in het glaasje (5,6 mm volgens mijn weerstation). Dat schiet niet echt op, echte onweersbuien lijken mijn achtertuin deze zomer ook al te mijden. Raak echt gewend aan het koele weer, werk met korte mouwen zelfs bij 18 gr. Vraag me af hoe dat zal voelen als het onverhoopt weer eens zomers warm wordt.

Plaats reactie