De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 10-07-2012 19:59

Ik denk dat je bij dit soort vergelijkingen vooral dient te kijken naar het aantal ADS-dagen, niet voor niks de norm voor mooi weer.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 10-07-2012 20:30

sebastiaan1973 schreef:Ik denk dat je bij dit soort vergelijkingen vooral dient te kijken naar het aantal ADS-dagen, niet voor niks de norm voor mooi weer.


Daar kijk ik ook naar... heb niet voor niets een jaar gewerkt om deze vakantie te financieren. Boter bij de vis dus!

In de Provence is een ADS-dag wel anders. 30 à 31 graden is de temperatuur waar men hier recht op heeft, waar het leven ook op ingesteld is: zwembaden zijn veelal niet verwarmd en 's avonds hoort het nog lang boven de 25 te zijn. Tmax 27 graden en een mistralwindje is dus (in dit licht gezien) geen zomer... 1 juli was een natte, koude en zonloze dag (komt eens in de 20 jaar voor), dat is minstens weercijfer 1.

Is het eigenlijk vreemd dat ik het weer beoordeel naar gelang de streek waar ik me bevind?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 10-07-2012 21:51

In de Provence is een ADS-dag wel anders. 30 à 31 graden is de temperatuur waar men hier recht op heeft, waar het leven ook op ingesteld is: zwembaden zijn veelal niet verwarmd en 's avonds hoort het nog lang boven de 25 te zijn. Tmax 27 graden en een mistralwindje is dus (in dit licht gezien) geen zomer... 1 juli was een natte, koude en zonloze dag (komt eens in de 20 jaar voor), dat is minstens weercijfer 1.

Is het eigenlijk vreemd dat ik het weer beoordeel naar gelang de streek waar ik me bevind?


In mediterrane klimaten hanteert men natuurlijk andere normen voor hittegolven en ADS-dagen. Persoonlijk vind ik zonnig, droog en 37 graden, om maar eens een voorbeeld te noemen ,niet bepaald aangenaam. Zo'n grillig gematigd, maritiem klimaat als het onze heeft toch zijn charmes. Af en toe uitschieters, maar niet zo extreem als in een landkilimaat, ieder jaar weer anders. Mooi weer ga je bovendien extra waarderen als het een tijdje wat minder is geweest. Van mij mag het wel een tikkeltje meer zoals in de Provence worden, zeg vanaf 23 juli. Dan is de overgang voor lieve_ridwan ook niet zo groot.