De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 09-07-2012 14:55

Hoe verhoudt deze 'zomer' zich tot 1980? Is daar cijfermateriaal over. Mijn herinnering: van 1-21 juli regen regen regen, rest van de maand zonnig en warm.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 09-07-2012 16:42

lybra schreef:Heb jij nog geen relocatie naar het noordwesten van Ierland overwogen of eventueel de westkust van Noorwegen?


Nee, en nu zeker niet. Waarom verkassen als ik het nou hier heb? Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 09-07-2012 18:04

Vrijdag kan een gevaarlijke dag worden. Donderdag om 21u zouden we in totaal van nu tot dan zo'n tiental millimeters binnengeslikt hebben. Lokaal ligt dat uiteraard hoger. Dat kan bijvoorbeeld ook zo'n 25 mm zijn, elders dan weer een magere 5 mm, maar het blijft hoe dan ook nat en wisselvallig. Volgens EC kan dit lokaal zelfs naar de 40 mm neigen. Overigens wordt het een winderige en kille week. Op en top herfst weer dus.

Afbeelding

Maar dan gaat GFS uit van een regenzone die ongeveer 20 mm met zich meebrengt, gevolgd door intense buien. En dat kan dus zoals eerder gezegd plaatselijk tot wateroverlast komen.

Afbeelding


Heb ik gepost op facebook Afbeelding, lekker positief.

Achja, heb het gevoel dat de geschiedenis zich herhaalt, maar dat is het niet, want de lente 2012 was ook PEANUTS.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 09-07-2012 18:14

lybra schreef:Hoe verhoudt deze 'zomer' zich tot 1980? Is daar cijfermateriaal over. Mijn herinnering: van 1-21 juli regen regen regen, rest van de maand zonnig en warm.

Afbeelding[/url:3csr17cp] hier te vinden [url]http://mscha.org/knmi/summer.cgi?station=260

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 09-07-2012 20:18

Dit is natuurlijk fantastisch nieuws voor slechtweerliefhebbers. Juni was voor hen al een topmaand. Ook juli gaat verloren, want het opgebouwde temperatuursurplus zal snel omslaan in een tekort.

Lekker hoor. Ik zie het al voor me: verminderde arbeidsproductiviteit, collega's die het wel best vinden (lees: tevreden zijn met weinig, die hoor je niet zo gauw over het weer), moeilijk wakker kunnen worden, in het weekend nergens zin in hebben...
Blij dat deze beker aan me voorbijgaat, ben pas 23 juli weer in Nederland! En als het aan de afzwakkende golfstroom ligt, volgend jaar weer naar het zuiden!

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 09-07-2012 20:38

lybra schreef:Hoe verhoudt deze 'zomer' zich tot 1980? Is daar cijfermateriaal over. Mijn herinnering: van 1-21 juli regen regen regen, rest van de maand zonnig en warm.


In 1980 viel er in De Bilt 210 mm regen van half juni tot half juli, 148 mm in juli totaal. Van 22 juni tot 21 juli registreerde het KNMI slechts 80 uur zon! Droge en warme dagen waren zeldzaam. Over de genoemde periode lag het etmaalgemiddelde drie graden onder de toen geldende normaal. De Maas stroomde door zijn winterbedding en langs de grote rivieren braken zomerdijken door, waardoor uiterwaarden met eventueel daarin aanwezige campings onderliepen. Vanaf 21 juli ging het toch zomeren, de laatste decade bracht 35% meer zon dan normaal. Augustus 1980 week weinig of van de gemiddelden, maar was een verademing vergeleken met de voorgaande maand.
Voorsalnog is het deze zomer nog niet zo'n hardcore herfstweer als gedurende die zes weken in 1980.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 09-07-2012 21:51

Tsja, de zomer van 1980 ...

Joop Zoetemelk won de Tour de France dankzij het feit dat Bernard Hinault, in het absolute hondenweer waardoor de heren renners richting Pyreneeën moesten fietsen, problemen met z'n knieën kreeg en moest opgeven.

Ik kan mij het zelfde absolute hondenweer ook herinneren. Ik reed in die tijd m'n 'privé Tour de France's'. Rugzakje met kleding, een bult reischeques en een sportfiets met 54-42 voor en 14-16-17-19-21-24 achter, op de trein naar Maastricht en dan fietsen maar, zo'n 3000 km in 3½ week onder de wieltjes doordraaien. Ik sliep in hotels.

Ik wist niet hoe snel ik over de Alpen (w.o. de Col du Galibier) heen moest komen om in nog wat redelijk weer terecht te komen. In die jaren hadden we wel vaker van die ouderwetse snertzomers. Ik ben een keer in Val d'Isère gestrand omdat - midden in de zomer - de Col d'Iseran dicht was gesneeuwd.

Kom daar nu nog eens om ... Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 09-07-2012 22:16

De zomer van 1980 was nummer vier van een rijtje van vijf slechte zomers. Net als deze zomer werden delen van de VS tegelijkertijd geteisterd door extreme droogte en hitte.In 1981 beleefden we de vijfde sombere juni op rij, het zonneschijntekort over de junimaanden vanaf 1977 was in De Bilt opgelopen tot 260 uur, dat was toen en is nu goed voor 1,5 junimaand! In juli 1981 sneeuwden talloze Alpenpassen boven de 1500 meter dicht. Lokaal was sprake van de zwaarste zomersneeuwval in 15 tot 20 jaar. In West-Duitsland vonden overstromingen plaats. Hittegolven in Italie, Griekenland, Spanje en rondom Moskou. Niets nieuws onder de zon in feite, we beleven een soort van ouderwetse zomer, maar net een tandje minder erg. Zonder de opwarming was het misschien wel veel beroerder geweest dit jaar, maar dat is speculatie.
@ Evert: je hebt de zomer van 1980 wel aan den lijve ondervonden. Moet een onvergetelijke ervaring zijn geweest.Ik lag drie weken met mijn ouders te bakken op een strand aan de Cote d'Azur en maakte alles mee via Radio Nederland Wereldomroep. Wat hadden wij een leedvermaak!!

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 10-07-2012 10:19

Mooi verhaal Evert.
Liefhebbers van koel, wisselvallig weer met af en toe flink wat regen hebben een prima week voor de boeg. Zoals het er nu naar uit ziet na volgende week maandag terug naar richting normale temperaturen. Normaal is overigens 22c. Overigens is van koel weer tot nu toe geen sprake, beter gezegd juli 2012 behoort tot de 25 warmste 'ooit'.

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/626972:1pl7nmrw]Afbeelding[/url:1pl7nmrw]

De gezamenlijke som van alle afwijkingen is ongeveer +6. Kijken we naar de vooruitzichten, dan zie we onderstaande beeld. Dat zou over de eerste 20 dagen van juli een gemiddelde temperatuur opleveren van 16.8c. Ongeveer 1 graad te koel. Let wel, zelfs op de koelste dagen van de aankomende periode ligt de gemiddelde temperatuur veelal nog hoger dan bijv. in de juli van 1888 (gem. temp 14.3c!).
[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/626977:1pl7nmrw]Afbeelding[/url:1pl7nmrw]

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 10-07-2012 19:43

Ted schreef:Het is gelukkig niet te vergelijken met 1980. Je had toen van 16 juni t/m 21 juli maar slechts één dag boven de 20 graden. Nu heb je vanaf 16 juni al 14 dagen boven de 20 en 3 dagen boven de 25 graden (De Bilt). Een ander verschil is, is de regen. Nu was bv. zondag een regenachtige dag. Het is nu af en toe. In 1980 regende het (lijkt mij) veel vaker. Je ging even weg op de fiets en je kwam vaak als een verzopen kat thuis. In 1980 was het ook voor het gevoel koud. Nu, als het droog is, valt dat erg mee.


Wat moet het vroeger bar zijn geweest. En dit land moet zo ongeveer de gelukkigste mensen ter wereld hebben. Met het ideale vakantieweer, schetst men weleens. Ik geloof er niks van. 20 graden mag je tegenwoordig wel verwachten, zeker met het tuineffect meegerekend. Hier actuele temperatuur 28 graden (regio Marseille), dus niet te warm en voor de lokale bevolking is het ook lekker.

Ik heb zelf zeer veel over voor een periode mooi weer (desnoods in het naseizoen): een jaar geen zomer = een jaar niet geleefd.
Dat ik een de weinigen ben die juist in regio Marseille (Aix-en-Provence) cursus Frans volg omdat het een zonnige regio is, zegt iets over het klimaat in ons land.

Plaats reactie