De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 06-07-2012 22:00

KOELTE BIJ ONS; KANS OP GROTE HITTE IN ZUID-SPANJE EN NOORDWEST-AFRIKA

Nederland krijgt volgende week te maken met een westelijke (zonale) hoogtestroming. De westcirculatie wordt aangestuurd door vooral in de hogere luchtlagen sterk ontwikkelde lagedrukgebieden die zich boven het Noordzeegebied en Zuid-Scandinavië nestelen: later in de week dringt vanaf het noordwestelijk deel van de Atlantische Oceaan een volgend ‘hoogtelaag’ naar het zuidoosten op. Een en ander betekent aanhoudend wisselvallig en tamelijk koel weer.
Ondertussen doet zich boven het noordwesten van Afrika een bijzondere ontwikkeling voor. Het 500 hPa-vlak, dat normaal gesproken de situatie beschrijft op ruim 5,5 kilometer hoogte, wordt ‘opgetild’ naar ruim 6000 meter hoogte. Dat wijst op onvoorstelbaar veel warmte in de hogere etages van de atmosfeer. Het ECMWF gaat vanaf vrijdag 13 juli uit van temperaturen op het 850 hPa-vlak (circa 1500 meter hoogte) tot 30º in Zuid-Spanje en mogelijk 35º in Noord-Afrika. De temperatuur op het 850 hPa-vlak is een belangrijke indicator voor de temperaturen op leefniveau. Mocht deze warmte daadwerkelijk vorm krijgen, dan kan het in Noordwest-Afrika lokaal 50, in Andalucia en Portugal circa 45 graden gaan worden.
Bericht Jan V.

MetOffice vooruitzichten.
UK Outlook for Saturday 21 Jul 2012 to Saturday 4 Aug 2012:

Climatologically this is the warmest part of the year, but this year a protracted spell of hot, sunny weather looks very unlikely. In fact inclement weather that has characterised June and early July will probably still be in evidence, although overall conditions are unlikely to be as bad. Forecasts for the southern half of the UK favour below average sunshine amounts, with mean daytime temperatures about four times more likely to be below average than above. Rainfall in the south is extremely uncertain, though very wet conditions are a little more likely than very dry. For the northern half of the UK there are no clear indications of above or below average sunshine, rainfall or temperature, although as we move into August conditions here may improve.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 07-07-2012 11:45

@sebastiaan 1973

Ik vraag me af of er geen reismarkt is voor Zuideuropeanen die de hitte willen ontvluchten. Een soort van lastminutes naar koelte en regen. Bij ons zie je in wisselvallige zomers altijd een run op zonaanbiedingen ontstaan. De 'andere kant op' zou ook mogelijk moeten zijn. Kan Nederland zichzelf ook promoten. Natuurlijk kunnen Spanjaarden de bergen in om verkoeling te zoeken, of naar de noordelijke deelstaten afreizen (Galicie, Cantabrie). Die bomvolle toeristenstranden lijkt me geen optie. Lijkt me afschuwelijk overigens 45 graden, ben zelf nooit verder gekomen dan 39.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 07-07-2012 17:13

Ik denk dat Spanjaarden eerder de koelte zoeken in eigen land, dus de bergen in of naar het noorden dan dat zij naar het buitenland gaan.
Staafdiagram KNMI mbt max. temp.
[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/624088:erqjt3s2]Afbeelding[/url:erqjt3s2]

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 07-07-2012 18:07

Wat het opzoeken van de zon betreft. Ik heb wel eens 45°C voor m'n kiezen gehad (Islamabad, Pakistan, op weg naar het Karakoram gebergte).

Dat was dankzij de droogte nog wel te verdragen, maar om zoiets bij een 'zon- & strandvakantie' voor de kiezen te krijgen ... nee, dat lijkt me geen feest.

Ik vraag mij overigens af of de mensen die nu een 'last minute' naar zuid Spanje, zuid Italië, de Balkan of Griekenland boeken zich dit risico realiseren.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 07-07-2012 18:47

Ik denk dat er toch wel markt voor is. In Zuid-Frankrijk (Tx normaal 30 °C) vertelden enkele leraren dat ze in hun vakantie juist het koelere weer opzoeken (bijvoorbeeld aan de Atlantische kust). Ze begrepen me niet helemaal toen ik zei: « Le temps est difficile à supporter » toen het halfbewolkt was en het met moeite 25 graden werd Afbeelding

De clime staat in gebouwen gewoon aan, denk op een graad of 25 à 26.

Toch blijft het niet onverstandig om bij een zon- of strandvakantie ook rekening te houden met de mogelijkheid van relatief koel en bewolkt weer.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 07-07-2012 19:56

Afbeelding Afgaande op de staafdiagram van Sebastiaan en de website van KNMI kan de korte broek voorlopig weer in de kast naast de zwembroek! We gaan weer gewoon naar fris en buiig. Begon dat 'reperteerweer' wel een beetje zat te worden ; iedere keer stapelwolken afgewisseld met cirro- tot nimbostratus, soms beetje regen, soms brandende zon en vaak benauwd. Zolang het niet te hard regent wordt het misschien een prettige werkweek, niet voor vakantievierders in eigen land vrees ik. Alles beter dan een hittegolf wat mij betreft. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 08-07-2012 09:42

Normaal is van 1 januari tm 7 juli een temperatuur van 8.8c. In 2012 is dat 9.0c. Een minieme afwijking. Toch plek 20 (hoe hoger hoe warmer)! Verschil met koploper 2007 is trouwens met 2.1 behoorlijk groot. Hekkensluiter is 1929 met 5.3c.

Artikel over de hardnekkigheid van het weer.
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/w ... troon.html

Normaal is van 1 januari tm 7 juli een temperatuur van 8.8c. In 2012 is dat 9.0c. Een minieme afwijking. Toch plek 20 (hoe hoger hoe warmer)! Verschil met koploper 2007 is trouwens met 2.1 behoorlijk groot. Hekkensluiter is 1929 met 5.3c.

Het aantal ADS-dagen, gedefinieerd door het KNMI als:
'Above Normal', 'Dry' en 'Sunny'. Dat zijn de voor het algemene publiek mooiste dagen met een gemiddelde temperatuur ruim boven normaal (het decadegemiddelde), hooguit 0,2 mm neerslag en een zonneschijnduur van minstens 50 procent.

Tot nu toe hebben we in deze meteorologische zomer 0 ADS-dagen. Met de vooruitzichten komen er tot half juli ook geen van dit soort dagen bij. Uiteraard is dit een record.

Samen met 1991, 1987 en 1956 is 2012 recordhouder met 0 ADS-dagen voor juni. Kijken we naar het verloop van 1991, dan waren daar aan het begin van juli een aantal ADS-dagen, in 1987 ook. In 1956 echter niet en dat zou ook een hele lang tijd niet gebeuren, pas op 20 september toen pas weer een nieuwe ADS-dag. Kortom 2012 doet het qua aantal ADS-dagen bijzonder slecht (goed voor de liefhebbers van records!) en sinds 1900 is het pas 1x voorgekomen dat we van 1 juni tm 7 juli 0 ADS-dagen hadden, meer dan 50 jaar geleden. Een toevalligheid is dat we in februari de laagste temperatuur hadden ook sinds 1956.

Kijken we vanaf 1 mei dan zijn dit er dit jaar 7 ADS-dagen. Dit dankzij de prachtige periode eind mei. Normaal is bijna 16. Record is 3 uit 1962. Toen waren er 6(!) ADS-dagen in de periode van 1 mei tm 30 september. Met de score van 7 in 2012, is dit het laagste aantal sinds 1991 (5). Als contrast 1989 had er tm 7 juli maar liefst 36.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 09-07-2012 06:24

En van mij mogen het 0 ADS dagen blijven. Afbeelding Zeker een mooi record, ook voor de liefhebbers van koel zomerweer. Gister dan toch flinke bak met water gehad, waarbij de plassen lange tijd na de langdurige regen met ondanks de zon erop pas uren later wegtrekkend. Dat vind ik ook interessant om te zien en mee te maken.

Maakte een tijd terug een opmerking met geef mij maar de koelste zomer 2012 en de strengste winter 2013. Tot nu toe gaat die wens aardig in vervulling qua zomerverloop. Afbeelding Maar wil niet te vroeg juichen, zul je net zien dat er in augustus nog een hittegolf komt. Alhoewel ik denk dat dat wel mee zal vallen.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 09-07-2012 12:15

Spike schreef:En van mij mogen het 0 ADS dagen blijven. Afbeelding Zeker een mooi record, ook voor de liefhebbers van koel zomerweer. Gister dan toch flinke bak met water gehad, waarbij de plassen lange tijd na de langdurige regen met ondanks de zon erop pas uren later wegtrekkend. Dat vind ik ook interessant om te zien en mee te maken.


Ja, zo'n record (periode van 1 juni tm 7 juli is natuurlijk niet standaard) is prachtig. Als ik naar de nieuwste staafdiagram kijk, dan lijkt het erop alsof de tweede decade (flink) te koel gaat verlopen. Eerste decade van juli eindigt trouwens te warm. Eerste 8 dagen kennen een gemiddelde temperatuur van 18.5c, tegen normaal voor deze periode 17.5. Waarschijnlijk komt de eerste decade rond 18.0c uit. Zou wat zijn, twee zomermaanden achter elkaar die te koel verlopen.

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/626053:hvkb3ig0]Afbeelding[/url:hvkb3ig0]

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 09-07-2012 14:53

Spike schreef:En van mij mogen het 0 ADS dagen blijven. Afbeelding Zeker een mooi record, ook voor de liefhebbers van koel zomerweer. Gister dan toch flinke bak met water gehad, waarbij de plassen lange tijd na de langdurige regen met ondanks de zon erop pas uren later wegtrekkend. Dat vind ik ook interessant om te zien en mee te maken.

Maakte een tijd terug een opmerking met geef mij maar de koelste zomer 2012 en de strengste winter 2013. Tot nu toe gaat die wens aardig in vervulling qua zomerverloop. Afbeelding Maar wil niet te vroeg juichen, zul je net zien dat er in augustus nog een hittegolf komt. Alhoewel ik denk dat dat wel mee zal vallen.


Heb jij nog geen relocatie naar het noordwesten van Ierland overwogen of eventueel de westkust van Noorwegen?

Plaats reactie