De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 28-06-2012 08:01

Heerlijk genieten word deze dag met mijn favoriete weertype.
Elk jaar heeft wel 1 zo,n dag en ik heb sterk het gevoel dat dat dit jaar deze is.

Geniet ervan allemaal Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 28-06-2012 09:36

karelvandenende schreef:Een mooie zomer is een ander verhaal.

Ja, maar die zijn dan zo zeldzaam dat je geen steekproef van waarde meer hebt. Je bent even goed uit door alle maartmaanden sinds 1706 waarvan het jaartal eindigt op 22, 33, en 55 te nemen ofzo. Heb je er negen, kans dat er een mooie zomer achterzit is precies even gering.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 28-06-2012 09:40

karelvandenende schreef:Sebastiaan1973 schreef:
schreef:VERBAND TUSSEN HARDNEKKIGE WEERPATRONEN EN AFNAME VAN HET ZEE-IJS


Sebastiaan erg interessant. Nu blijkt naast de herfst en vroege winter ook de lente en de zomer op het Noordelijk Halfrond onder invloed te staan van het sinds 2007 op grote schaal afsmelten van het arctisch zee-ijs. Het volledige artikel is hier:http://marine.rutgers.edu/~francis/pres/Francis_Vavrus_2012GL051000_pub.pdf

De site met de volledige publikatie-lijst en bronmateriaal is hier:http://marine.rutgers.edu/~francis/pubs_10-05.html


Inderdaad aardige stof om te volgen de komende jaren. Periode vind ik nog betrekkelijk kort. Het is aan ons dat we telkens betekenis willen geven aan weerpatronen die ons opvallen. In de drang tot betekenisgeving zit ook een gevaar: zaken denken te zien die er niet zijn.

In de kern hebben we de afgelopen 5 jaar geen zaken meegemaakt die als het ware niet eerder vertoond zijn.
De laatste jaren heeft de Atlantische aanvoer meer invloed op ons zomerweer gekregen dan in de periode 1989-2006.
Dat had ik op grond van ervaringen en theoretische uitleg in de periode niet meer verwacht.

Dat martiem arctische luchtstromingen weer wat meer zijn gaan optreden in de winterperiode is geen schokkend geven. In de afgelopen eeuw zagen we telkens forse schommelingen in de frequentie van deze stromingen.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 28-06-2012 13:28

De zeer lage NAO vd winter van 2010. Overigens mis ik in dit verhaal de zonneactiviteit, zoals bekend komen blokkades frequenter en intensiever (langduriger) voor bij lage activiteit daarvan. Ik vind het onderzoek trouwens goed passen in het door jou eerder geschetste beeld van meer extremen (goed onthouden?). Ook de opmerkingen van Remko over extreme temperaturen passen in dit beeld.

Ik zou een meer extreem klimaat goed kunnen waarderen. We zijn dan een beetje terug naar de Kleine Ijstijd, waar in delen daarvan naar zeggen een meer meridionaal klimaat heerste.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 28-06-2012 17:22

sebastiaan1973 schreef:De zeer lage NAO vd winter van 2010. Overigens mis ik in dit verhaal de zonneactiviteit, zoals bekend komen blokkades frequenter en intensiever (langduriger) voor bij lage activiteit daarvan. Ik vind het onderzoek trouwens goed passen in het door jou eerder geschetste beeld van meer extremen (goed onthouden?). Ook de opmerkingen van Remko over extreme temperaturen passen in dit beeld.

Ik zou een meer extreem klimaat goed kunnen waarderen. We zijn dan een beetje terug naar de Kleine Ijstijd, waar in delen daarvan naar zeggen een meer meridionaal klimaat heerste.


Heb ik eerder een beeld van meer extremen geschetst? Zou kunnen, soms klets ik te veel. Afbeelding Afbeelding

Ik kan me alleen herinneren dat ik geschreven heb over een gemiddeld langer aanhouden van een ingesteld weertype. De variatie van dag tot dag, week tot week lijkt minder geworden. Het weer treedt meer op in blokken van grijs of zonnig, nat of droog, warm of koel en combinaties hiervan. Omslagen in het algemene weerbeeld lijken definitiever dan voorheen. Dat speelt zo'n beetje sinds 1989, teven de inzet van een tijdvak waarin frontale zomerregens tot de uitzonderingen behoorden in de zomerperiode.

Ik heb ergens gelezen dat de gemiddelde duur van een stromingpatroon volgens GWL van 4,5 naar 6 dagen is toegenomen. Klopt dat? Ik kan het artikel niet meer gevonden krijgen.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 28-06-2012 18:17

De Bilt heeft vandaag 27.9c gehaald. Ook elders temperaturen boven de 25c, plaatselijk in het zuiden zelfs de 30c.

Overigens in mei 28.8c, zou wat zijn als de hoogste temperatuur in mei valt Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 28-06-2012 19:52

hier in Capelle 27,5, precies een jaar geleden werd het 31,6, met mooi onweer in de avond, prachtige horizontale ontladingen en lokaal zware hagel. vond het vandaag behoorlijk drukkend, ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 28-06-2012 20:40

En hier voor de tweede keer in korte tijd na warmte geen onweer en regen. Echt ongelofelijk zo benauwd en dan weer een geruisloze overgang van heet naar koeler. Opvallend dat het dit jaar bij koud weer wel kan regenen hier. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 28-06-2012 21:36

Opmerkelijk. Een CAPE waarde van dik 2 kJ/kg, een zeer stevige 'lifted index',
en ... er gebeurt helemaal niets.

Afbeelding

Zo zie je maar weer. Een hoge CAPE (een stevige lifted index) heb je nodig, maar zijn
op zichzelf nog geen garantie voor een mooi denderonweer. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 28-06-2012 22:15

Noodweer... welk noodweer? Afbeelding

Het is nu nog steeds gewoon 23 graden. 28.7 graden werd het vandaag in Rotterdam. De eerste zomerse dag van de zomer en gezien het klassieke circulatiepatroon terugkeert, zitten we nog in de race voor een evenaring van 1956 (twee zomerse dagen in de drie zomermaand). Dat is aardig theoretisch, maar het kan...

Zondag op vakantie naar Aix-en-Provence! Na een lange periode waarin het gevaarlijk warm werd, is het onzeker wat de eerste twee dagen gaan doen.
Kent iemand dat, het gevoel dat het mooie weer weleens op kan zijn zodra je op je vakantiebestemming bent gearriveerd?

Plaats reactie