De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 17-06-2012 18:40

Mocht juni geen zomerse dagen krijgen, dan kunnen we zeggen dat zomermaanden zonder zomerse dagen tegenwoordig schering en inslag zijn.
Juli vorig jaar slaagde er ook in namelijk.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 17-06-2012 19:11

lieve_ridwan schreef:Mocht juni geen zomerse dagen krijgen, dan kunnen we zeggen dat zomermaanden zonder zomerse dagen tegenwoordig schering en inslag zijn.
Juli vorig jaar slaagde er ook in namelijk.


'Schering en inslag' lijkt me een wat voorbarige conclusie. Wat ik idioot vond in 2011 dat verder in ALLE maanden van april tot en met oktober zomerse dagen werden geregistreerd. Voor die eerste maand is dat niet meer zo bijzonder tegenwoordig, voor de laatste maand beslist nog wel. Die combinatie, inclusief die 'zomerloze' julimaand, maakt denk ik het verlengde zomerseizoen van vorig jaar volstrekt uniek! Volgens mij valt er niks zinnigs te zeggen over deze zomer, voor hetzelfde geld slaat het nog voor het eind van deze maand om! Afbeelding

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Adrie » 18-06-2012 01:03

lieve_ridwan schreef:Mocht juni geen zomerse dagen krijgen, dan kunnen we zeggen dat zomermaanden zonder zomerse dagen tegenwoordig schering en inslag zijn.
Juli vorig jaar slaagde er ook in namelijk.


En de op 8 na warmste mei (sinds 1901 in De Bult) zijn we allemaal al weer vergeten?? Het lijkt er op dat we hier toch wel erg scheve perceptie van kou, koelte enzo hebben. Het is notabene dik 2 weken bij vlagen zeer koel (en de klagers vergeten de aangename dagen die er ook zeker tussen zitten) en men klaagt weer steen en been. Overigens is het in de zomer normaal dat 2/3 dagen van de dagen te koud verloopt en 1/3 te warm. Kennelijk zijn we dat vergeten, en gaat men uit dat de extreme Hitte uit de eerste decade van 2000 de norm is. Van die zomers waren er 2 min of meer normaal, de rest was warm tot zeer warm. Ik geef toe, de opwarming gaat snel, veel te snel, maar ook nog niet zó snel.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 18-06-2012 07:55

Adrie schreef:
lieve_ridwan schreef:Mocht juni geen zomerse dagen krijgen, dan kunnen we zeggen dat zomermaanden zonder zomerse dagen tegenwoordig schering en inslag zijn.
Juli vorig jaar slaagde er ook in namelijk.


En de op 8 na warmste mei (sinds 1901 in De Bult) zijn we allemaal al weer vergeten?? Het lijkt er op dat we hier toch wel erg scheve perceptie van kou, koelte enzo hebben. Het is notabene dik 2 weken bij vlagen zeer koel (en de klagers vergeten de aangename dagen die er ook zeker tussen zitten) en men klaagt weer steen en been. Overigens is het in de zomer normaal dat 2/3 dagen van de dagen te koud verloopt en 1/3 te warm. Kennelijk zijn we dat vergeten, en gaat men uit dat de extreme Hitte uit de eerste decade van 2000 de norm is. Van die zomers waren er 2 min of meer normaal, de rest was warm tot zeer warm. Ik geef toe, de opwarming gaat snel, veel te snel, maar ook nog niet zó snel.


Je hebt gelijk dat in de zomermaanden de mediaan lager ligt dan het gemiddelde. Volgens mij is dat in ons land meer uitgesproken dan elders - heb dit weleens met Parijs en Marseille vergeleken. De vraag is of de opwarming zich nu niet meer op regio’s als Rusland en Oekraïne richt, dat wil zeggen oostelijker gebieden. Nederland (lees: het noordwesten van Europa) moet erg lang wachten op een hittegolf. Het kan omgekeerd ook zijn dat wij in 2000 (de jaren nul) ruim bovengemiddeld werden bedeeld. Toen werden ook wel erg veel warmterecords gebroken.

Deze juni is het mogelijk dat de temperatuur niet boven de 20.9°C komt. Dat zou een tweede plaats kunnen betekenen sinds het jaar 1901. Nog slechter was het gesteld in 1991, toen het niet warmer dan 20.5°C werd. Het KNMI voorspelt blijvend te lage maximumtemperaturen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 18-06-2012 08:52

Ad schreef:
En de op 8 na warmste mei (sinds 1901 in De Bult) zijn we allemaal al weer vergeten?? Het lijkt er op dat we hier toch wel erg scheve perceptie van kou, koelte enzo hebben. Het is notabene dik 2 weken bij vlagen zeer koel (en de klagers vergeten de aangename dagen die er ook zeker tussen zitten) en men klaagt weer steen en been. Overigens is het in de zomer normaal dat 2/3 dagen van de dagen te koud verloopt en 1/3 te warm. Kennelijk zijn we dat vergeten, en gaat men uit dat de extreme Hitte uit de eerste decade van 2000 de norm is. Van die zomers waren er 2 min of meer normaal, de rest was warm tot zeer warm. Ik geef toe, de opwarming gaat snel, veel te snel, maar ook nog niet zó snel.


Zo is dat Adrie. Nooit de opwarming verloochenen al vriezen je oren er af in juli. Je bent het toch wel eens dat de 8ste warmste meimaand minder bijzonder is dan een 8ste koude junimaand ten tijde van bewezen opwarming. Het is geen scheve perceptie. Het regent en het is koud. En dat is de laatste decennia niet zo vaak. Vorig jaar stond ik in juli met een koude record op de camping bij 11 graden en nu in mei met 9 graden. Dat is perceptie en die is niet scheef. De mens vergelijkt niet met 30 jaar of langer geleden of met de kleine ijstijd. Ze vergelijken met de de laatste 10-15 jaar. En terecht.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 18-06-2012 11:55

@ Edwin, je hebt pb Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 18-06-2012 11:58

schreef:'Schering en inslag' lijkt me een wat voorbarige conclusie. Wat ik idioot vond in 2011 dat verder in ALLE maanden van april tot en met oktober zomerse dagen werden geregistreerd. Voor die eerste maand is dat niet meer zo bijzonder tegenwoordig, voor de laatste maand beslist nog wel. Die combinatie, inclusief die 'zomerloze' julimaand, maakt denk ik het verlengde zomerseizoen van vorig jaar volstrekt uniek! Volgens mij valt er niks zinnigs te zeggen over deze zomer, voor hetzelfde geld slaat het nog voor het eind van deze maand om! Afbeelding


Het is af te wachten in hoeverre zomerse dagen in april blijven voorkomen. Alles valt of staat bij de synoptische situatie. Het kan net zo goed zijn dat we weer 20-30 jaar moeten wachten op een gunstige setting.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 18-06-2012 12:37

sebastiaan1973 schreef:@ Edwin, je hebt pb Afbeelding

pb??

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 18-06-2012 14:52

edwin schreef:
sebastiaan1973 schreef:@ Edwin, je hebt pb Afbeelding

pb??


Ik heb je een bericht gestuurd en nog geen bericht ontvangen, ik dacht wellicht weet je niet dat je bericht had gekregen Afbeelding

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Adrie » 19-06-2012 00:35

Wat ik niet zo begrijp is die idealisering/verheerlijking van langdurige warmte/hitte. Leuk een keer voor de extremenjagers, maar structureel is onze, op het gematigd maritiem klimaat ingerichte samenleving daar helemaal niet op berekend.

Onze bouwwijze is er niet op berekend, het ecosysteem niet en onze levenswijze ook niet. Bijv. allemaal leuk en aardig dat het 's avonds om 11 uur nog 24 graden is, maar de meeste mensen moeten als ze geen vakantie (en dat is voor de meesten nog steeds het grootste deel van de zomer het geval) hebben, gewoon de volgende dag om 9 uur op hun werk zijn. Dan is er niets aan als het 's avonds om 11 uur binnen nog 30 graden is. En na een paar dagen hitte is er op het werk ook niet zo veel meer aan als het hele gebouw loeiheet geworden is. Overal in landen met hete zomers waar West-Europeanen neergestreken zijn (VS, Australie, Hongkong etc) is het een en al airco, en dat is niet omdat ze die hitte Buiten dan zo kunnen waarderen... Toen ze die dingen nog niet hadden vluchtten de Britten in de Indaise pre-moessonhel naar 'Hill resorts' op 1500+ m, waar het nog wel uit te houden viel. Nederlanders hadden Buitenzorg (Bogor) en Bandung, waar het in de heuvels een stuk aangenamer was dan in Batavia... Het is niet voor niets dat het stadsklimaat in Nederland nu eindelijk aandacht begint te krijgen...
En die Hittegolf in Rusland van 2 jaar geleden werd echt niet met gejuich begroet...

Net zo min zijn we berekend op extreme kou. Een paar nachten achter elkaar kouder dan -20 met maxima onder -10 zou al problemen beginnen te geven. Laat staan dagen achter elkaar -30, -40 zoals in continentale klimaten niet zeer bijzonder is. Ik denk dat we er snel genoeg van zouden hebben. Binnen niet meer warm te krijgen, de heilige koe doet het niet meer, over OV maar niet te spreken. Alleen fietsen en lopen kan nog, dik ingepakt.

Plaats reactie