De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 06-06-2012 13:24

Onmoerlijk? Afbeelding Mis-hit denk ik? Afbeelding
Ik zie bij Marsdiep volgens RWS 14.3 graden en op de satellietopname blokjes met waarden tussen 18 en 22 graden. Afbeelding Afbeelding
Ik spoed me vanmiddag onmiddelijk naar Petten aan Zee alwaar het water 22 graden is! Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 06-06-2012 14:23

Gerard schreef:Nu had John het over de zee en dan hebben we het over opgeslagen warmte van voorgaande warme perioden.

Ik had duidelijker moeten zijn en bedoelde dat de zeewatertemperatuur momenteel hoger ligt dan de gemiddelde zeewatertemperatuur van ongeveer 50 jaar geleden.
(Precies 50 jaar geleden zal deze best een stuk lager dan nu zijn geweest met februari, maart, april en vooral mei 1962 die kouder waren dan het destijds geldende gemiddelde. Afbeelding )

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Karel » 06-06-2012 15:24

John Oss schreef:
schreef:Ik had duidelijker moeten zijn en bedoelde dat de zeewatertemperatuur momenteel hoger ligt dan de gemiddelde zeewatertemperatuur van ongeveer 50 jaar geleden.


Vooral vanaf 1982 is de gemiddelde zeewatertemperatuur in het Nederlandse kustgebied ten opzichte van de jaren daarvoor gestegen. Volgens een publicatie van H.M. van Aken uit 2010 in het Marsdiep met 1,8 graad. Hij geeft ook opwarming aan voor de Noordzee in dezelfde periode http://www.nioz.nl/public/fys/staff/hendrik_van_aken/publications/marsdiepmetf.pdf. Let ook op de invloed van het gemiddeld warme en zonnige voorjaar op de zomertemperauur van het zeewater in de laatste 10 jaar.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 06-06-2012 18:02

karelvandenende schreef:John Oss schreef:
schreef:Ik had duidelijker moeten zijn en bedoelde dat de zeewatertemperatuur momenteel hoger ligt dan de gemiddelde zeewatertemperatuur van ongeveer 50 jaar geleden.


Vooral vanaf 1982 is de gemiddelde zeewatertemperatuur in het Nederlandse kustgebied ten opzichte van de jaren daarvoor gestegen. Volgens een publicatie van H.M. van Aken uit 2010 in het Marsdiep met 1,8 graad. Hij geeft ook opwarming aan voor de Noordzee in dezelfde periode http://www.nioz.nl/public/fys/staff/hendrik_van_aken/publications/marsdiepmetf.pdf. Let ook op de invloed van het gemiddeld warme en zonnige voorjaar op de zomertemperauur van het zeewater in de laatste 10 jaar.


Ik ken het stuk ja en heb er nog over gescorrespondeerd met hem ivm passages over aerosol.

De vraag is echter of we dit jaar op dit moment boven of niet boven de 'normale' temperatuur zitten. als 'normaal' zou ik dan de gehele periode willen voorstellen waarover meetgegevens beschikbaar zijn.

Je kan ook uitgaan van het gemiddelde van 50 jaar geleden en dan 30 jaar rondom dat jaar nemen voor een gemiddeldebepaling: 1947 - 1977. 1959 sprong er ook aardig uit trouwens, een lange constante zonnige zomer en dat leverde een piekwaarde in de Noordzeetemperatuur op.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 06-06-2012 20:37

John schreef:
Hier in Oss (volgens 0-24u meting) resp. 9,9 en 9,6 als maximum. Die 9,9 was de temperatuur op zondag 3 juni 0.00 uur. Sinds begin der metingen hier nooit vertoond.

Vraagje: hoe laag zouden deze temperaturen pakweg een halve eeuw geleden kunnen zijn geweest (met bijvoorbeeld een gemiddeld nog wat koudere Noordzee)?


Mij lijkt dat de Noordzee er niet veel toe doet bij zeer lage maxima in juni. Bij maxima van 10 graden of lager is er in feite geen sprake van een luchtsoort eigen maximum. Ofwel de temperaturen op 850hPa zijn niet opleggend geweest. Het zijn uitgestrekte en/of slepende frontale neerslaggebieden waarbinnen het kwik ook overdag extreem laag blijft. Zo gauw neerslag stopt en de instraling toeneemt komt er verticale uitwisseling op gang en dat leidt altijd in juni tot hogere waarden dan 10 graden landinwaarts, ook als de Noordzee in de eerste decade van juni slechts 9 graden warm zou zijn. Afbeelding
Koppeling neerslag en laagste kwikstanden waren ook goed te volgen op de KNMI kaartjes per tien minuten afgelopen zondag en maandag.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 07-06-2012 08:51

@ Gerard. 'Hoewel de meeste weerstations buiten de stad staan, kunnen gemeten temperaturen toch zijn beïnvloed door nabijgelegen steden. Een voorbeeld daarvan is het weerstation in De Bilt. De metingen op dat station zijn beïnvloed door de groei van de omringende steden, vooral Utrecht. Brandsma et al. (2003) schatten de bijdrage van stadswarmte op temperatuurtrend in De Bilt in de 20ste eeuw op 0, 10°C. Dat is ongeveer 10% van de totale trend.' Daarnaast heeft A3 bijv. in december 2010 regelmatig aangegeven dat door de westelijke winden De Bilt hoger scoorde dan 50 jaar eerder.

Trouwens dit vind ik nog steeds een erg goed artikel.
http://www.nvbm.nl/Meteorologica/archie ... nborgh.pdf

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 07-06-2012 11:09

sebastiaan1973 schreef:@ Gerard. 'Hoewel de meeste weerstations buiten de stad staan, kunnen gemeten temperaturen toch zijn beïnvloed door nabijgelegen steden. Een voorbeeld daarvan is het weerstation in De Bilt. De metingen op dat station zijn beïnvloed door de groei van de omringende steden, vooral Utrecht. Brandsma et al. (2003) schatten de bijdrage van stadswarmte op temperatuurtrend in De Bilt in de 20ste eeuw op 0, 10°C. Dat is ongeveer 10% van de totale trend.' Daarnaast heeft A3 bijv. in december 2010 regelmatig aangegeven dat door de westelijke winden De Bilt hoger scoorde dan 50 jaar eerder.

Trouwens dit vind ik nog steeds een erg goed artikel.
http://www.nvbm.nl/Meteorologica/archie ... nborgh.pdf


Is het ook mogelijk dat de maxima wat hoger komen door de digitale manier van meten? Ik kan mij voorstellen dat ten tijde van de kwikthermometer er van vertraging sprake was.
Er zal vast wel onderzoek naar gedaan zijn, dus waarschijnlijk opper ik iets als mosterd na de maaltijd. Afbeelding

Als ik kijk naar metingen op Gilze-Rijen KNMI, dan zie ik dat voor 1990 nooit de 35 graden is bereikt. Op 4 augustus 1990 kom ik met 35,8 graden de eerste dag tegen. Vervolgens brengen juli 1994, 2006 en 2010 nog dagen van 35 graden of meer.
Ook augusustus 2003 en 2009 leveren dagen van meer dan 35 graden op.

Tijdens de historische hittegolf uit zomer 1976 komt Gilze-Rijen op de warmste dagen maar tot 34,2 graden.
Ook toentertijd zal het grasveld er zanderig verbruind bij hebben gelegen, dus zo bekeken geen verschil.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 07-06-2012 12:07

Bij ons zomer. Aan de andere kant winter.

'Op de luchthaven van Christchurch werd een sneeuwtapijt van 15 cm gevormd en kwam het kwik tussen woensdag 9 en donderdag 9 uur niet hoger uit dan 0,4°. Volgens het 'National Institute of Water and Atmospheric Research' was dat de laagste maximumtemperatuur in Christchurch sinds het begin van de waarnemingen ruim 130 jaar geleden. Recordhouder af is 22 juli 1918, toen het in Christchurch Botanic Gardens niet warmer werd dan 1,2°. Op 28 augustus 1992 bleef het kwik op Christchurch Airport steken op 1,7°”.

Bericht Jan V.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 07-06-2012 13:24

John schreef:Is het ook mogelijk dat de maxima wat hoger komen door de digitale manier van meten? Ik kan mij voorstellen dat ten tijde van de kwikthermometer er van vertraging sprake was.

Dit lijkt mij ook. Aan de andere kant van het spectrum zullen tegenwoordig ook om dezelfde reden lagere temperaturen gemeten kunnen worden dan in de tijd van de kwikthermometer.
Enigszins vergelijkbaar is het gegeven dat in de 18e en 19e eeuw vaak alleen op bepaalde tijdstippen werd gemeten, waardoor de minima minder laag en de maxima minder hoog werden opgemeten dan ze in werkelijkheid in de loop van de dag/nacht waren.
Een derde verschil is het feit dat de meetdichtheid (meer stations in Nederland) is toegenomen.
Kortom, de fijnmazigheid in tijd en plaats is toegenomen, waardoor er hogere maxima en lagere minima gemeten worden dan in vroegere tijden.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 07-06-2012 13:34

Hadden ze toen (voorbije 200 jaar) niet al thermometers waarbij de minima en de maxima mechanisch vastgelegd werden, zoals tegenwoordig met de speciale thermometers nog steeds te doen is? De eenvoudigste (tegenwoordig) was hier onlangs al genoemd: de Six-thermometer.

Plaats reactie