De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 26-05-2012 13:03

lieve_ridwan schreef:
Spike schreef:Heb je de nieuwe pluim al gezien? We duiken over een paar dagen echt de koelte in. Afbeelding


Wat die koelere zomer betreft: is het niet zo dat de wens de vader van de gedachte is?


Niet alleen. Of je moet al hetgeen wat eerder besproken is niet hebben gevolgd.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Richard » 26-05-2012 23:22

Spike schreef:Heb je de nieuwe pluim al gezien? We duiken over een paar dagen echt de koelte in. Afbeelding
Dan zit ik er met mijn zomerverwachting net als met de afgelopen winterverwachting weer 2 weken naast.Afbeelding
Wee gij, in de 2e helft juli/1e helft augustus.Afbeelding
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 27-05-2012 09:21

Remko schreef:Dank Afbeelding En ja, ik herinnerde me de discussie en zocht 'm ook weer even op Afbeelding
Ik ga er dit (lange) weekeinde ff mee aan de slag. Excel openen enzo.

In het algemeen gesproken ben ik nogal hardnekkig met de volgende aannamen/methodieken:
- Als ergens in een hoop data één of ander verband wordt gevonden, wil ik daar ook gelijk een (fysische) verklaring bij;
- Ik ben me er altijd van bewust dat je in een hoop data altijd correlaties kan vinden, zodat het louter zoeken van een correlatie om de correlatie methodisch oneigenlijk is;
- Klimaatreeksen zijn hoofdzakelijk toevalsreeksen, soms - zoals thans - opgeteld bij een eenvoudige trend.

Het lijkt me mogelijk dat 95% van de data niet correleren en 5% en wel juist de extremen volmaakt correleren en ook dat deze situatie statistisch significant tot op een behoorlijk niveau kan zijn. In die zin kan je gelijk hebben. In dit soort situaties evenwel EIS ik een fysische verklaring, anders geloof ik helemaal niks. Omdat jaren die beginnen met '190', '192', '195' en '196' anders even sterke data vormen.
(over scepticisme gesproken Afbeelding )


Bedankt voor je nette reactie Remko, dat waardeer ik ten zeerste. Een fysische verklaring eisen is een goed streven, dat wil ik ook altijd. Maar meestal komen we daar later pas achter. Ben het ook eens met een opmerking in één van je eerdere posts, dat er altijd wel een parameter te vinden is die overeenkomt met toekomstig weer. Maar soms zijn de reeksen opvallend en kunnen toch richting geven zonder correlatie.
Maar stoeien met reeksen blijft toch leuk. Ik had er lol in dat ik in februari al zei dat er meestal een koude april volgde op een koude februari en dat dit ook uitkwam. Groet Edwin

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 27-05-2012 12:47

edwin schreef:Maar soms zijn de reeksen opvallend en kunnen toch richting geven zonder correlatie.

Dat is een klare tegenspraak. Richting is altijd meetbaar.

Stoeien met reeksen is een eerste levensbehoefte Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 27-05-2012 13:01

sebastiaan1973 schreef:Remko. In de natuurkunde is het toch heel normaal dat er iets geconstateerd wordt, zonder dat men het bewijs heeft en/of begrijpt waar het vandaan komt? Ik dacht dat ze bijv. al eens berekend hadden dat er een bepaald elementair deeltje moest zijn, maar dat ze die niet konden vinden (? ik ben leek op dat gebied).

In de fysica draait alles om de facto gemeten of 'waargenomen' zijn. En dan om theorievorming, d.i. het structureren/verklaren van de data.
Van de theorie wordt ook geëist dat die voorspellingen doet, die toetsbaar zijn en waarvoor dan ook weer instrumentarium wordt verzonnen om mee te gaan meten.
Voorbeeld.
Theorie: gravitatietheorie van Newton. Eeuw of wat geleden begreep men daardoor de planetenbanen. Maar men zag ook in toenmalig bekende buitenplaneten kleine afwijkingen in de baan. Op grond daarvan kon men berekenen dat er verderop nog een andere planeet moest zijn, die met z'n zwaartekracht die wobbels veroorzaken moest. Men kon ook berekenen waar en hoe zwaar die planeet moest zijn en vervolgens was het een kwestie van telescoop richten.
Zoiets is er ook met zo'n elementair deeltje aan de hand. Zoiets, maar een stuk ingewikkelder.

Mijn kijk op klimaatreeksen en andere (temporele) datareeksen die duidelijk veel signalen en 'ruis' bevatten is vergelijkbaar.
Ik spaar mijn energie. Ik ga absoluut niet elk klein signaaltje na en ik ga niet in die fractale chaos speuren naar een toevallig stukje orde (klimaatstatistieken voldoen aan technische proeven voor 'randomness'). Ik haal m'n hypothesen over klimaat en klimaatverandering ergens anders vandaan en ga ze dan even in de data na, meestal. Tenzij er in de data iets zit dat me zowat een blauw oog bezorgt. Zonnecyclus of even jaren vs Elfstedentochten of erg warme zomers doen dat niet Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 01-06-2012 12:21

http://www.theweatheroutlook.com/foreca ... r-forecast
Overview
A fair to decent summer with the possibility of fine and very warm weather in July is expected. Rainfall amounts could vary significantly locally.

Temperature
A slightly warmer to warmer than average summer is expected. The aggregated Central England Temperature (CET) for June, July and August is expected to be 0.5C to 1.5C above the average.

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 02-06-2012 19:54

http://www.netweather.tv/index.cgi?acti ... 2012;sess= -> Stewarts zomerverwachting.

Verhaal van MC. Volgens mij gaat het niet op, omdat het vannacht rond 1-2u nog een graad of 10-12 is.

Misschien wel beneden 10 graden
Dit alles bij elkaar opgeteld, betekent dat het vanavond vanuit het zuiden bewolkt raakt en dat het de komende nacht in het zuiden al begint te regenen. Morgen overdag komt daar het overgrote deel van de rest van Nederland bij. Het noorden van het land, dat in de ochtend mogelijk de zon nog even flets te zien krijgt, blijft mogelijk deels buiten de regen, maar zeker is dit niet. Vooral op die plaatsen waar het morgen langdurig blijft regenen, en dan moeten we vooral naar een west-oost gerichte strook over het midden van Nederland kijken, kon het morgen weleens erg koud blijven. Het is niet uitgesloten dat de temperatuur er plaatselijk een etmaal lang beneden 10 graden blijft. Dat zou voor een Nederlandse zomermaand een unicum betekenen. Het dagrecord voor De Bilt voor de 3e juni staat overigens op 10,7 graden uit het jaar 1975…

Sinds 1901 is het in De Bilt op maar 2 dagen voorgekomen dat de temperatuur op een junidag beneden 10 graden is gebleven. De laatste keer was op 15 juni 1971, toen 9,9 graden werd. Het record is van 2 juni 1953. Toen werd het in De Bilt niet warmer dan 9,2 graden. Mocht de temperatuur morgen in De Bilt beneden 10,7 graden blijven, en dat lijkt een reëlere optie, dan zouden we dus de koudste junidag in 41 jaar tijd kunnen gaan beleven. Veel zal hierbij meteen al afhangen van de temperatuur die de komende nacht om 2 uur (00 UTC) wordt gemeten, als er in De Bilt nog geen regen valt. Die waarde kan meteen al roet in het eten gooien. De MeteoBase van Meteo Consult berekent voor dat moment nu een temperatuur van 10,5 graden. Neem je alle Nederlandse stations in ogenschouw dan is het sinds 1901 in totaal ook maar op 7 dagen voorgekomen dat de temperatuur op een zomerdag (juni, juli, augustus) ergens onder 10 graden bleef.

Metoffice geeft enige hoop voor de tweede helft vd maand.
UK Outlook for Sunday 17 Jun 2012 to Sunday 1 Jul 2012:

It looks likely that many areas will continue rather unsettled at first with showers or longer periods of rain, interspersed with drier and brighter interludes. Towards the end of the month, indications are that these drier and brighter periods may become more prolonged, with rainfall amounts falling closer to the seasonal average. After a rather cool start with temperatures generally slightly below average, it should gradually become a little warmer and sunnier in places.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 03-06-2012 06:59

De frisse zomer 2012 is begonnen, en er komt nog meer na deze koude-traktatie naar ik verwacht. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 03-06-2012 09:43

Tegenvaller voor alle cijferfreaks. De max. temp te De Bilt was vannacht om 2u 11.0c, dus geen dagrecord, laat staan een temp. onder de 10c. Zonde. Benieuwd wat de temperatuur overdag gaat doen.
Top 10 van juni (als geheel). Wellicht?
[url=http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=587638:3lv0pt40]Afbeelding[/url:3lv0pt40]

Twente tot nu toe 8.5c. Dat zou zeer spectaculair zijn, het record van dat station (minder lange reeks dan de Bilt!) staat op 9.8c, 1e decade juni, maar ook voor juni als totaal.

Het doet me denken aan 24 juli 2011, toen de hele dag regen en in De Bilt een spectaculaire 13.3c. Nieuw record voor de hoogzomer. Ik kan ontzettend genieten van dit soort bijzondere dagen. Het is natuurlijk nog afwachten wat de temperatuur vanmiddag gaat doen, maar er kunnen bijzondere dingen gebeuren.

Als kleine jongen had ik al dat ik 's morgens bij bijv. koud weer als eerste naar achteren in de tuin stond, waar mijn zelfgemaakte weerhut stond, waar mijn six thermometer hing (waar zijn ze tegenwoordig te koop? Kan ze nergens vinden). Om dan te kijken hoe koud het was geworden. Vervolgens even ijs checken en dan naar binnen om mijn weerdagboek bij te werken

Vanmorgen moest ik daar aan denken toen ik een sterke drang voelde om te checken wat de max. temp. tot nu toe was.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 03-06-2012 12:15

sebastiaan1973 schreef:

Twente tot nu toe 8.5c. Dat zou zeer spectaculair zijn, het record van dat station (minder lange reeks dan de Bilt!) staat op 9.8c, 1e decade juni, maar ook voor juni als totaal.

Het doet me denken aan 24 juli 2011, toen de hele dag regen en in De Bilt een spectaculaire 13.3c. Nieuw record voor de hoogzomer. Ik kan ontzettend genieten van dit soort bijzondere dagen. Het is natuurlijk nog afwachten wat de temperatuur vanmiddag gaat doen, maar er kunnen bijzondere dingen gebeuren.

Als kleine jongen had ik al dat ik 's morgens bij bijv. koud weer als eerste naar achteren in de tuin stond, waar mijn zelfgemaakte weerhut stond, waar mijn six thermometer hing (waar zijn ze tegenwoordig te koop? Kan ze nergens vinden). Om dan te kijken hoe koud het was geworden. Vervolgens even ijs checken en dan naar binnen om mijn weerdagboek bij te werken

Vanmorgen moest ik daar aan denken toen ik een sterke drang voelde om te checken wat de max. temp. tot nu toe was.


Aanhoudende regen, oosten wind, kwikstanden lager dan 9 graden, in die zin bijzondere combinatie voor een zomerdag.
Het is niet zo dat ik bijzonder gespitst ben op het behalen van een record laag maximum voor juni. In deze tijd van het jaar vind ik zeer lage maxima die opgelegd worden door een zeer koude luchtsoort, met kwikstanden lager dan 0 graden op 850hPa, indrukwekkender dan lage maxima ten gevolge van aanhoudende regen.
Gisteren was het zonnig weer met weinig wind in Brabant. Desondanks werd de 18 graden niet gehaald. Zou het een zonnige dag met weinig wind zijn geweest waarbij de 15 graden niet gehaald zou worden, dan had ik een bijzondere zomerdag te pakken binnen mijn meetreeks 1971-2012 voor het midden van Brabant.

Overigens brengt een dag als vandaag ook herinneringen op gang aan eind juni 1981. Toen van 25 tot en met 30 juni een reeks van 6 zonloze dagen.
Daarbij waren 26, 28 en 29 juni verregende dagen. Wind uit richtingen tussen noordoost en noordwest, later behoorlijk winderig. Maxima 12 tot 13 graden. Let wel: bijna vier weken verder in het seizoen.

Plaats reactie