De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Henk » 17-05-2012 15:52

Op zich geloof ik die zgn statistiek van Reinier ook niet.
Ik heb het ook alleen maar genoemd als nieuwsfeit. Verder ben ik natuurlijk wel benieuwd of het al dan niet uitkomt. Maar, we zijn allemaal wel benieuwd wat voor zomer we gaan krijgen, neem ik aan.
De enige natuurlijke onderbouwing voor een koelere zomer na een koele lente zou de invloed daarvan op het zeewater kunnen zijn met regelmatig invallende zeewinden bij warmer weer.
Maar evenzogoed kun je dan meer hogedrukinvloed op de Noordzee verwachten met een warme ooststroming.
Nou ja, hoe dan ook: ik zou die statistiek van Reinier wel eens onder ogen willen zien.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Vincent » 17-05-2012 20:40

Ik denk dat het een Inferno wordt. Een ware explosie van Schroei en alle aanverwante zaken. Dit omdat we nu al bijna anderhalve maand geen buitensporige Hitte hebben gehad. Afbeelding

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gert » 18-05-2012 06:47

Wat Reinier zegt is interessant maar we hebben wel te maken met een warmer klimaat dan in de voorbeelden waar Reinier waarschijnlijk naar verwijst dus de vraag is of dat verband nog op gaat. Daar komt nog bij dat er ook aanwijzingen zijn dat de stromingspatronen aan het veranderen zijn. Zo was er recent nog een ophef dat door het smelten van poolijs de stromingspatronen in Europa kunnen veranderen. Dus nogmaals de vraag is of het verband nog opgaat

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 18-05-2012 09:27

gertv schreef:Wat Reinier zegt is interessant maar we hebben wel te maken met een warmer klimaat dan in de voorbeelden waar Reinier waarschijnlijk naar verwijst dus de vraag is of dat verband nog op gaat. Daar komt nog bij dat er ook aanwijzingen zijn dat de stromingspatronen aan het veranderen zijn. Zo was er recent nog een ophef dat door het smelten van poolijs de stromingspatronen in Europa kunnen veranderen. Dus nogmaals de vraag is of het verband nog opgaat



Weer en klimaat in beweging, zo is het. Ik heb al afscheid genomen van tal van stokpaardjes uit de vorige eeuw, nadat gebleken is dat de stokpaardjes niet meer bereden konden worden.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 19-05-2012 11:01

Laat ik als debutant op dit forum maar eens wat roet in het eten gooien. Hoe zit het met de Warme Golfstroom? Er is nu alweer een artikel verschenen over het 'dempende' effect van zoet smeltwater van Groenlandse gletsjers op het aandrijfmechanisme. Als er minder koud, zout water afzinkt in de Noordatlantische oceaan zou de Warme Golfstroom ook wel eens stil kunnen vallen. Een 'Day after tomorrow'-scenario is onzinnig, maar een nieuwe Kleine IJstijd zit er dan wel in! In dat geval leveren strenge winters vaak koele zomers op, in ieder geval in West-Europa. Elders op het continent zet de opwarming misschien gewoon door, waardoor we in Nederland bij verandering van windrichting met ongehoord wilde temperatuurschommelingen te maken zouden krijgen. Erg speculatief, toegegeven, maar spannend om over te fantaseren.
Er zijn nog andere factoren, sommigen wijtten de slechte zomers van de jaren 1960 aan de bovengrondse kernproeven die door de USA en de USSR werden uitgevoerd. Dat verband is nooit bewezen. Wel is zeker dat zware vulkaanuitbarstingen het weer wereldwijd jarenlang kunnen beinvloeden. Denk aan de eruptie van de Tabora, Indonesie, 1815 en aansluitend het 'jaar zonder zomer'.
Overigens geef ik als buitenwerker de voorkeur aan -20 in de winter boven +35 in de zomer. Op kou kun je je kleden, op hitte niet. Ik denk ook dat een langdurige koudegolf per saldo minder ontwrichtend is voor het openbare leven dan aanhoudende hitte. Daarbij houd ik extreme incidenten als ijzel, blizzards, wolkbreuken, zware hagel of windhozen even buiten beschouwing. Stiekempjes verheug ik met toch ook op de eerste-30 en +40, dat zijn drempels die ook een keer onder- c.q. overschreden moeten worden!

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 19-05-2012 14:15

Welkom op de forums Afbeelding (ben ook een nieuwkomer trouwens)

schreef:Laat ik als debutant op dit forum maar eens wat roet in het eten gooien. Hoe zit het met de Warme Golfstroom? Er is nu alweer een artikel verschenen over het 'dempende' effect van zoet smeltwater van Groenlandse gletsjers op het aandrijfmechanisme. Als er minder koud, zout water afzinkt in de Noordatlantische oceaan zou de Warme Golfstroom ook wel eens stil kunnen vallen.

Deze theorie, gepopulariseerd door El Gore in 'An inconvenient Truth', is gebaseerd op een klimatologische event die plaatsvond ongeveer zo'n -8400-8000 jaar v.Chr. In Noord-Amerika zou door het afsmelten van de noordelijke ijskappen een ijsdam gebarsten zijn waarbij een enorm meer(ongeveer 2x de grootte van de Kaspische zee) meer dan 100'000 km³ zoet water in een korte tijd in de oceaan loosde. Waarna de gemiddelde temperaturen in Europa sterk daalden gedurende enkele eeuwen.

Volgens dit artikel, bedraagt het jaarlijks verlies van ijs op Groenland echter 'slechts' 195 km³/jaar. M.a.w het zou 500 jaar duren vooraleer er genoeg zoet water in de oceaan is geloodst om het zelfde effect te creëren om de Noord Atlantische circulatie. Het is dus onwaarschijnlijk dat de golfstroom nog zal stilvallen binnen onze levensduur.
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 081355.htm

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Karel » 19-05-2012 15:09

John Kerkhof schreef:

schreef:Weer en klimaat in beweging, zo is het. Ik heb al afscheid genomen van tal van stokpaardjes uit de vorige eeuw, nadat gebleken is dat de stokpaardjes niet meer bereden konden worden.


Inderdaad kijk vooruit met CPC op deze site:http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/CFSv2/htmls/euT2me3MonMask.html.
Meer dan een maand vooruit kijken heeft geen waarde. De maand juni wordt in Nederland normaal tot iets boven normaal wat de temperatuur betreft. De neerslag zal ongeveer normaal zijn.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 19-05-2012 18:02

http://cmdp.ncc.cma.gov.cn/pred/cs/CS20 ... Z500L1.GIF Afbeelding

De beer is los. Zometeen maar eens een grote hoeveelheid ijs inslaan Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 19-05-2012 19:07

Oke, voorlopig geen nieuwe Kleine IJstijd. Afbeelding Heb echt geen idee wat de komende zomer gaat doen Afbeelding De laatste officiele hittegolf (De Bilt) stamt geloof ik alweer uit 2002, dus het wordt wel weer eens tijd! Ik krijg een beetje het idee dat die opwarming in ons land een beetje een pas op de plaats maakt. Jaarrecords worden niet meer verbeterd, de winters tonen de laatste jaren weer hun tanden en met de zomers wil het ook niet meer zo. Alleen het voorjaar blijft de opgaande lijn volgen en in mindere mate de herfst. Eigenlijk was ik al gewend geraakt aan zomerse dagen in april, dus dit jaar viel het tegen. Als weerenthousiast hoop ik op een knallende zomer, aub geen herhaling van vorig jaar Afbeelding Wil ik er ook anderzins van genieten dan mag het huidige weertype zich wel voortzetten, maar dan een graad of zeven warmer. Af en toe een bui, geregeld zon, groeizaam weer.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Edward » 19-05-2012 19:13

Dick1965 schreef:De laatste officiele hittegolf (De Bilt) stamt geloof ik alweer uit 2002.

In 2006 waren er twee stuks, waarvan er eentje 16 dagen duurde. En 2002 had er geen, maar 2003, 2004 en 2005 weer wel.

Plaats reactie