Klimaatschommelingen in Nederland.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Klimaatschommelingen in Nederland.

Bericht door Oud-forumlid » 23-02-2012 05:36

Bennebroek 23 februari 2012,

Daar ben ik dan eindelijk weer. Steeds kwam het ermaar niet van Afbeelding . En er viel juist zoveel te schrijven over het weer. Ik begin mijn nieuwe item bij december 2010. Die gedenkwaardige decembermaand die in geen 40 jaar tijd zo koud was geweest in Nederland. Maar ook als een sneeuwmaand de boeken in is gegaan. En zoals die winter kwam, zo verdween die winter in de eerste week van januari 2011 uit Nederland. De lente volgde al vrij snel. Vooral maart liet van zich spreken. In april werd het al zomer in ons land. Maar toen volgde in juni de omslag naar volop herfstweer. Eerst aarzelend maar met juli op de kalender ging de herfstmotor helemaal los. Dit bleef in augustus ook zo Afbeelding . Het was met recht triest. Maar in september werd al het leed wat Nederland had geleden weer goed gemaakt. En zo kon het gebeuren dat veel boeren begin november nog aan het hooien waren. Want de maanden september en oktober waren prachtige maanden Afbeelding . Ook de eerste helft van november deed nog goed mee. En eigenlijk gingen de temperaturen dan wel omlaag, koud werd het niet. Zeker de nacht temperaturen bleven voor Nederlandse begrippen hoog. Als ik bv. in de trein naar Amsterdam zat rond de klok van 08.00 uur was het vaak tussen de 7 en 9 graden Afbeelding En dan ben ik inmiddels al met mijn verhaal bij de kerst aan beland. Maar goed het resultaat mocht er dan ook zijn Afbeelding . Met kerst de rozen in bloei (geen kerstrozen overigens), volop narcissen. Het was een apart gezicht. En dan die kersttemperaturen Afbeelding Tien graden overdag Afbeelding Vooral als je het met 1 jaar terug vergelijkt. Het bleef zacht weer. De hele maand januari ook. Dat dachten we. Na half januari wisten we dat we het boterzachte weer niet vast konden houden. Nederland zou aan de kou moeten geloven. En dat gebeurde. En hoe. Een heuse koudegolf Afbeelding Tien dagen lang in ons nieuwe klimaat. Ook dat kan ons nog steeds overkomen. Maar zo extreem als die kou kwam, zo snel was die kou ook weer verdwenen. Die kou heeft ons 88.4 Hellmann-punten opgeleverd. En van de afgelopen 111 winters zijn we op een mooie 33e plaats beland. Meer punten halen we niet meer. Zeker niet als we de vooruitzichten tot 8 maart bekijken. De lente komt er alweer aan. Nu dubbele cijfers in de plus. Zo snel kan het dus gaan Afbeelding . Het nieuwe klimaat in Nederland.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Klimaatschommelingen in Nederland.

Bericht door Gerard » 23-02-2012 13:42

Het is inderdaad een grote brij, niet aanlokkelijk om de lepel erin te zetten.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Klimaatschommelingen in Nederland.

Bericht door John » 23-02-2012 18:14

Gerard schreef:Het is inderdaad een grote brij, niet aanlokkelijk om de lepel erin te zetten.



Ik lees nooit met een lepel.

Jan Willem
Berichten: 531
Lid geworden op: 31-12-2002
Contacteer:

Re: Klimaatschommelingen in Nederland.

Bericht door Jan Willem » 23-02-2012 19:19

Gerard schreef:Het is inderdaad een grote brij, niet aanlokkelijk om de lepel erin te zetten.


Dit zijn we toch gewoon gewend? Dit was dagelijkse kost.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Klimaatschommelingen in Nederland.

Bericht door Vincent » 23-02-2012 21:32

John schreef:
Ik lees nooit met een lepel.


Ook niet met een vork ?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Klimaatschommelingen in Nederland.

Bericht door Gerard » 23-02-2012 22:30

John schreef:
Gerard schreef:Het is inderdaad een grote brij, niet aanlokkelijk om de lepel erin te zetten.



Ik lees nooit met een lepel.

Ik regelmatig, graag mag ik bij het nuttigen van het nagerecht even de krant lezen.
Dan lepel ik en lees ik dus met de lepel. Afbeelding
Opdat je weet hoe de vorkin de steel zit zonder meteen met het mes op tafel te komen. Afbeelding

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Klimaatschommelingen in Nederland.

Bericht door Jaap » 24-02-2012 01:37

Juist. Maar nu even naar het woord klimaatschommelingen, wat ik liever gebruik dan klimaatverandering, omdat we dat nmm pas kunnen vaststellen over een jaar of 30. Dan kunnen we de periode 1990 - 2040 echt in kaart gaan brengen. De lap tekst van Albert is niet in overeenstemming met de kop. Wat wordt hier nu bedoeld/beweerd/beschreven?

Jan Willem
Berichten: 531
Lid geworden op: 31-12-2002
Contacteer:

Re: Klimaatschommelingen in Nederland.

Bericht door Jan Willem » 24-02-2012 09:03

Volgens mij doelt hij op de klimaatschommeling in één periode? Eerlijk gezegd snap ik het ook niet helemaal... Afbeelding

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Klimaatschommelingen in Nederland.

Bericht door John » 24-02-2012 10:35

Gerard schreef:
John schreef:
Gerard schreef:Het is inderdaad een grote brij, niet aanlokkelijk om de lepel erin te zetten.



Ik lees nooit met een lepel.

Ik regelmatig, graag mag ik bij het nuttigen van het nagerecht even de krant lezen.
Dan lepel ik en lees ik dus met de lepel. Afbeelding
Opdat je weet hoe de vorkin de steel zit zonder meteen met het mes op tafel te komen. Afbeelding


Hier is de maaltijd een sociaal gebeuren. Absuluut verbod op lezen en/of gebruik mobiele telefoon door je jeugd. Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Klimaatschommelingen in Nederland.

Bericht door Gerard » 24-02-2012 10:40

John schreef:Hier is de maaltijd een sociaal gebeuren. Absuluut verbod op lezen en/of gebruik mobiele telefoon door je jeugd. Afbeelding

Hier ook wel John, maar ja, als je de enige nagerechter bent, dan zijn anderen geëxcuseerd! Afbeelding

Plaats reactie