Aankomende winter Elfstedentocht??????

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Oud-forumlid » 26-12-2008 12:12

de komende week stelt idd weinig voor, maar wat daarna gebeurt kan best spannend zijn. Ik denk dat een elfstedentocht vrij zelden verwacht wordt aan het begin van een vorstperiode. Op de een of andere manier begint een vorstperiode meestal met de verwachting dat het binnen een week weer afgelopen is.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Oud-forumlid » 26-12-2008 13:25

Ja, maar een Elfstedentocht aankondigen voordat de vorst is begonnen is al wel vaker het geval geweest. Begin december 1995 nog bijvoorbeeld, toen was ook al duidelijk dat het langdurig zou gaan vriezen. En uiteindelijk kwam de hele winter van 1996 ondanks langdurige kou niet aan een Elfstedentocht toe.

Ik vind dat eigenlijk een beetje onzinnig om dat al ver van tevoren te roepen. Maar ik snap het enthousiasme en de hoop erop wel dat men dat doet, men wil het na zoveel jaren ontzettend graag. Maar dan kom je vaak beslagen ten ijs. Of je moet meteen vanaf het begin van de vorstperiode minima's van -10°C of kouder krijgen op rij met ook overdag flinke vorst, het liefst kouder dan -2°C.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Oud-forumlid » 26-12-2008 14:36

De betreffende media weten vast ook wel dat een elfstedentocht nog enorm ver is, maar het eerste bericht dat rept over een mogelijke elfstedentocht zal volop worden gelezen. Zo werkt het in medialand.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Oud-forumlid » 26-12-2008 20:37

Metsada schreef:de komende week stelt idd weinig voor, maar wat daarna gebeurt kan best spannend zijn. Ik denk dat een elfstedentocht vrij zelden verwacht wordt aan het begin van een vorstperiode. Op de een of andere manier begint een vorstperiode meestal met de verwachting dat het binnen een week weer afgelopen is.


Ja en dat valt mij telkens op deze winter. Iedere keer als de weerkaarten laten zien dat het zachter gaat worden, écht zachter dus, dan blijkt het toch steeds weer wat kouder uit te pakken. Er is deze winter dus min of meer wel een trend om hem kouder dan normaal te laten verlopen.
Afwachten dus, we zullen het zien.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Richard » 28-12-2008 00:13

Spike schreef:En uiteindelijk kwam de hele winter van 1996 ondanks langdurige kou niet aan een Elfstedentocht toe.
Dat klopt maar ten dele Spike, het uitblijven van de Elfstedentocht toen, had meer te maken met een dramatische tocht over het IJsselmeer waar allerlei ongetrainde lieden verwondingen van allerlei aard opliepen in de dagen dat het wel had gekund.
Men durfde het toen gewoon niet aan, en dat had zeker niet te maken met te weinig kou destijds Afbeelding
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Oud-forumlid » 28-12-2008 07:55

De redenen dat ik weet dat er toen geen tocht kwam was omdat het niet hard en overtuigend genoeg vroor. Normaal gesproken komt in zo'n situatie heb Elfstedenbestuur bijeen om te peilen. Op 9 februari was het eigenlijk wel mogelijk, maar van tevoren een datum prikken terwijl het ijs nog de juiste dikte moet krijgen was nooit de gewoonte.

Plaats reactie