Aankomende winter Elfstedentocht??????

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Tom
Berichten: 1
Lid geworden op: 01-01-1974

Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Tom » 25-12-2008 12:01

Elfstedentocht????
Laten we even wachten op wat komen gaat.
Ik geef toe dat op dit moment de situatie zo is dat de winter in de startblokken staat.
Maar er moet wel genuanceerd over gesproken worden.
In het noorden en oosten van Nederland zal de ijsaangroei inderdaad vrij snel kunnen verlopen.
Maar hier in het westen is dat een ander verhaal.
Punt 1 We moeten elke nacht helder weer hebben en vaak sluipt ook bewolking binnen en de verwachte minimumtemperaturen schat ik in tussen de -2 en -4 graden bij helder weer.
In het westen is de temperatuur al gauw boven nul overdag zeker in Rotterdam en omgeving.
Op langere termijn is er helemaal niets over te zeggen.
Wie zegt mij dat deze trend de hele winter van kracht blijft het kan wel maar uitspraken zijn uit den boze.
Op heel langere termijn tussen oud en nieuw gaat de overdag temperatuur waarschijnlijk weer stijgen kortom voor een elfstedentocht is het nog veel te vroeg om daarover een uitspraak te doen.
Afbeelding
Tom.Bruin

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door John » 25-12-2008 12:54

Tom,

Volgens mij is er wel meer te zeggen hoor.
Om tot een Elfstedentocht te komen moeten we eerder aan een periode met matige tot strenge vorst denken. Zie eerdere Elfstedentochten.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Oud-forumlid » 25-12-2008 13:16

En voor een Elfstedentocht zal het toch ook overdag flink moeten blijven vriezen, en niet rond of iets boven het vriespunt zoals in tegenwoordige winters. Voor kleine plasjes of meertjes maakt dat niet uit, maar grote wateren en kanalen zullen trager dichtvriezen deze aanstaande vorstperiode.

Voorlopig ziet het er zelfs goed uit, en rond Driekoningen LIJKT de kou zich te willen verscherpen. Ik word al bijna enthousiast als ik naar de EPS-pluim kijk, hopelijk zet dit door!!!!!

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Oud-forumlid » 25-12-2008 16:14

Rond de jaarwisseling wordt het zoals het er nu naar uitziet inderdaad minder koud, maar dit is slechts tijdelijk. Tegen of rond Driekoningen zou het serieuzere werk moeten beginnen, omdat het noorden en noordoosten van Europa dan volstromen met koude poollucht. Interessante ontwikkelingen dus, tijdens een zeer belangrijke fase in de winter. Mits deze vooruitzichten uitkomen zie ik een verder koud verloop wel zitten, maar heel even de komende dagen afwachten. In 1997 waren we ook zo zeker, en was het toch vanaf 12 januari over en uit met de pret.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Jaap » 25-12-2008 17:27

Het is in de weerhistorie gebleken: als het rond 6 jan. weer harder gaat vriezen, dan mag je op een echt koude winter hopen. Maar evengoed is die datum een omslagpunt gebleken naar zachter weer. Dan kun je het verder wel vergeten. In februari een aantal nachten met matige tot strenge vorst is normaal, maar dan zie je overdag alweer door toenemende zonnekracht, dat het te dicht bij 0 gr. komt. Dan komt die Elfstedentocht er ook niet. Er zijn wel uitzonderingen: 1963 en 1947, voor zover ik weet.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Oud-forumlid » 25-12-2008 21:25

Spike schreef:Rond de jaarwisseling wordt het zoals het er nu naar uitziet inderdaad minder koud, maar dit is slechts tijdelijk. Tegen of rond Driekoningen zou het serieuzere werk moeten beginnen, omdat het noorden en noordoosten van Europa dan volstromen met koude poollucht. Interessante ontwikkelingen dus, tijdens een zeer belangrijke fase in de winter. Mits deze vooruitzichten uitkomen zie ik een verder koud verloop wel zitten, maar heel even de komende dagen afwachten. In 1997 waren we ook zo zeker, en was het toch vanaf 12 januari over en uit met de pret.


zo, dat is nog eens optimistisch Afbeelding

Maar je hebt wel gelijk, er zijn op het moment meer modelruns die een tijdelijke verzachting van het weer toelaten om daarna te komen met serieuze koude. GFS heeft het scenario al een paar keer voorbij laten komen. Maarja, ik de kans dat het zachter wordt zit er helaas ook in. Echt een klassiek geval van het kan vriezen, tkan dooien. Het is ironisch genoeg in de pluim ook nog eens fifty fifty, en dan is het helaas meestal de zachtere optie ;(

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Oud-forumlid » 25-12-2008 22:11

jaapo schreef: In februari een aantal nachten met matige tot strenge vorst is normaal, maar dan zie je overdag alweer door toenemende zonnekracht, dat het te dicht bij 0 gr. komt. Dan komt die Elfstedentocht er ook niet. .


Behalve dan in 1985, 1986, 1956, 1929 om maar wat elfstedentochtjes te noemen in een februari wintertje.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Oud-forumlid » 25-12-2008 22:15

Als het dit jaar niet lukt lukt het nooit weer , alles zit mee, je moet je niet blind staren op de verwachtingen maar juist hopen op dooi en regen met nieuwjaarsdag dan kan het tegen de avond over gaan in sneeuw en zo een dek vormen voor de uitstraling, na nieuwjaar gaat het gebeuren, de ECHTE vorst Afbeelding

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Jaap » 26-12-2008 00:56

Ik heb inderdaad de februari-elfstedentochten toen ik dat schreef over het hoofd gezien. Ik had op dat moment februari-maanden in gedachten, waarbij het in de nacht minstens matig vroor, maar het overdag bij veel zon en weinig wind om of net boven het vriespunt kwam. Maar dan heb ik het meer over een stralingswinter. Bij transportkou is het in februari inderdaad mogelijk, maar dan moet het wel al op z'n laatst rond de derde febr. beginnen. Verder lijkt mij de watertemperatuur door allerlei oorzaken hoger dan vroeger. Daardoor is er meer kou nodig om een dikke ijsvloer te krijgen. Maar het kan nog steeds.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Aankomende winter Elfstedentocht??????

Bericht door Oud-forumlid » 26-12-2008 10:37

Uit het winter(tje!) wat er nu aankomt hoef je niet veel te verwachten. Ik vind dat de verwachtingen ook veel te hoog gespannen zijn, met veel media-opklopperij.
Voor een 11-stedentocht heb je gewoon mi-ni-maal een week lang strenge vorst nodig. Klaar. Met minder vriezen de diepe grotere wateren niet voldoende dicht, bij brakke wateren nabij Harlingen krijg je bij twee weken matige vorst bijvoorbeeld nog steeds nauwelijks ijsvorming. Tevens moet de temperatuur overdag het liefst ook niet te dicht bij nul komen: als er veel straling is, krijg je alweer gauw smelt aan de slootkanten, dit geldt nog meer voor februari.

Plaats reactie