Inval van polaire (arctische ?) lucht

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Oud-forumlid » 22-11-2008 00:49

Gerard, weet je nog wat ik zei?, voor de ochtendspits in Stadskanaal Afbeelding .
Ik krijg gelijk. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Oud-forumlid » 22-11-2008 00:52

En maandag is het de 24e ,ik heb het de 13e al aangegeven Afbeelding Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Gerard » 22-11-2008 01:10

stormie schreef:En maandag is het de 24e, ik heb het de 13e al aangegeven Afbeelding Afbeelding


Of het nu maandag nog ligt ... er is een kans, eerst wordt de koude lucht teruggedrongen en dan keert ze weer terug vanuit het noordoosten waarschijnlijk. Afbeelding
Waar had je het ook al weer aangegeven?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Oud-forumlid » 22-11-2008 01:14

In de roepdoos tegen Han, en op 13 nov in off toppic Afbeelding
Maar ik heb het gevoel dat er wel eens meer als 10 kan vallen ,ook zo raar de min temp voor Winterberg is op dinsdagnacht -22? en daarna weer veel hoger.Je kan er niks van zeggen ,zoals ik eerder aangaf is dit en speldeprik,vraag Hans Afbeelding ,De Winter komt er aan. Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Gert » 22-11-2008 06:15

Gerard schreef:

schreef:In ieder geval komt er weer sneeuw in een groot deel van het land (zondag), uitgezonderd het (uiterste) westen waarschijnlijk. De windrichting gaat weer scherp hoeken in lijn met de kust en de neerslaghoeveelheid is inderdaad misschien minder dan destijds.
Het fenomeen aanvriezende sneeuw lijkt me wel gerechtvaardigd. Of het tot overlast leidt zullen we zien, maar wat kaarsen en lucifers binnen handbereik is misschien handig voor de avond in sommige regio's.


In ieder geval er van genieten. En voor de duidelijkheid voor mij mag er het nodige vallen

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door John » 22-11-2008 10:40

Sonja&amp schreef:Gerard schreef:

schreef:In ieder geval komt er weer sneeuw in een groot deel van het land (zondag), uitgezonderd het (uiterste) westen waarschijnlijk. De windrichting gaat weer scherp hoeken in lijn met de kust en de neerslaghoeveelheid is inderdaad misschien minder dan destijds.
Het fenomeen aanvriezende sneeuw lijkt me wel gerechtvaardigd. Of het tot overlast leidt zullen we zien, maar wat kaarsen en lucifers binnen handbereik is misschien handig voor de avond in sommige regio's.


In ieder geval er van genieten. En voor de duidelijkheid voor mij mag er het nodige vallen


Nou, nou Gerard. In je bericht schuilt toch enige spot, mag ik aannemen. Afbeelding

Het is in elk geval synoptisch een boeiende situatie morgen. Ideaal om stap voor stap prognoses en actuele ontwikkelingen te volgen.

Er zijn drie zaken waar ik morgen vooral op ga leten.

1. Hoe liggen de dauwpunten en natteboltemperaturen in de vanuit het zuiden aangevoerde lucht?
Dauwpunten al boven nul, ook in België en Frankrijk, vergeet dan een sneeuwdek maar.
(Op 25 november 2005 kwam 's middags in België dauwpunten van -1 tot -3 graden voor).
(Op 2,3 maart 2005 voerde de zuiden wind ook dauwpunten lager dan 0 graden aan).

2. Hoeveel neerslag valt er te verwachten?
3. Is er en zo ja wanneer een windruiming te verwachten naar west?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Gerard » 22-11-2008 15:40

stormie schreef:In de roepdoos tegen Han, en op 13 nov in off toppic Afbeelding
Maar ik heb het gevoel dat er wel eens meer als 10 kan vallen ,ook zo raar de min temp voor Winterberg is op dinsdagnacht -22? en daarna weer veel hoger.Je kan er niks van zeggen ,zoals ik eerder aangaf is dit en speldeprik,vraag Hans Afbeelding ,De Winter komt er aan. Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ja, maar in Stadskanaal lijkt niets te komen, net als in november 2005.
Toen gebeurde er ook niets in Groningen.. Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Gerard » 22-11-2008 15:43

John schreef:
Sonja&amp schreef:Gerard schreef:

schreef:In ieder geval komt er weer sneeuw in een groot deel van het land (zondag), uitgezonderd het (uiterste) westen waarschijnlijk. De windrichting gaat weer scherp hoeken in lijn met de kust en de neerslaghoeveelheid is inderdaad misschien minder dan destijds.
Het fenomeen aanvriezende sneeuw lijkt me wel gerechtvaardigd. Of het tot overlast leidt zullen we zien, maar wat kaarsen en lucifers binnen handbereik is misschien handig voor de avond in sommige regio's.


In ieder geval er van genieten. En voor de duidelijkheid voor mij mag er het nodige vallen


Nou, nou Gerard. In je bericht schuilt toch enige spot, mag ik aannemen. Afbeelding

Het is in elk geval synoptisch een boeiende situatie morgen. Ideaal om stap voor stap prognoses en actuele ontwikkelingen te volgen.

Er zijn drie zaken waar ik morgen vooral op ga leten.

1. Hoe liggen de dauwpunten en natteboltemperaturen in de vanuit het zuiden aangevoerde lucht?
Dauwpunten al boven nul, ook in België en Frankrijk, vergeet dan een sneeuwdek maar.
(Op 25 november 2005 kwam 's middags in België dauwpunten van -1 tot -3 graden voor).
(Op 2,3 maart 2005 voerde de zuiden wind ook dauwpunten lager dan 0 graden aan).

2. Hoeveel neerslag valt er te verwachten?
3. Is er en zo ja wanneer een windruiming te verwachten naar west?


Kijk naar de kaartjes John, de temperatuurlijnen zijn al in de neerlagzones geprojecteerd.
Als de temperatuur naar nul kruipt dan zit de dauwpuntstemperatuur daar op of iets onder. Afbeelding

Ik zoek de dauwp.temp. kaart er even bij:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Oud-forumlid » 22-11-2008 15:43

Oke daar heb je een punt, maar het gaat om de verwachting. En die wordt steeds eenduidiger,namelijk veel sneeuw. Afbeelding Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Oud-forumlid » 22-11-2008 15:47

Ook in Stadskanaal,ik blijf bij die 7cm voor ons,en misschien wel 15 tot 20 in het Limburgse heuvelland Afbeelding

Plaats reactie