Inval van polaire (arctische ?) lucht

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Gerard » 22-11-2008 16:30

stormie schreef:Ook in Stadskanaal,ik blijf bij die 7cm voor ons,en misschien wel 15 tot 20 in het Limburgse heuvelland Afbeelding


Je lijkt Piet Paulusma wel:

Een pak sneeuw

Zondag krijgen we te maken met een pak sneeuw. Deze sneeuwval zal later in de middag en aan het begin van zondagavond matige sneeuwval geven in het hele land. In de avond gaat de sneeuw over in regen in het westen en zuidwesten van het land. Maar in het oosten, noorden en zuidoosten blijft het lang doorsneeuwen. Er komt een sneeuwdek van ongeveer 10 cm, lokaal meer in de hogere delen van het land (Limburg of de Postbank bij Arnhem).

Waarschuwing verkeer: het verkeer moet vanaf zondagmiddag in het gehele land rekening houden met grote overlast door sneeuw. In de avond en nacht blijft er overlast door sneeuw in het noorden en oosten.

Tot zover Piet Paulusma.

VOlgens de GFS-prog komt er in het noorden niets. Ik ben benieuwd!!

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door John » 22-11-2008 17:18

De kans lijkt groter geworden, dat het zwaartepunt van de neerslag langs occlusie vooral de zuidwestelijke helft aandoet en vervolgens naar België koerst.
Een pak sneeuw voor Groningen en Drente lijkt me erg stoer geroepen. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Oud-forumlid » 22-11-2008 17:20

Matige sneeuwval in het HELE land??? Moet het eerst nog zien!

Gister viel het ook erg tegen met vrijwel geen sneeuwbui, vandaag was dat eigenlijk ook al het geval. Ook al viel er vanochtend en vanmiddag zeer kortstondig een beetje natte sneeuw, het overgrote deel van de dag was het toch weer zonnig met blauwe lucht. Afbeelding

Dus ik geloof er morgen niet zo in, voor hier tenminste. In het midden en noorden komen de verwachtingen beter tot z'n recht, zeker gezien de nieuwsberichten. Het wil hier gewoon niet deze keer. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Oud-forumlid » 22-11-2008 17:23

Ik had het niet over een pak maar 7 cm in Stadskanaal. Of het gaat lukken zien jullie morgen wel Afbeelding Afbeelding

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door John » 22-11-2008 17:33

Spike schreef:Matige sneeuwval in het HELE land??? Moet het eerst nog zien!

Gister viel het ook erg tegen met vrijwel geen sneeuwbui, vandaag was dat eigenlijk ook al het geval. Ook al viel er vanochtend en vanmiddag zeer kortstondig een beetje natte sneeuw, het overgrote deel van de dag was het toch weer zonnig met blauwe lucht. Afbeelding

Dus ik geloof er morgen niet zo in, voor hier tenminste. In het midden en noorden komen de verwachtingen beter tot z'n recht, zeker gezien de nieuwsberichten. Het wil hier gewoon niet deze keer. Afbeelding


Nu Spike, je bent toch wel een heuse pechvogel, of je hebt je ogen dicht op belangrijke momenten. Afbeelding
Ik heb toch echt 's ochtends en 's middags een sterk wisselende bewolking gezien met talrijke, soms intensieve sneeuw- en korrelbuien.
De sneeuwfractie werd niet minder gedurende de dag. Ook de middagbuien zetten meteen in met sneeuw of korrels. Geen regen!

Ook de radarbeelden toonden de spreiding der buien zeer fraai. Dat de buienverwachtingen voor het midden en noorden beter tot zijn recht komen, ben ik niet met je eens dit keer.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Gerard » 22-11-2008 17:52

De sneeuw lijkt te komen ten zuidwesten van de lijn Den Helder - Coevorden. Om 15:00 dringt dan vanuit West-Vlaanderen zachtere lucht op. De ze komt tot stilstand ergens midden over Nederland en de grens beweegt maandag weer naar het zuiden terug.

Hier en daar 5 tot 6 centimeter lijkt me mogelijk: Oostelijk deel België en delen van Zuid- en Midden-Nederland (Veluwe).

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Oud-forumlid » 22-11-2008 17:55

Gerard schreef:De sneeuw lijkt te komen ten zuidwesten van de lijn Den Helder - Coevorden. Om 15:00 dringt dan vanuit West-Vlaanderen zachtere lucht op. De ze komt tot stilstand ergens midden over Nederland en de grens beweegt maandag weer naar het zuiden terug.

Hier en daar 5 tot 6 centimeter lijkt me mogelijk: Oostelijk deel België en delen van Zuid- en Midden-Nederland (Veluwe).



Schoorl- Stadskanaal is mijn visie

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Gerard » 22-11-2008 19:21

Guidance KNMI van 18.00: Er valt in het relevante gebied (Nederland met uitzondering van het noordoosten) 2-5 cm sneeuw, plaatselijk nog wat meer. Afbeelding
Zie, er zitten meer op dezelfde lijn van Den Helder - Coevorden.
Ik vraag me wel af hoever je landinwaarts moet gaan vanaf de kust, hangt sterk van de winddraaiing af die nog gaat komen. Bijna onvoorspelbaar. Ik weet nog goed dat achter de Schoorlse en Bergense duinen een flink pak sneeuw viel bij zuidzuidwesten wind (maart 2005)en dat 5 km noordwestwaarts (Groet, ook nog achter de duinen) niets van sneeuw te bespeuren was.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door Oud-forumlid » 23-11-2008 09:38

John Kerkhof: hou het dan toch maar op pechvogel, en was jij een stukje verderop de mazzelaar! Afbeelding

Aangezien ik gister een groot deel van de dag buiten was, had ik m'n ogen niet bepaald dicht. En misschien verbaast het eenieder dat ik met die vele laagstaande zon toch vaak m'n zonnebril nodig had.

Gisteravond op een verjaardag hoorde ik vele mensen spreken van volop sneeuwbuien en winters ongemak, ik kon er niet over meepraten en zei ook daar 'het andere/tegenovergestelde' terwijl ik flink zat te balen dat ik dus 1 van de weinigen was die het weer mis moest lopen. Onvoorstelbaar op zo'n korte afstand zo'n groot verschil!

Hopelijk vandaag meer geluk!!!!!!!!!!!!!!!!!

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Inval van polaire (arctische ?) lucht

Bericht door John » 23-11-2008 10:03

Spike, sterkte.

Het voordeel van frontale neerslag is dat de kansen op markante verschillen binnen 15 kilometer kleiner zijn. Afbeelding

Plaats reactie