Back to the seventies!!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Theo » 12-09-2008 15:57

Richard B schreef:
schreef:Theo P schreef:
Weerinteresses zijn : sneeuw(val), vorstperiodes, zware regen(val)
Die regels elders op dit forum kun je ook gewoon wissen hoor Theo


Nee hoor Richard, ik blijf weeramateur dus ook ik ben in voor sneeuw en zware regenval en als het langdurig vriest, wat ik niet hoop, dan ben ook ik geïnteresseerd in alle aspecten van zo'n vorstperiode, schaatsen b.v.!

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 12-09-2008 16:44

Spike schreef:Het komt op mij een beetje klagerig over, zowel de 'tegenvallende' temperaturen als het aantal uren zon en dat Nederland 1 van de somberste landen ter wereld zou zijn. Afbeelding Waar hebben we het toch steeds over???

Dat het de laatste jaren 'minder vet' is dan al die vette jaren zoals bijvoorbeeld 2003 is puur verwennerij, zo'n jaar is normaal voor het uitsterste zuiden van Frankrijk en Spanje. Naar mijn weten is Schotland het somberste land ter wereld, en komen wij er al jarenlang met veel zonnige maanden seizoenen en jaren er in elk geval zonniger vanaf dan voor 1995. Kijk het archief van de statistieken van het knmi er maar op na, meer dan je denkt na twee wat tegenvallende zomers.


Jammer, maar ongeveer 99 procent van de mensen op deze wereld geniet meer zon dan Nederland. Ons land is gemiddeld een van de somberste landen ter wereld. Let wel: één van de, Schotland en IJsland komen er nog slechter vanaf. Hetzelfde geldt voor delen van Lapland. Je hebt inderdaad gelijk dat we vanaf 1994 gemiddeld meer zon hebben. Het gemiddelde over 1994-2007 is 1672 uur!

Maar als de zon schijnt, dan ben je soms nog niet jarig. Zaterdag was er windkracht 5 en kwam ineens de zon erdoor. Mijn reisgenoot: pff, het is ineens warm. En dat terwijl het op dat moment MAAR 19,5 graden was (was in Parijs). Nee, het was fris (zeker voor het Nieuwe Klimaat), de zonneschijn iets onder de maat en het waaide te hard.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Gerard » 13-09-2008 09:45

lieve_ridwan schreef:

Jammer, maar ongeveer 99 procent van de mensen op deze wereld geniet meer zon dan Nederland.


'Geniet meer zon': ik vraag me af of die 99% daar mee eens is: ik denk dat een groot deel van die 99% weggeschrapt kan worden als je naar de mening van die mensen vraagt die onder die 99% vallen. 'De koperen ploert' is een bekende uitdrukking, in veel landen geniet men van de schaduw wegens een overvloed van zon. Afbeelding

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Theo » 13-09-2008 14:52

Gerard Kos Schreef:
schreef:De koperen ploert' is een bekende uitdrukking, in veel landen geniet men van de schaduw wegens een overvloed van zon.


Laat Ra dat maar niet horen. Uitgerekend in een land met plaatsen die de zonnigste van de wereld zijn, is men de zon, een van de meest vereerde goden in Egypte, als de belangrijkste God gaan zien.

Verder vraag ik mij af of mensen die de schaduw genieten het anders zouden willen. Straatje vegen, theetje drinken: praatje maken. Afbeelding

Veel landen kunnen meer regen gebruiken maar dat is een ander probleem.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 13-09-2008 19:55

In Polen is de laagste waarde in december volgens WKI 20 uur (inderdaad heel laag). In juni is het er juist zonnig. De laagste jaarsom is 1396 uur. In Nederland:
Deelen: 1436,9 uur
Twenthe: 1443,2 uur
Maastricht: 1480,1 uur

Als we het dan over sombere maanden hebben: triest dieptepunt is Twenthe, dat in juni met 171,3 uur zon moet rondkomen. Dan ben ik graag bereid een paar uur langer in de auto te zitten voor een week vakantie. Ik heb weleens gedacht dat de oorzaak ligt in de breedtegraad, dat het op 52° NB weleens heel somber zou kunnen zijn.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Theo » 16-09-2008 14:10

Theo P schreef:
schreef: Terug naar de jaren 70: hoogtepunten voor mij: de hittegolf van augustus 1975, de zomer van 1976 en de winter 1978/79.

Helemaal vergeten de stormen van november 72 en april 73. We gooiden toen in de pauze jassen de lucht in en soms kwam de wind er goed onder en als je geluk had (of pech) kwam je jas boven het schoolgebouw uit en belanden op het dak. Sensatie; omdat dan de conciërge (arme man) het dak op moest om de jas er weer vanaf te halen.

Ik las net onder het forum, leden, een stuk van Reinder Maasmechelen. Hij is koudemoe! Dus voor jullie winterliefhebbers is er nog hoop; het kan dus toch nog goed komen. Afbeelding


Dan nog: Lieve_Ridwan schreef:
schreef:In Polen is de laagste waarde in december volgens WKI 20 uur (inderdaad heel laag). In juni is het er juist zonnig. De laagste jaarsom is 1396 uur. In Nederland:
Deelen: 1436,9 uur
Twenthe: 1443,2 uur
Maastricht: 1480,1 uur


In Egypte het andere uiterste: plaatsen (zuidwestelijk woestijngebied) met gemiddeld 4000 uren zon tot recordpieken van 4400.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 16-09-2008 20:00

Heerlijk klimaat, alleen in de vroege middag is het er wel erg warm (37 tot 40°C) vanwege de hoge zonnestand en het vrijwel ontbreken van schaduw. Dat was dan nog in de tweede helft van oktober. Maar ik heb het liever te warm dan te koud, want in dat eerste geval is er altijd wel een tijdstip waarop de gewenste temperatuur bereikt wordt.

Het minst prettige van een somber klimaat is dat er maar weinig dagen zijn waarop je echt lekker weer voor buitenactiviteiten treft. In een wat slechtere zomer moet je dan ook weleens genoegen nemen met een minder mooie dag (mits je die dag kan kiezen). Ik blijf er bij dat we in ons land moeten roeien met de riemen die we hebben.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 29-09-2008 11:38

Zandvoort 29 september 2008.

Goedemorgen weer vrienden.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen......zo gek was en is dit topic dus niet.
Lees nu maar 's 'Het weer met A3'.
Had ik het dus toch mooi goed bekeken Afbeelding
Na het lezen van 'Zomer 2008 eigenlijk niet bijzonder in het opwarmende klimaat', graag nog even jullie antwoorden op dit topic Afbeelding .

Groet, Albert.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 29-09-2008 14:58

Het was een zomerseizoen dat deels paste bij de jaren '70, maar absoluut niet in z'n geheel.

Nu hadden we de zomer in mei en qua zon ook september, omdat deze ruim boven normaal scoorde qua zonuren. De zomer zelf was wel wisselvallig, maar qua gemiddelde temperatuur zelfs nog ietsjes boven normaal. Dat was in de jaren '70 met een wisselvallige zomer duidelijk een stuk kouder.

In het 'nieuwe' klimaat krijg je een april-, mei- en/of septemberzomer als de eigenlijke zomer in die zin tegenviel, ook dat was in de jaren '70 nooit aan de orde. Vele zomers scoorden ver beneden normaal met een flinke portie wisselvalligheid en regen, maar toen gaven het voor- of naseizoen geen beeld met langdurig zomerweer. Nu hadden we in juli nog een flinke portie zomerse dagen met een juli-gemiddelde iets boven normaal, ook dat kwam in een wisselvalllige zomer in de jaren '70 niet voor.

Dus de slogan van deze topic voldoet met een ja, maar ook duidelijk met een nee. In procenten zou ik zeggen: ja 40% en nee 60%.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Theo » 30-09-2008 15:23

Spike schreef:
schreef:Nu hadden we de zomer in mei en qua zon ook september, omdat deze ruim boven normaal scoorde qua zonuren.
Als jij, 13 uur meer zon, ruim boven normaal vind moet ik je gelijk geven. Ik vind het zelf niet noemenswaardig meer en zeker niet zonnig of zomers te noemen. Zelfs februari 2003 had meer zonuren dan deze maand. We kunnen daarom nog niet zeggen dat februarie 2003 een zomermaand is (was). Ruim zonnig vind ik herfst en lente maanden in de buurt van 200 uur en de zomermaanden meer dan 250 uur. Denk maar aan 1947. Ik zou iedereen graag een winter gunnen ala 1947 als ik de zomer er dan maar bij krijg.

Plaats reactie