Back to the seventies!!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 04-09-2008 15:15

zandvoort 04 september 2008.

Afgelopen zomer was een zomer zoals we die ook kenden in de jaren '70. Wind,regen en weinig ruimte voor de zon. Denk aan de zomers van 1974,1977,1978,1979. Vreselijke zomers waren dat. Maar ook de jaren '80 kunnen we nog ff oproepen. 1981,1984,1985,1986 en 1987. Om maar een aantal slechte zomers aan te halen. En zo waren er ook een aantal van die zomers in de jaren '90, alleen in mindere mate. En nu ook in deze nieuwe eeuw. 2004 was ook niet echt om over naar huis te schrijven. En dan de laatste twee zomers ook niet. 2007 + 2008. Het enige wat we uit de laatste 20 jaren kunnen halen is de hogere temperatuur die gemeten wordt. Zowel overdag als ook nog 's, in meerdere mate de nacht temperatuur. Verder is het weer wat extremer geworden. Denk aan de hoosbuien, maar daar is alles mee gezegd. Moraal van dit verhaal! Het nederlandse weer mag kwa temperatuur dan af en toe aan het Zuid-Franse tippen. Ook in de winter maanden. Maar verder is en blijft het wisselvalligheid troef in ons landje aan de Noordzee Afbeelding Lang stabiel weer is nog altijd zeldzaam in ons land. Aftellend kijken we nog ff naar een paar jaren. 2006, 2003, 1995, 1983, 1982 ( de hele maand juli was toen snoeiheet ), 1976 en 1975 ( de hele maand augustus was toen bloedheet ).

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 04-09-2008 18:23

Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon. De mate van stabiliteit op een bepaalde locatie op de wereld valt voor een groot deel af te leiden uit het gemiddelde aantal zonuren. Dan blijkt Nederland een van de somberste landen ter wereld. Dit is onder meer toe te schrijven aan de straalstroom, waardoor ons land wordt overspoeld met depressies en storingen.

Texel kent het grootste aantal zonuren, maar in mei is het qua temperatuur tranen met tuiten (gem. maximum een zeer koude 14,7°C) en in juni is de maximumtemperatuur er vergelijkbaar met een plaats als Sodankyla in het noorden van Finland. De warmste plaats (Arcen) krijgt in de zomer steevast de minste zon.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Gert » 07-09-2008 08:01

Albert schreef:

schreef:Afgelopen zomer was een zomer zoals we die ook kenden in de jaren '70. Wind,regen en weinig ruimte voor de zon. Denk aan de zomers van 1974,1977,1978,1979. Vreselijke zomers waren dat. Maar ook de jaren '80 kunnen we nog ff oproepen. 1981,1984,1985,1986 en 1987. Om maar een aantal slechte zomers aan te halen. En zo waren er ook een aantal van die zomers in de jaren '90, alleen in mindere mate. En nu ook in deze nieuwe eeuw. 2004 was ook niet echt om over naar huis te schrijven. En dan de laatste twee zomers ook niet. 2007 + 2008. Het enige wat we uit de laatste 20 jaren kunnen halen is de hogere temperatuur die gemeten wordt. Zowel overdag als ook nog 's, in meerdere mate de nacht temperatuur. Verder is het weer wat extremer geworden. Denk aan de hoosbuien, maar daar is alles mee gezegd. Moraal van dit verhaal! Het nederlandse weer mag kwa temperatuur dan af en toe aan het Zuid-Franse tippen. Ook in de winter maanden. Maar verder is en blijft het wisselvalligheid troef in ons landje aan de Noordzee Lang stabiel weer is nog altijd zeldzaam in ons land. Aftellend kijken we nog ff naar een paar jaren. 2006, 2003, 1995, 1983, 1982 ( de hele maand juli was toen snoeiheet ), 1976 en 1975 ( de hele maand augustus was toen bloedheet ).


In de kern ben ik het met je eens dwz de Nederlandse zomers blijven (gelukkig) wisselvallig. Anderzijds is de verdeling neerslag en droge perioden wel extremer geworden. De zomer van 2007 kan dan wisselvallig zijn maar kijk ik naar het zomerhalfjaar dan heb je toch de extreme droogte van april gehad en ook de voorzomer was mooi. Dit jaar min of meer vergelijkbaar. HEt prachtige weer van mei en in het noorden van het land bleef het tot begin juli zeer droog. Kortom wisselvallig ja, maar wel steeds meer een afwisseling van zeer droge perioden met perioden met veel neerslag

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Back to the seventies!!

Bericht door John » 07-09-2008 10:23

In het overzicht zoals Albert geschreven heeft mis ik juli 1994, augustus 1997 en september 1999.

De zomers uit de jaren zeventig en tachtig vind ik van een andere orde van de zomers 2007, 2008. Niet alleen vanwege de hogere temperaturen uit 2007 en 2008, maar ook vanwege een minder overtuigende westcirculatie.

Nog steeds komen regenfronten in de zomermaanden minder voor dan decennia terug.
Heel veel nattigheid hangt nu samen met ontstabiliteit en minder met scheiding der luchtsoorten.
En dat past weer prima in het plaatje van een minder uitgesproken westcirculatie dan periodiek in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 08-09-2008 17:31

De zomers zijn er in ieder geval niet zonniger op geworden, iets wat de wisselvalligheid onderstreept.

Zowel vorig als dit jaar viel juist de zomer tegen, doordat het oosten van Europa langdurig in zeer stabiele lucht verkeerde. In Boekarest was het dit weekend helaas weer 34, 35 en 33 graden. Je raadt het al: dan is de weerkwaliteit in West-Europa slecht.

Het afgelopen weekend (ik zat in Parijs) deed mij aan het einde van de herfst denken. Op zaterdag was er nog af en toe zon, maar veel wind. Vrijdag en zondag waren vrijwel zonloos (0,3 en 1,0 uur zon) en vooral gisteren was het koud. Misschien is de westcirculatie dit jaar minder uitgesproken (zeer koude dagen kwamen zelden voor), maar wel hardnekkiger. Vrij warm weer was vaak verder dan ooit.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 12-09-2008 13:01

zandvoort 12 september 2008.

En kijk nu eens naar die temperaturen Afbeelding Echt terug naar de jaren '70 Afbeelding In de nacht van zaterdag op zondag gemiddeld temperaturen van slechts 6 graden boven nul.
Dan praten we over 13/14 september.
Vandaag 12 september >> Moskou 6 graden. Voor ons land > woensdag 17 september 15 graden.
Dit is wel heel andere koek dan dat we gewend waren.
Om nu verder kort te zijn: Gewoon Nederlands weer, zonder franje.
Terug naar start, geen 20.000 Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 12-09-2008 14:42

Het komt op mij een beetje klagerig over, zowel de 'tegenvallende' temperaturen als het aantal uren zon en dat Nederland 1 van de somberste landen ter wereld zou zijn. Afbeelding Waar hebben we het toch steeds over???

Dat het de laatste jaren 'minder vet' is dan al die vette jaren zoals bijvoorbeeld 2003 is puur verwennerij, zo'n jaar is normaal voor het uitsterste zuiden van Frankrijk en Spanje. Naar mijn weten is Schotland het somberste land ter wereld, en komen wij er al jarenlang met veel zonnige maanden seizoenen en jaren er in elk geval zonniger vanaf dan voor 1995. Kijk het archief van de statistieken van het knmi er maar op na, meer dan je denkt na twee wat tegenvallende zomers.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Theo » 12-09-2008 15:08

Voor mij geldt niet dat zonniger dan normaal puur verwennerij is. Zelfs zonniger dan normaal vind ik onderbedeeld al je kijkt naar de rest van de wereld. Wij zijn niet verwend de laatste jaren maar gewend aan dit zeer troosteloze klimaat. En in de winter zegt mij de term zonniger dan normaal al helemaal niets: december 55 uur zon i.p.v. 43: laat me niet lachen, het is gewoon in beide gevallen om te huilen. Ik ben blij dat er op dit forum ook nog een paar mensen tussen zitten die mijn zienswijze delen al geloof ik wel dat we een minderheid vormen. Je zou anders bijna gaan denken dat je een of andere bizarre wens koestert. De meeste weeramateurs houden vooral ook van regen, bewolking en, nog erger, de winter.

Ik geef je zeker gelijk als je zegt dat het na 1988 allemaal iets 'beter' is geworden. Het jaar 2003 was zonnig en dat merk je gelijk.
Als de zon gemiddeld 900 uren schijnt in de zomer ga ik de dagen met onweersbuien, regen en bewolking ook waarderen.
De kunst is echter niet om uiting te geven aan wat voor weer je had gewenst maar om de elementen zoals die op je afkomen te registreren en te bestuderen, en dat zonder waardeoordeel.

Terug naar de jaren 70: hoogtepunten voor mij: de hittegolf van augustus 1975, de zomer van 1976 en de winter 1978/79.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Richard » 12-09-2008 15:27

Theo schreef:Weerinteresses zijn : sneeuw(val), vorstperiodes, zware regen(val)
Die regels elders op dit forum kun je ook gewoon wissen hoor Theo Afbeelding
Theo schreef:Al geloof ik wel dat we een minderheid vormen. De meeste weeramateurs houden wel van regen, bewolking en, nog erger, de winter.Als de zon gemiddeld 900 uren schijnt in de zomer ga ik de dagen met onweersbuien, regen en bewolking ook waarderen.
En ik maar denken dat ik tot de minderheid behoor met voorliefde voor een Jahrhundertwinter.
Bij 900 uur vorst in de winter blijf ik denk ik op nog meer hopen Afbeelding
Lang leve de seventies en vergeet ook vooral niet de sisties Afbeelding
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 12-09-2008 15:34

Euhm, 2003 haalt het helaas ook niet vergeleken met het uiterste zuiden van Frankrijk en Spanje. Nice heeft normaal rond de 2800 uren zon per jaar en Toulon zelfs nog iets meer. Almeria in Z-spanje ongeveer 3000 uur en Barcelona bijv. 2700 uur.
Hier kwam 2003 uit op 2000-2200 uur en dat is te vergelijken met Lyon, Grenoble of bijv. Rimini maar ook bijv. Nantes in Frankrijk. Ik stap graag op de racefiets, ik weet nog wel dat je de dagen in 2003 voor het uitkiezen had. Had je geen tijd of zin, maakte niet uit, je kon dan ook morgen overmorgen of de dag daarna.

Als ik me niet vergis is IJsland nog somberder dan Schotland: 1000-1100 uur zon per jaar.

Plaats reactie