Back to the seventies!!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Richard » 30-09-2008 15:48

Theo schreef:Ik zou iedereen graag een winter gunnen ala 1947 als ik de zomer er dan maar bij krijg.
Dank voor je gulheid Theo Afbeelding Voor mij is het precies andersom, maar dat zal je niet echt verbazen denk ik !
Hoewel ik het al warm krijg bij de gedachte alleen.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Theo » 30-09-2008 15:56

Richard, zulke kadootjes kan ik helaas niet uitdelen maar mocht dat wel het geval geweest zijn zou het echt een hele opoffering van mijn kant zijn: zo'n winter gaat me niet in de koude kleren zitten. Afbeelding Wat zeg ik?
En toch liever eerst de winter en dan de zomer volgens het politieke spreekwoord eerst het zuur en dan het zoet. Of na regen komt............ Afbeelding


Ik ben weer eens vreselijk de draad kwijt. Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 01-10-2008 11:10

Theo schreef:Spike schreef:
schreef:Nu hadden we de zomer in mei en qua zon ook september, omdat deze ruim boven normaal scoorde qua zonuren.
Als jij, 13 uur meer zon, ruim boven normaal vind moet ik je gelijk geven. Ik vind het zelf niet noemenswaardig meer en zeker niet zonnig of zomers te noemen. Zelfs februari 2003 had meer zonuren dan deze maand. We kunnen daarom nog niet zeggen dat februarie 2003 een zomermaand is (was). Ruim zonnig vind ik herfst en lente maanden in de buurt van 200 uur en de zomermaanden meer dan 250 uur. Denk maar aan 1947. Ik zou iedereen graag een winter gunnen ala 1947 als ik de zomer er dan maar bij krijg.


Herfstmaanden met een zonneschijnduur van 200 uur of meer bestaan helaas (vrijwel) niet in dit bewolkte klimaat. Op andere breedtegraden (noordelijker of zuidelijker, waar het meestal gewoon beter is) wel. Een dergelijke hoeveelheid is voor juni al aan de hoge kant. Oké, in de buurt van de 200 uur, dat zou nog wel kunnen, zoals in 2003 en 2005. Dat geeft zo'n maand meteen een zomerse aanblik Afbeelding

Verder lijkt het alsof we op een afkoeling stevenen, met normale tot beneden normale temperaturen. Wanneer wat het ook al weer voor het laatst ruim boven normaal?

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Theo » 01-10-2008 12:18

Lieve_Ridwan het wordt wat minder maar niet te somber we staan nog altijd op de 5de plaats wat warmste jaren betreft; antwoord op je vraag is mei 2008.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 01-10-2008 15:25

Even offtopic meedoen: mei 2008 was door die ruim twee weken hoogzomers weer idd flink te warm, dat je dat al bent vergeten Lieve! Afbeelding Maar ik ken mensen die hebben pas echt een kort termijn geheugen, die de zomer van 2006 slecht vonden alleen maar vanwege augustus. Heter dan juli kon bijna niet maar goed, ik dwaal af.

Behalve mei dit jaar was ook juli iets te warm, die had vier zomerse dagen teveel. Omdat augustus die weer minder had was het precies gecompenseerd, ook al wil niemand dat horen. Toch komen we daarmee tot een keurig gemiddelde.

Denk dat het met op die afkoeling afstevenen wel mee valt. Toevallig was september 2008 pas de eerste maand voor mij die echt beneden normaal eindigde, in vele jaren is dat flink anders geweest met veel meer koude maanden.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 02-10-2008 09:10

Het zal zeker en vast komen door mijn vervloekte enkelglas. Hier in huis is het al zo’n 17°C (ramen dicht) en waar ik ook kom, het is er beter. Zelfs in de gevangenis is het waarschijnlijk warmer, maar gelukkig komt er deze maand dubbele beglazing (en centrale verwarming) dus de ellende blijft beperkt bij één winter. 'Vroeger' had iedereen enkel glas en kachelverwarming, dat lijkt me toch anders.

Goed, ik dwaal een beetje af.
Natuurlijk weet ik nog dat mei recordwarm was, en dat de derde decade van juli zeer warm was. We zijn teveel verwend van juni 2006 tot juni 2007 Afbeelding
Oktober begint nu opmerkelijk koud, dit zie je niet zo vaak. Maar het zeewater is waarschijnlijk ook niet meer zo warm als in andere jaren.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 02-10-2008 11:10

Theo schreef:Lieve_Ridwan het wordt wat minder maar niet te somber we staan nog altijd op de 5de plaats wat warmste jaren betreft; antwoord op je vraag is mei 2008.


Alles is relatief, je kan ook zeggen we konden wel eens het koudste jaar hebben sedert 1996. en dat na een extreem warme winter.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 02-10-2008 13:46

Wat mij de voorbije zomer opviel was de soms langdurige aanwezigheid van nijdige, bij momenten onstuimige wind. Zo waren er beduidend weinig van die zwoele windstille avonden. Verklaart misschien deels het getemperd subjectief zomergevoel en het contrast met de reële cijfers ?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Oud-forumlid » 02-10-2008 18:55

De relatief koude herfst zal er ongetwijfeld ook aan bijdragen. September werd uiteindelijk gelukkig een vrij zonnige maand, met in de tweede helft veel mooie, rustige dagen. Wat we daarentegen op dit moment beleven, is ongehoord; lijkt voor een leek meer op winter dan herfst gezien de temperaturen.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Back to the seventies!!

Bericht door Richard » 02-10-2008 19:58

lieve_ridwan schreef:Wat we daarentegen op dit moment beleven, is ongehoord; lijkt voor een leek meer op winter dan herfst gezien de temperaturen.
Ja, inderdaad voor een leek. Maar dan wel een leek met alleen een korte termijn geheugen.
De situatie nu doet inderdaad wel aan de afgelopen paar winters denken. Eerder nog doen de afgelopen paar winters aan de herfst denken. Winter is voor mij toch wel iets totaal anders dan 12 graden en veel regen Afbeelding
Wat de seventies betreft, dan graag het eind van de seventies, met name winter 78/79, hoewel het iets kouder zou mogen, maar dat is strikt persoonlijk Afbeelding
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Plaats reactie