De beelden van Buienradar.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

De beelden van Buienradar.

Bericht door Oud-forumlid » 24-05-2008 18:39

Goedenavond,
Ik kijk wel een paar keer per dag naar B.r.Het valt mij op, dat er tegenwoordig zoveel ''troep''afgebeeld wordt op het gedeelte van de Noordzee thv de Zeeuwse eilanden en Scheveningen.Het lijkt wel of de Luchtmacht elke dag ''Chaff '' uitgooit. Afbeelding
Er hangen steeds witte vlekken die steeds snel van vorm veranderen, en er wordt ook met confetti gestrooid.
Komt dat door de betere definitie van de radar beelden (Hogere zenfrequentie ) ?
Of is het wat anders?
Vriendelijke groeten,Peter

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De beelden van Buienradar.

Bericht door Oud-forumlid » 24-05-2008 21:20

Hallo,

Helga van Leur vertelde in haar weerpraatje van 20 mei in het RTL4 Nieuws dat volgens 'interne bronnen' de chaff uit zilverjodide zou bestaan. En deze door de luchtmacht uitgestoten zilverjodidewolken zouden volgens haar valse neerslagecho's veroorzaken.

Zilverjodide wordt bij mijn weten wel eens gebruikt voor het kweken van wolken. En chaff bestaat meestal uit stukjes metaalfolie. Heeft Van Leur deze zaken verward of wordt zilverjodide werkelijk gebruikt als chaff?

Groeten,
Frits

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De beelden van Buienradar.

Bericht door Oud-forumlid » 24-05-2008 22:47

Hallo Frits,
Ja, die uitzending van Helga van Leur heb ik gezien, de vlekken lagen toen wat noordelijker op de Noordzee.
Maar over die Chaff was een grapje ,hoor!
Ik heb trouwens in de 2e wereldoorlog eens echte Chaff gezien, allemaal aluminium sliertjes van ca. 20 cm lang (Een kwart golflengte van de te storen frequentie) en een paar mm breed .
Maar zilverjodide gebruikten de Russen toch om vroeger de parades op het Rodeplein droog te houden?
Groeten,Peter

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De beelden van Buienradar.

Bericht door Gerard » 24-05-2008 23:11

Peter schreef:Hallo Frits,
Ja, die uitzending van Helga van Leur heb ik gezien, de vlekken lagen toen wat noordelijker op de Noordzee.
Maar over die Chaff was een grapje ,hoor!
Ik heb trouwens in de 2e wereldoorlog eens echte Chaff gezien, allemaal aluminium sliertjes van ca. 20 cm lang (Een kwart golflengte van de te storen frequentie) en een paar mm breed .
Maar zilverjodide gebruikten de Russen toch om vroeger de parades op het Rodeplein droog te houden?
Groeten, Peter


De Chinezen willen het misschien ook gebruiken voor de Olympische Spelen. Zodat het elders regent en niet bij de opening van de Spelen.

Zilverjodide boven Noordzee en dan radarreflectie? Ik kan mij voorstellen dat het wel gewoon aluminiumsliertjes waren maar dat men het niet wil toegeven omdat het op milieubezwaren kan stuiten. Het wordt waarschijnlijk gewoon doodgezwegen, dan krijgt men ook geen problemen denkt men misschien?

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De beelden van Buienradar.

Bericht door Adrie » 25-05-2008 18:26

Onderstaande verklaring is de juiste. Bij een sterke inversie (toename van temperatuur met de hoogte en ook afname van vocht met de hoogte) wordt de radarbundel zodanig afgebogen dat deze de grond of het zee-oppervlak raakt. In radioterminologie heet dit 'anaprop' (anomalous propagation).
De reflecties van de grond worden in de radarprocessors van de KNMI-radars met een speciaal algoritme zoveel mogelijk verwijderd. Het algoritme kan onderscheid maken tussen karakteristieken van de reflecties aan neerslagdeeltjes en aan niet-neerslagdeeltjes. Bij een bepaalde structuur van het zee-oppervlak (waarschijnlijk kleine golfjes) lijken de reflecties echter teveel op die van neerslag en worden niet verwijderd.

De inversie boven Zee onstaat wanneer warme lucht over koud water stroomt en aan het zeeoppervlak sterk wordt afgekoeld Dit soort nep-echo's zijn dan ook vaak in het voorjaar en de zomer te zien bij aflandige stromingen.

Overigens wordt in de radiotechniek op verschillende manieren van anaprop gebruik gemaakt.


Ted schreef:Hoi Peter,

Die 'storingen' hebben te maken met een bepaalde reflectie van het water. Dit verschijnsel doet zich alleen voor bij mooi weer. Dan 'regent' het soms flink in een klein gebied. Dan lijken het felle buien. De luchtmacht gooit ongeveer eenmaal per maand 'chaff' uit. Dit was alleen op 20 mei. Deze 'chaff''-vlekken zijn groter qua oppervlak en zijn niet scherp begrenst met de 'neerslag'.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De beelden van Buienradar.

Bericht door Gerard » 25-05-2008 22:28

Ha, bedankt voor de uitleg Adrie, ik moet mijn bedenkingen over openheid mogelijk dus rap intrekken, want het blijkt bij sommige mensen bekend te zijn waar en wnner alu-stripjes gestrooid worden. Gek alleen dat Helga van Leur begint over zilverjodide.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De beelden van Buienradar.

Bericht door Oud-forumlid » 27-05-2008 10:13

Hallo,

Over deze kwestie heb ik contact gezocht met de voorlichting van de luchtmacht.

Men verklaarde dat het verhaal dat Helga van Leur op tv gaf onjuist is. Chaff bestaat niet uit zilverjodide, maar uit stukjes aluminium en silicium. Deze kunnen wel met de wind worden meegevoerd en zichtbaar worden op neerslagradar. Chaff wordt o.a. gebruikt door Cougar-helikopters boven het oefenterrein Vliehors op Vlieland, aldus de luchtmachtvoorlichting.

Groeten,
Frits

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De beelden van Buienradar.

Bericht door Oud-forumlid » 27-05-2008 10:51

Goedemorgen,
Dan klopt denk ik, want die ''neerslagplekken'' lagen wat later ten Westen van Den Helder die dag door de Oostenwind.
Groeten,Peter

Plaats reactie