Mei gemiddeld 17 graden?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Mei gemiddeld 17 graden?

Bericht door Oud-forumlid » 09-05-2008 15:49

he ik wil er niet aan denken,kan het ook bijna niet geloven.
maar jullie zullen vast wel gelijk krijgen,
dus daarom geniet ik dubbelop van dit prachtige weer Afbeelding

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Mei gemiddeld 17 graden?

Bericht door Adrie » 10-05-2008 12:39

Het stromingspatroon dat deze warmte veroorzaakt ligt nogal kritisch. Momenteel (8-10 mei) heeft Nederland zo'n beetje het warmste weer van heel Europa. Een kleine verschuiving (westwaarts) van de as van de blokkade zorgt ervoor dat de stroming noordelijk wordt en dan wordt het meteen aanmerkelijk minder warm.
Vaak zie je een karakteristieke duur van dit soort blokkades van 15 tot 20 dagen. Het einde komt in 2 soorten: Het patroon verplaatst zich langzaam oostwaarts en op de Oceaan stelt zich een westcirculatie in. Depressies trekken van het westen uit over West-Europa. Vaak blijft het dan in eerste instantie nog warm met buien.

In het 2e geval verplaatst het patroon zich westwaarts en trekt een storing vanaf de noordelijke Atlantische Oceaan naar het Noordzeegebied of Scandinavië. Wanneer deze zich vervolgens afsnoert boven West-Europa kan dat een periode van koel en zeer nat weer opleveren.

Vooralsnog verwacht ik het einde van deze warme periode niet voor 20 mei. Hiermee gaat mei hoog scoren in de top van zonnige en warme maanden, vooralsnog ga ik uit van minimaal 16 C. Over neerslag valt weinig te zeggen, in een paar dagen tijd kan makkelijk een hele normale maandsom vallen.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Mei gemiddeld 17 graden?

Bericht door John » 10-05-2008 17:37

Adrie schreef:Het stromingspatroon dat deze warmte veroorzaakt ligt nogal kritisch. Momenteel (8-10 mei) heeft Nederland zo'n beetje het warmste weer van heel Europa.


Ja, en dat hebben we vaker gezien tijdens een zonnige continentale periode, eind april en begin mei, dat de Benelux zo'n beetje tot het warmste deel van Europa behoort.
Een rechtstreekse aanvoer van warmte uit het zuiden van Europs is ook niet meer nodig. De zon staat dermate hoog aan de hemel dat het principe: op eigen kracht in werking kan treden.

Sommige zomers zijn ook heel mooi geworden volgens dit principe, andere warme zomers hadden eerder met daadwerkelijke aanvoer van warme luchtmassa's te maken. Die zomers zijn voor mij vaak wat onplezieriger, meer warmte gecombineerd met toenemend vocht.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Mei gemiddeld 17 graden?

Bericht door Theo » 12-05-2008 17:26

Heel erg jammer dat ik nu mijn favoriete weertype niet medemaak. Afbeelding Ik had mezelf heilig voorgenomen om niet meer weg te gaan uit Nederland in de mooie maanden (april tot en met september).
Maar als ik goed naar GFS heb gekeken komt het volgende week dinsdag opnieuw tot hogedrukopbouw vanuit het zuiden. Veel te ver weg maar als dat uitkomt, is een postitie bij de eerste drie wel mogelijk. (17 graden lijkt mij erg veel omdat i.t.t. september de nachten nog niet meedoen)

Willem
Berichten: 10
Lid geworden op: 01-01-2002

Re: Mei gemiddeld 17 graden?

Bericht door Willem » 13-05-2008 09:38

Nee, de 17 graden gaat ie niet meer halen, hoewel we inmiddels op 16,6 staan, en dat zelfs zonder een echte kleffe zuidstroming (had ook nog gekund, inclusief warme nachten). Het is wel weer deels te danken aan het feit dat De Bilt de laatste tijd aan de lopende band het hoogst scoort van alle (KNMI) stations, ik wed dat de rest van Nederland minimaal 0,5 graden kouder is geweest de laatste 2 weken.

Maar ik ben benieuwd of we nog onder het record (15,6 als ik het goed heb) komen, voorlopig mik ik op een degelijke 16,0.

Rens
Berichten: 14
Lid geworden op: 01-01-2009

Re: Mei gemiddeld 17 graden?

Bericht door Rens » 14-05-2008 17:17

Ik ben al over de 18°C gedoken. Het was inderdaad 15.6°C ons officele oude record.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Mei gemiddeld 17 graden?

Bericht door Oud-forumlid » 14-05-2008 19:22

Er is vast iets mis met het weerstation in De Bilt. Nu ook weer steeds de hoogste waarden, met afstand zelfs. Is dit niet deels doorgestoken kaart?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Mei gemiddeld 17 graden?

Bericht door Oud-forumlid » 14-05-2008 19:56

Qua landelijk beeld voldoet De Bilt allang niet meer. Al jarenlang hoort De Bilt vaak tot altijd tot de hoogsten. Zelfs Brabant en Limburg scoren soms lager dan De Bilt. Misschien opnieuw ijken of een andere stad als landelijk standpunt gebruiken.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Mei gemiddeld 17 graden?

Bericht door Oud-forumlid » 18-05-2008 08:56

het gemiddelde staat op 16,4 graden. Maar de pluim heeft er alle schijn van dat het vanaf woensdag weer omhoog gaat en die 16,4 misschien nog wel iets kan stijgen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Mei gemiddeld 17 graden?

Bericht door Oud-forumlid » 18-05-2008 12:11

ik zag op de langetermijnverwachting, eind mei rond 30 graden Afbeelding
is dit volgens jullie ook?
toppie kan me lol niet op Afbeelding

Plaats reactie