De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13572
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 20-08-2012 15:40

Theo schreef:Een koud bad is iets anders dan koud douchen want bij het eerste wordt door geleiding de huid en daarna het lichaam geforceerd afgekoeld.
Douchen is een vorm van in de lucht (isolator) staan waarbij kleine waterdruppels de huid plaatselijk afkoelen. Ook dan kun je het koud krijgen maar dat duurt veel langer.

Onderstaande link geeft nog eens goed weer hoe en wat het lichaam doet bij koude en warmte: medisch fysiologie door L.N. Bouman, J.A. Bernards en H.W.G.M. Boddeke. Grappig om te lezen dat de temperatuurneutrale zone voor de ongeklede mens tussen 29 en 31 graden ligt! Afbeelding Behaagelijkheidstemperatuur voor de zelfde ongeklede mens 28 tot 29 graden. Zie hoofdstuk 16 over stofwisseling en thermoregulatie!
http://books.google.nl/books?id=6modmb- ... am&f=false


Ik had het gisteren koud bij 28.4 graden omdat de wind nogal stevig doorzette. Dus dat klopt wel met bovenstaande. Afbeelding Ik kon het wel verdragen, dat is wat anders. Het had echter voornamelijk te maken waarschijnlijk met het feit dat door zonnebrand je huid enorm doorbloed wordt. Dan koel je dus weer eerder af.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Richard » 20-08-2012 15:59

Gerard schreef:Behoefte aan een [size=150:3dq7emls]airco[/size:3dq7emls] weerspiegelt vooral een mindere lichamelijke conditie om warmte te kunnen verdragen.
Nee hoor geen behoefte aan.

http://www.weeronline.nl/Europa/Spanje/Arico/4130233

Afbeelding
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Gerard
Berichten: 13572
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 20-08-2012 16:10

Richard schreef:
Gerard schreef:Behoefte aan een [size=150:16cp9bla]airco[/size:16cp9bla] weerspiegelt vooral een mindere lichamelijke conditie om warmte te kunnen verdragen.
Nee hoor geen behoefte aan.

http://www.weeronline.nl/Europa/Spanje/Arico/4130233

Afbeelding

Vreemde berichten plaatst Richard soms. Afbeelding Ik had al eens geschreven: typefoutjes haal ik er naderhand weer uit (ook) bij mijn eigen bijdragen. Onnodig dus om er de nadruk op te leggen, dat zal je mij ook niet zien doen. Ik lees - vrijwel altijd - mijn berichten naderhand na.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 20-08-2012 17:56

Gerard schreef:Behoefte aan een airco weerspiegelt vooral een mindere lichamelijke conditie om warmte te kunnen verdragen.

Net weer een stel Noorse bergjes beklimwandeld.
Vier complete Noorderrondritten op zak, de snelste twee (85 en 97) in 6 1/2 uur inclu pauze.
Heel Europa met bagage gefietst, zo hoog mogelijk plus uitdagingen als de Mont Ventoux.
Tonnen in NL gefietst, waarvan ruim een dozijn jaar met aan de topsportersconditie grenzende fysieke toestand.
Die is deze eeuw wel veel minder, maar ging er in 2004 weer naartoe - en wat báálde ik van de augustushittegolf dat jaar. Slopend.
En ik heb m'n hele carrière altijd last met warmte gehad. Ernstige last. Eerste keer dat ik me echt herinner: zomer '83.

Dezelfde conditie die maakte dat ik in Noorwegen januari 1991 bij -10° C in een flinterdun overhemdje wandelde, en dat was niet bergop ofzo. Dat was gewoon omdat ik het wandelend warm zat kreeg.
Thans heb ik ongeveer vijf ijsdagen Buitenverblijf nodig om hetzelfde achteloos weer te kunnen (gemerkt in februari).

Er zijn dus meer factoren dat lichamelijke conditie alleen.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 20-08-2012 18:53

Daar waar ik bij 38 graden soepeltjes de grand Canyon op en neer loop (in 8 uur), verstijf ik helemaal als het onder nul is! Ik ben dan niet vooruit te branden! Top prestaties in de kou is niets voor mij. Op de ruggen en over de toppen der Pyreneeën in de zomer met 20 kg ballast op de rug dat gaat nog wel omdat overdag dit reptiel wordt opgewarmd.

Zelfs de woestijn in Egypte vind ik te donker en te koud in de winter. Alleen van 10.00 uur tot 1600 uur is het dan dragelijk. Niet dat het vriest maar beneden de 8 graden is het ook al niet veel soeps!

Gerard
Berichten: 13572
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 20-08-2012 19:05

Ik denk dat er zeker erfelijke factoren ook een rol zullen spelen v.w.b. ieders lichamelijke warmtehuishouding. Het valt me echter wel op dat de dikkere medemens er altijd veel meer onder te lijden heeft dan de dunnere. Het is een combinatie van factoren. laten we het daar maar op houden!
Maar, des te meer we de bebouwde omgeving voorzien van airco's des te warmer zal het buiten worden.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 20-08-2012 19:43

Gerard schreef:Ik denk dat er zeker erfelijke factoren ook een rol zullen spelen v.w.b. ieders lichamelijke warmtehuishouding. Het valt me echter wel op dat de dikkere medemens er altijd veel meer onder te lijden heeft dan de dunnere. Het is een combinatie van factoren. laten we het daar maar op houden!
Maar, des te meer we de bebouwde omgeving voorzien van airco's des te warmer zal het buiten worden.


Ben bang dat er iets in zit, ben zelf in 15 jaar tijd 20 kg zwaarder geworden, fietste vroeger veel en doe nu 'alles' met de auto. En al jaren merk ik dat ik steeds minder goed tegen warmte kan. Winterse kou, het liefst ijspegels in mijn snor Afbeelding , heb ik altijd heerlijk gevonden, ook als mager ventje.
Mijn vriend, ook dikker geworden in de loop der jaren, heeft hoegenaamd geen last van 30 plussers. Zijn moeder daarentegen beschouwt alles boven de 25 gr als een 'zinderende hitte'
Geen idee waar die verschillen vandaan komen.
Als buitenwerker in het groen is het altijd lastig voor mij in deze tijd van het jaar. Probeer normaal te functioneren, maak mijn cap voortdurend nat, drink veel lauw water en hete thee. Vaak merk ik pas 's avonds dat de warmte echt een aanslag op mijn conditie is, vooral als deze aanhoudt. En dan valt het met mij nog mee, ik heb collega's die echt door hun hoeven gaan. In juli 2010 viel er een flauw, bij 35 graden, zij heeft van nature een lage bloeddruk en kreeg zoutgebrek. Bij aanhoudende hitte zouden we eigenlijk aan een tropenrooster moeten, dat hebben we in 2003 gedaan.
Was in het voorjaar van 2005 in Tucson, Arizona, bij mensen in huis. Zij hadden climate control, het hele jaar door 20 gr binnen. Dat werkt beter dan de traditionele airco.
Dankzij de airco in onze slaapkamer slaap ik 'snachts goed en begin uitgerust aan een nieuwe dag. Bij slaapgebrek door hitte zou ik tijdens een hittegolf echt ziek kunnen worden, een migraine-aanval ligt dan bijvoorbeeld op de loer.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 20-08-2012 20:14

Dick1965 schreef:Ben bang dat er iets in zit, ben zelf in 15 jaar tijd 20 kg zwaarder geworden, fietste vroeger veel en doe nu 'alles' met de auto.

Eind jaren tachtig 66 kg, sindsdien 61-62 kg met als marges 63 aan de top en een trieste 56 kg als benedenpiek (ik heb bij ernstige stress de neiging te ondereten). Lengte dik 173 cm. Afgezien van die kortdurende dalen is mijn gewichtscurve zo plat als de polder. Ook heb ik, anders dan A3, geen absurd metabolisme - integendeel, ik ben welhaast een kleine eter te noemen. En toch altijd ongelofelijk hete voetjes in bed Afbeelding

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Theo » 20-08-2012 20:30

Remko schreef:
Dick1965 schreef:Ben bang dat er iets in zit, ben zelf in 15 jaar tijd 20 kg zwaarder geworden, fietste vroeger veel en doe nu 'alles' met de auto.

Eind jaren tachtig 66 kg, sindsdien 61-62 kg met als marges 63 aan de top en een trieste 56 kg als benedenpiek (ik heb bij ernstige stress de neiging te ondereten). Lengte dik 173 cm. Afgezien van die kortdurende dalen is mijn gewichtscurve zo plat als de polder. Ook heb ik, anders dan A3, geen absurd metabolisme - integendeel, ik ben welhaast een kleine eter te noemen. En toch altijd ongelofelijk hete voetjes in bed Afbeelding


In die zin lijken wij wel op elkaar: 1,75 meter en altijd 60 kilo gewogen tot 40 jaar behalve toen ik in Indonesië was en ik op een gegeven moment maar 56 woog (neiging tot anorexia bij bijzondere omstandigheden, namelijk het slikken van antimalaria)) . Daarna langzaam gestegen tot 64 kilo maar toen ik 3 jaar geleden stopte met roken was ik binnen de kortste keren 74 kilo. Sinds 1 jaar ben ik bewuster (minder) gaan eten en nu ben ik 68 kilo: er moet nog 4 kilo meer af. Afbeelding

En toch en hele andere tolerantie voor temperatuur!

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 20-08-2012 21:10

Gerard, omtrent al je uitspraken betreft airco: kom maar eens een zomer hier in Breda zitten, waar de benauwdheid je om de oren slaat in een maand als augustus 2012 of alle andere zeer hete exemplaren als juli 2010 en 2006 zomer 2003 enzovoorts.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar op dagen als afgelopen zaterdag en zondag is het voor een normaal mens ondraaglijk om het sowieso zonder ventilator te doen maar ook zonder airco. De combinatie hete zon, extreem hoge temperatuur en tevens zeer hoge luchtvochtigheid zonder een zuchtje wind.

Vanaf jouw zeelocatie is het makkelijk praten. Dat is een totaal ander klimaat dan hier.

Plaats reactie