Winter 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12472
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 09-01-2019 15:07

Verder raad ik iedereen aan om deze video te zien op 3.10m Check de trui, hij weet meer....

http://www.npostart.nl/eenvandaag/04-01-2019/AT_2109338

The mighty Reinout van den Born :mrgreen:

Sebastiaan
Berichten: 12472
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 09-01-2019 17:26

Velen zijn geneigd uitsluitend te kijken naar onze kant van de Pool, terwijl aan de andere kant een flinke impuls voor een Poolhoog wordt gegeven. Afwachten hoe de split vorm gaat krijgen en gaat de luchtdruk bij Groenland stijgen?

Een mentale ingeving :P
Ik vermoed dat EC met zijn betere resolutie beter in staat is om het subtiele patroon op de Oceaan, kijk bijv. kaart EC192u van vanmorgen beter te berekenen. Dat hoogje lijkt weinig voor te stellen maar met strato ondersteuning kan zoiets meer worden dan normaal gesproken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2019

Bericht door Vincent » 09-01-2019 19:07

Ik twijfel toch. Die Canadese kou ligt daar gewoon verkeerd, en een scandihoog lijkt voorlopig geen kans te maken (zie ook de EC-clusters!). We hebben dan echt wel minstens een echt diepe noordstroming nodig voor een leuke winterperiode!

Sebastiaan
Berichten: 12472
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 09-01-2019 19:37

Ik denk dat een standvastige koude periode niet in zit, lees Scandihoog. Wind van over zee.

De kou in Canada zie ik niet als probleem, het gaat er om waar die naar toe gaat.

In de EC-12 run gaat het echter hopeloos fout. Maar goed, 19 januari.

VB 1956 met Canadese Kou.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Winter 2019

Bericht door Johan » 09-01-2019 20:29

Die indruk deel ik ten volle. Inderdaad nog geen Scandikou, maar niets sluit uit dat we die toch nog in februari te pakken krijgen. Misschien zal alles in stapjes verlopen. Hoewel het aan geen kanten winters is, hebben we de laatste tijd gelukkig ook geen superzacht weder met 10 plussers. Zoals wel geregeld het geval was de voorgaande winters.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2019

Bericht door Vincent » 09-01-2019 21:31

Cobelens, S.A. (Sebastiaan) schreef:
09-01-2019 19:37
Ik denk dat een standvastige koude periode niet in zit, lees Scandihoog. Wind van over zee.

De kou in Canada zie ik niet als probleem, het gaat er om waar die naar toe gaat.

In de EC-12 run gaat het echter hopeloos fout. Maar goed, 19 januari.

VB 1956 met Canadese Kou.
Ja, zo bedoel ik het ook. Zonder deze kou krijg je nooit een fatsoenlijke WA op gang, maar daarvoor moet zo'n kou-uitstroom dan wel strak zuidoostelijk gericht zijn, zoals eind februari vorig jaar! Nu zitten we echter al sinds november met een totaal verkeerd gevormde koudepoel opgescheept (dit had ik eigenlijk beter op weerwoord kunnen posten, want hier weet iedereen wel hoe het werkt :mrgreen: )...

Eind februari vorig jaar - eerst de al enorm kansrijke voorgeschiedenis, met ook hier een flinke plas kou op de Oceaan, die alleen wel minder "log" van vorm is:
Afbeelding

Dan de "vinger" van bijna mythische proporties:
Afbeelding

En tenslotte het bijna ongelofelijke resultaat:
Afbeelding

Helaas al wel een beetje laat in het seizoen...

Hans
Berichten: 1788
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2019

Bericht door Hans » 09-01-2019 21:48

We weten allemaal hoe het zou moeten, echter de natuur bepaalt...
Het is net een schaakspel. Het moet allemaal goed vallen.
Wat ik zo gek vind. We zijn bezig met het weer van eind januari, maar het is nog lang geen eind januari.
Er kan nog zoveel gebeuren.
Laat ons rustig de tijd nemen en we zien vanzelf wel hoe het weer evolueert.
Het is maar goed dat we zelf niet achter het schaakbord zitten. Gelukkig krijgen we geen enkele vinger achter de natuur...

John
Berichten: 7896
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2019

Bericht door John » 09-01-2019 21:59

Hans schreef:
09-01-2019 21:48
We weten allemaal hoe het zou moeten, echter de natuur bepaalt...
Het is net een schaakspel. Het moet allemaal goed vallen.
Wat ik zo gek vind. We zijn bezig met het weer van eind januari, maar het is nog lang geen eind januari.
Er kan nog zoveel gebeuren.
Laat ons rustig de tijd nemen en we zien vanzelf wel hoe het weer evolueert.
Het is maar goed dat we zelf niet achter het schaakbord zitten. Gelukkig krijgen we geen enkele vinger achter de natuur...
Ja Hans, het moet goed allemaal goed vallen. Dat weten we.

Ik word momenteel aangesproken door leken. Ze hebben in de krant gelezen over verhoogde kans op winters weer als gevolg van ontwikkelingen in de stratosfeer.
Op het forum worden er regelmatig bijdragen geplaatst door met name Paul, Karel en Sebastiaan, die volop bezig zijn met het in kaart brengen van informatie over het krachtenspel (interacties) tussen stratosfeer en atmosfeer.

Ik volg het met interesse. En eigenlijk vind ik het fantastisch dat er connecties zijn. Het is een domein dat zich nog verder ontwikkelen zal. Dat heet vooruitgang. :D

Het spannende is dat die connecties niet vallen onder de noemer 1+1= 2.

Je weet van mijn bijdragen dat ik redelijk wat waarde hecht aan de grote lijnen die de 5 tot 10 daagse prognose ons biedt.
Ik ben benieuwd wat de contouren worden qua grootschalige drukverdeling dit weekend in de prognose 10 dagen vooruit, die dan tot 22 en 23 januari gaan.

Ko
Berichten: 5986
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Ko » 09-01-2019 22:13

Ik vind het dom dat ze dat in krant en ook het nieuws hebben gebracht. Dadelijk gaat het niet door en is iedereen weer voor de gek gehouden. Het is al vaker gebeurd.

Geregeld is het weer al tot drie dagen vooruit onbetrouwbaar, affijn en de rest van het riedeltje is inmiddels wel bekend. Ik volg het ook wel een beetje maar ervan uitgaande dat het niks wordt. Dan valt het nooit tegen.
Altijd daar, zelden hier
El Nino mag vaker langskomen met z'n nattigheid en somberheid 👍

Hans
Berichten: 1788
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2019

Bericht door Hans » 09-01-2019 23:49

Dankje John, het is toch prachtig dat Sebastiaan, Karel en Paul ons als echte winterfanaten zo mooi bezig houden met hun fraaie bespiegelingen die echt wel hout snijden over het naderende weer...
Vroeger, (rotwoord eigenlijk...) kon dit niet en overkwam je het weer dat hooguit 3 dagen van tevoren bekend werd gemaakt.
Ik denk dat men er toen ook nog niet zo mee bezig was...
Maar, mijn ervaring leert toch dat men niet te vroeg moet roepen, er komt dit of dat aan...
Heel vaak valt het dan tegen of mee, net zoals men wil...

Plaats reactie