Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Natuurvaria

Bericht door Adrie » 22-01-2014 20:22

Vul hier je reactie in...
John schreef:Ik ben wel benieuwd hoe je aan dat eigenaardige idee komt! Ik ben juist zeer natuurminnend! Ik heb zelfs al eens een artikel voor Natuurvaria voor de Weerspiegel gemaakt.

Nou toen ik het over slakken en zo had deed je daar een beetje vreemd over vond ik.


Ongedierte in mijn tuin bestrijd ik. Dat geldt voor luizen en slakken, en die ellendige Witte Vlieg. Een tuin heeft niets met natuur te maken overigens. Het is een stukje ultiem gecultiveerd landschap. Meer dan de helft van de planten die er staan zijn niet inheems. In dit land is "groen" inmiddels synoniem voor natuur geworden...

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Natuurvaria

Bericht door Adrie » 22-01-2014 20:24

Vul hier je reactie in...
Dick schreef:Vanmorgen bij strenge vorst pal voor de Duitse ambassade in Riga zaten mussen vrolijk te kwetteren in een boom. Alsof ze van het zonnetje genoten. Qua natuur valt hier verder niets te melden ;-))


Om 7 uur vanochtend al volop vogelgeluiden in Zeist. Zou dat door de kunstmatige verlichting komen of door het rustige zachte weer??

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 22-01-2014 22:40

Adrie schreef:Vul hier je reactie in...
Dick schreef:Vanmorgen bij strenge vorst pal voor de Duitse ambassade in Riga zaten mussen vrolijk te kwetteren in een boom. Alsof ze van het zonnetje genoten. Qua natuur valt hier verder niets te melden ;-))




Om 7 uur vanochtend al volop vogelgeluiden in Zeist. Zou dat door de kunstmatige verlichting komen of door het rustige zachte weer??


Als ik s'avonds de terrasverlichting aansteek, beginnen onze grasparkieten lustig te tjirpen alsof het dag wordt.
Het warme weer is waarschijnlijk mooi meegenomen....

Gerard
Berichten: 13572
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 23-01-2014 23:56

Vetbollen met zaden....die krijgen nu mooie groene loten: de zaden hebben door gebrek aan koude lentekriebels gekregen en lopen uit om de lente te verwelkomen!
Laatst gewijzigd door Gerard op 23-01-2014 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 24-01-2014 12:42

Ja, dat heb ik ook ;-) Er staat een dikke laag "gras" op ;-)

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 24-01-2014 20:10

Afgelopen dinsdag een volop actieve kikker langs de waterkant, vandaag meerdere regewormen bij het woelen in de grond tevoorschijn gekomen.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Natuurvaria

Bericht door Adrie » 24-01-2014 21:26

Vul hier je reactie in...
Gerard schreef:Vetbollen met zaden....die krijgen nu mooie groene loten: de zaden hebben door gebrek aan koude lentekriebels gekregen en lopen uit om de lente te verwelkomen!


Die dingen maak ik zelf, ik gooi de zaden in het hete gesmolten vet (alles wat vrijkomt bij het braden van vlees verzamel ik en daar maak ik vetbollen van), ze lopen dan nooit meer uit. Ik had wel eens vogelzaad in een huisje, dat liep altijd uit en in het voorjaar stond mijn halve tuin vol grassen (en ambrosia planten, die enorme pollenallergielast geven). Even verhitten die zaden en je bent er vanaf..

Gerard
Berichten: 13572
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 25-01-2014 18:51

Bij dat verhitten verniel je de kiemkracht inderdaad, maar misschien loopt de voedingswaarde ook wel achteruit. De houdbaarheid gaat mogelijk op een andere manier (dan ontkiemen) ook achteruit: gevoeliger voor afbraak door schimmels.
Als je je vlees ongezouten braadt is er geen probleem, gebruik je wel zout dan kan je dat vet uit de juspan beter niet gebruiken, althans het is minder geschikt dan ongezouten vet.
Laatst gewijzigd door Gerard op 25-01-2014 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Natuurvaria

Bericht door Adrie » 25-01-2014 21:05

Ik gebruik nergens zout in, ik krijg al meer dan genoeg binnen via bereid voedsel. Schimmels zie ik niet op die verhitte zaden. Vogels trouwens ook niet, het hangt er sinds half november en er is nog niets van weg.

Gerard
Berichten: 13572
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 25-01-2014 22:36

Adrie schreef:Ik gebruik nergens zout in, ik krijg al meer dan genoeg binnen via bereid voedsel. Schimmels zie ik niet op die verhitte zaden. Vogels trouwens ook niet, het hangt er sinds half november en er is nog niets van weg.


Dat geeft al aan dat ze het niet lekker vinden? ;-)

Plaats reactie