Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5965
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Ko » 24-12-2013 17:45

Richard schreef:Oei :
Spike/Ko, zit je dak er nog op ?

Als het antwoord ontkennend is, nu niet gaan klagen he. ;-)


Haha hier niks geen problemen, werd er niet eens wakker van. Is weer zo'n mooi voorbeeld dat het in het (noord)westelijke deel van Breda vaak heftiger is dan hier. Vaak gemeld al hier maar werd vaak ontkend of tegengesproken. Maar ik woon hier al 23 jaar en kan het als geen ander weten.

Er lagen hier in m'n eigen woonwijk niet eens takken op de weg wat al aangaf dat het hier in mijn deel van de stad wel meeviel. Laatste keer dat het in mijn wijk zwaar stormde was 27 oktober 2002 en zelfs toen bleef hier het dak erop ;-)
Altijd daar, zelden hier
El Nino doet het goed dit jaar qua nattigheid en somberheid 👍

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2013 19:09

Edward schreef: ... Kerndruk heeft dus zeker beneden 930 hPa gelegen, maar niet zo veel (ik zou zeggen 924-930 hPa).


Weerkaart van 12h (Met Office, UK): 927 hPa

Die waarde kan dus de boeken in. Dicht in de buurt van een record in het zeegebied vlak ten NW van Schotland en Ierland. (Die 912 à 915 hPa van 10 januari 1993 was verder weg - dichter bij IJsland)

Mazzel & broge, Evert

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2013 19:34

Nu nog even een noorderstorm op oudejaarsdag en dan een oosterstorm op 3 koningen en dan mag van mij het stormseizoen gesloten worden en op naar de vorst en sneeuw !

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Dick » 24-12-2013 19:46

De noordooster blizzard van 30 op 31 december 1978 is voor mij ongeëvenaard. Ook vanwege de spectaculaire temperatuurdaling. Op 14 februari 1979 viel het in mijn woonplaats bij Rotterdam volgens mij wel mee.
Ik herinner me nog een oudejaarsstorm, die van 1980 op '81. Viel een beetje tegen, logeerde toen in een dijkhuis en had me verheugd op een stormvloed met een onderlopende garage. Stond constant voor het raam, maar de Lek weigerde buiten zijn oevers te treden.
Laatst gewijzigd door Dick op 24-12-2013 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2013 19:56

1978 weet ik nog als de dag van vandaag kennisen kwamen bij ons oud en nieuw "uit zitten" ik stond voor mijn slaapkamerraam te wachten toen ik ze met hun vieren aan zag komen door de sneeuw. Tot mijn verassing hadden ze een slee bij maar ik kon niet zien wat daarop stond. Nou dat was dus een tv met een vuilniszak er omheen zo dat ik en mijn zus plus 2 kinderen von onze kennisen boven op mijn kamer op oudejaarsavond konden kijken wat WIJ wilden...zoveel jaar terug maar nooit zal ik het vergeten...
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 24-12-2013 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Nummer vier in de maak....

Bericht door Dick » 25-12-2013 00:05

....nog voor Oud & Nieuw? Er staat me iets bij dat sommigen forumleden dit afgelopen jaar hun beklag deden over het gebrek aan stormen de laatste jaren. Nou, zij worden nu op hun wenken bediend!

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Vincent » 25-12-2013 02:33

Dick schreef:....nog voor Oud & Nieuw? Er staat me iets bij dat sommigen forumleden dit afgelopen jaar hun beklag deden over het gebrek aan stormen de laatste jaren. Nou, zij worden nu op hun wenken bediend!


Kom maar op. Nog steeds geen echte storm gehad hier. :)
Laatst gewijzigd door Vincent op 25-12-2013 02:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Huh !?

Bericht door Dick » 25-12-2013 12:44

Als ik het goed begrepen heb is het toch ook in Oost-Brabant goed tekeer gegaan tot meer dan 100 km/h ? Deze storm stelde bij 'jullie' toch meer voor dan op 5 december en 28 okober jl.

Ko
Berichten: 5965
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Ko » 25-12-2013 13:07

Dick: als we al van storm mogen spreken, het vindt steeds alleen maar 's nachts plaats. Daar blijven we niet voor op, althans ik niet. We maken dat dus niet bewust mee. Ondanks 'de meeste stormschade uit Breda' heb ik er hier niks van gemerkt de volgende ochtend vroeg toen ik weer naar 't werk reed. Niks geen takken op de weg van bomen in m'n eigen woonwijk, wat normaal altijd wel is bij windkracht 7 al. Dus ook vanuit mijn woonplek zeg ik: er moet nog steeds een echte storm komen, overdag!
Altijd daar, zelden hier
El Nino doet het goed dit jaar qua nattigheid en somberheid 👍

Gerard
Berichten: 13572
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Gerard » 25-12-2013 13:23

"Niks geen takken op de weg". Het lag dus flink bezaaid met takken, na de dubbele ontkenning.
We hebben al eerder gezien dat het op de plek waar Ko woont nooit regent en ook niet waait, ook als elders in Breda de kelders onder water staan en de dakpannen op straat liggen. Ook is het zonnig geweest, zelfs als de zon enkele minuten de mollenburcht beschenen heeft.
Misschien staat de regenmeter onder het balkon van de bovenburen en is de locatie waar Ko woont een bijzonder luwe plek in de stad?! Het valt bijna niet anders te verklaren die discrepantie die we zien tussen Ko´s belevingen en de overige meldingen uit Breda. Ik denk dat het gewoon de perceptie is vanuit een wensgedachte.
Laatst gewijzigd door Gerard op 25-12-2013 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie